Schuurplekken bij sporters voorkomen

pot uierzalf voor sporters om schuurplekken te voorkomen

Onder sporters algemeen bekend: een te korte hardloopshort, een racefietszadel of het verkeerde zwempak kunnen de naarste plekken veroorzaken. Schuurplekken bij sporters. Die discrimineren niet, van man tot vrouw, hobbysporter of prof, allemaal kennen we ze wel.

Een zeem in je broek en vaseline op je schaamlippen. dat si wat fietsvrouwen doen. Maar fietsers zijn niet de enigen. Triatleten, zwemmers, hardlopers, stuk voor stuk hebben deze sporters schuurplekken. Smeren! Dat moeten wedoen. Want lig je nu in het water voor een triathlon, zit je te wiebelen op je racefietszadel of train je voor een loopwedstrijd? Smeren is essentieel. Sport-BH’s, fietsbroeken, zwempakken en de band van je hartslagmeter zitten namelijk allemaal direct op je huid en door de steeds herhalende beweging schuren ze langzaam je huid open. En meestal begin je dat te voelen vóórdat je bij de finish bent.

>>Wat is beter? Samen sporten of alleen?

 

Schuurplekken bij sporters door verkeerde kleding

Natuurlijk begint je outfit bij de juiste kleding. Een goede sport-BH schuurt minder dan een slechte en een fietsbroek met de juiste zeem is zo gemaakt dat het wondjes zoveel mogelijk voorkomt. Toch kan je ook met het beste materiaal plekjes krijgen. En ook al op de kortere afstanden. Rose had het tijdens de Marikenloop. Haar hardloopbroekje trok op en haar benen schuurden op die warme dag de hele tijd tegen elkaar. Al voordat het parcours de lus in het bos maakte en de loopsters over de helft waren, ontwikkelde Rose een gek loopje om te zorgen dat haar benen niet tegen elkaar schuurden. Het was geen gezicht. Ze is snel gestopt, pakte haar lippenbalsem en smeerde die maar tussen haar benen. Zo had ze niet zo’n last meer. Een truc die ze ooit een keer online gezien had: neem als sporter een labello mee. Lekker compact en bij beginnende schuurplekken een snelle oplossing.

>>Blije schaamlippen dankzij Gentl Woman

 

Vaseline en Uierzalf

Leuk zo’n Labello, maar met meerdere keren sporten per week een kostbare grap. De meeste sporters hebben thuis een grote pot smeersel staan. Voordat ze gaan trainen smeren ze daarmee de bekende plekken in.
De ene sporter gebruikt vaseline, de ander uierzalf. Beide zijn vet en vormen een laagje tussen je kleding en huid. Dat beschermd en voorkomt schuurplekjes.

Maar schuurplekjes zijn niet het enige ongemak waar je als sporter mee te maken krijgt. Het is wat vies, maar als je aan het fietsen bent schuur je niet alleen over je zadel, je zweet ook. En in je fietsbroek – maar natuurlijk ook in je sport-BH – ontstaat de perfecte omstandigheid voor bacteriën. Je toch al kwetsbare huid kan pukkels, bulten en steenpuisten krijgen die ervoor zorgen dat je de volgende dag heel wat minder lekker op je zadel zit. Uierzalf is Vaseline met een toevoeging die ontstekingsremmend werkt, zeggen ze. Om die reden wordt het ook bij koeien gebruikt om op hun – jawel – uiers te smeren. Door uierzalf te gebruiken verklein je ten opzichte van vaseline het risico op vervelende bultjes, pukkels en ontstekingen.

>>Deze zonnebrand voor je gezicht moet je proberen!

 

 

Chamois crème voor fietsers

Maar wat blijkt? Vaseline en uierzalf zijn toch weer niet zo heel goed. Ze schijnen je huid af te sluiten. Daarnaast is zo’n vet product maar moeilijk uit je sportkleren te wassen. Daarom zijn er speciale producten. Crèmes voor sporters.

Voor fietsers zijn er Chamois crème die niet alleen een vet laagje vormt, maar de huid ook verzorgen. Deze crèmes gaan een stapje verder dan uierzalf en sluiten de huid net wat minder af. Wel zijn ze duurder en moet je als vrouw even opletten welke je koopt. De crème van Assos is bijvoorbeeld erg populair onder mannen. Er zit een ingrediënt in wat een lekker fris gevoel geeft. Dat is goed te doen voor mannenbillen, maar veel vrouwen vinden dat nu net wat minder lekker op hun toch al gevoelige schaamlippen. Je tintelt zo je fiets af van dat spul. Wij smeren onze muts liever in met een neutraler product. Een ander voordeel van de speciale producten is dat ze beter uit je kleding te wassen zijn. Vaseline laat – zonder dat je het ziet – veel resten achter in je kleren waardoor het de unieke vochttransporterende werking aantast. Zonde van je dure sportkleding dus, probeer die chamois crème’s eens.

 

Body Glide stick tegen schuurplekken bij sporters

Bij de Run2Day zagen we een product wat voor alle sporters geschikt is. Wat je kan smeren bij je hartslagband, bh rand, fietsbroek, hardloopshort, zwempak en waar dan ook. Het is water en zweetbestendig en beschermd je terwijl je sport. Deze crème zit in een stick, waardoor je heel gericht kunt smeren.

De Body Glide stick is net als chamois crème een speciaal product voor sporters, de verpakking is even groot als een deo en je brengt het even snel aan. En je neemt het makkelijk mee. Wij hebben de stick standaard in onze sporttassen en hebben allemaal wel een pot smeersel thuis. Wisselend van uierzalf naar speciale speciale producten.

Natuurlijk willen we nu wel eens weten: wat smeer jij waar als je sporten gaat?

Als we dan toch handige tips geven, weet jij hoe je vieze luchtjes uit je sportkleren krijgt? Astrid zocht het helemaal voor je uit.

En en en als je gaat fietsen en je gaat een damesadel kopen? Meet dan met deze tips zelf welke maat je hebben moet

T-shirt Veloist – in verschillende kleuren

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

4 Comments
  1. Ik heb nog nooit last gehad van schuren van hartslagband tijdens fietsen. Wellicht komt dat omdat ik hem altijd “verstop” onder het randje van mijn sportbh. Blijft hij lekker op zijn plek zitten.

  2. Zo te horen mag ik mij gelukkig prijzen! Smeren … bleh, gelukkig nergens last van (ook na 8uur fietsen of 4 uur hardlopen niet). Je bent wat moe en hebt dorst/honger, maar schuurplekken, nee. Wel interessant om te lezen, want ik weet hier dus echt niets vanaf en je weet nooit wanneer de kennis van pas komt :). Dus, dank!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.