Annemieke: dit is waarom ik sport

vrouw wandelt op de hei, het is Annemieke die vertelt waarom ze sport

Waarom doe ik aan sport? Als je me dat 20 jaar geleden had gevraagd, was er waarschijnlijk een heel ander antwoord uitgekomen dan nu. Vroeger was het gewoon iets wat ik deed. Het was bijna een vanzelfsprekendheid.

Tegenwoordig sta ik iets meer stil bij het waarom. Ik ben volwassen geworden en ik heb nu meer kennis op het gebied van gezondheid. Ook zie ik om mij heen en in de media voorbeelden van hoe het, volgens mijn idee, wel en niet zou moeten. Dit zijn de drie uitgangspunten die mij motiveren om te blijven sporten en het beste uit mijzelf te halen:

  1. Fit en gezond voelen
  2. Sterk zijn wanneer dat nodig is
  3. Fit en gezond ouder worden


Fit en gezond voelen

Ohh wat is het moment wanneer je merkt dat je conditie is verbeterd geweldig! Dat sprintje naar de trein gaat ineens een stuk makkelijker. De reden dat ik met hardlopen ben begonnen! Want wie wil er nou hijgend in de bus of trein zitten? Met een goede conditie kan je meer doen op een dag. En met hardlopen in de buitenlucht doe je gelijk wat vitamine D op.

Maar… fit en gezond voelen heeft voor mij ook met goede voeding en voldoende rust te maken. Slaap is voor mij heel belangrijk om in de gaten te houden. Doe ik dat niet, dan heb ik geen energie en discipline om te sporten.

Als extra motivatie helpt het mij om concrete doelen te stellen. Ik ben nu bijvoorbeeld aan het trainen voor een hardloopwedstrijd in mijn dorp met een mooie route door het aangrenzende bos. Daarna volgt misschien nog de Strong Sister Run.


Sterk zijn wanneer dat nodig is

Ik doe aan krachttraining om sterker te worden en een betere houding te krijgen. Om koffers vol met kleding zelfstandig een trap op te kunnen dragen. Om tuintegels op te tillen zonder te miepen. Of om mijn oma te helpen.

Zij is slecht ter been en is in het afgelopen jaar een aantal keer gevallen. Het is fijn dat ik haar kan helpen wanneer dat nodig is. Ik til haar omhoog uit de stoel en ik kan haar tegenhouden wanneer ze wankelt. Ze is erg onder de indruk van mijn ieniemienie spierballen. Als ik nooit iets aan krachttraining had gedaan dan was het moeilijker geweest om haar fysiek te ondersteunen.

Een heftiger voorbeeld is dat feest in Duitsland dat volledig uit de hand was gelopen. Mensen zijn doodgegaan doordat ze werden plat gedrukt. Ergens was er een viaduct of iets dergelijks waar mensen probeerden op een muur te klimmen. Wanneer ik ooit in een nare situatie terecht zou komen, dan is het wel fijn als ik mezelf en anderen kan redden. Pull-ups kunnen doen is dan ook één van de doelen voor dit jaar.


Fit en gezond ouder worden

De belangrijkste reden is misschien nog wel het voordeel op de lange termijn. Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn. Dat komt doordat bij ouderdom vaak allerlei kwaaltjes ‘horen’.

Ik wil achter mijn (hopelijk) toekomstige kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen kunnen rennen. Geen welvaartsziektes krijgen. De rollator zo lang mogelijk uitstellen. Niet krom groeien, maar rechtop blijven staan en balans houden. Zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven.

Dat zijn mijn wensen en doelen. Als ik fit en gezond oud wil worden, is het wel zo verstandig dat ik nu alvast begin met sporten en niet wacht tot ik 70 ben.

 

Deze blog is onderdeel van onze schrijfwedstrijd, het is de derde en laatste bijdrage. Hierna zal ze terugkeren, maar dan als onderdeel van ons team. Lees ook het eerste blog Annemieke: Actie is het tegengif voor angst  van Annemieke, en natuurlijk ook haar tweede bijdrage.

Run Smile Enjoy TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 juli

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.