Tip 6: bewegen gedurende de dag

vrouw neemt de trap om fit te worden

Een betere gezondheid dankzij je levensstijl. Goed eten en voldoende bewegen. We weten het allemaal wel. Maar hoe pak je dat aan? Wij hebben 6 tips om beweging een stuk makkelijker te maken. Vandaag tip 6: meer bewegen gedurende de dag.

Het is niet zomaar dat overgewicht alleen maar toeneemt. Natuurlijk heeft snoepen daar wat mee te maken, maar beweging ook. Toen Rose een paar jaar geleden in Florida was, schrok ze zich rot. Alles gebeurt daar vanuit de auto. Maar echt alles. Je koffie? Haal je met de auto en stapt niet eens uit want ook Starbucks heeft zo’n raam waar je de auto naast kan parkeren. Maar ook de pinautomaat. Die is zo ontworpen dat je de auto niet uit hoeft.

>>Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

Het deed haar een beetje denken aan de mens van de toekomst zoals in die film over die robot Wall-e. Die mensen zaten de hele dag in stoelen en waren niet meer in staat zelfstandig te staan. Natuurlijk is dat een animatiefilm en was het overdreven, maar ergens veranderen we langzaam aan wel.

 

Tip 6: verstop wat beweging in je dag

Neem je bij de Bijenkorf de roltrap, de lift of de gewone trap? En op je werk? Loop je naar de supermarkt of pak je snel even de auto? Onbewust maken we dagelijks meerdere keuzes die bepalen of we actief of inactief leven. Om dat in beeld te brengen dragen wij een stappenteller.

En waar kwamen we achter? Wij haalden niet altijd de minimale hoeveelheid beweging die elk mens dagelijks nodig heeft om gezond te blijven. Maar op de dagen waarop we wel sporten halen we met gemak het dubbele.

 

10.000 stappen

Elk volwassen mens moet in ieder geval 10000 stappen per dag nemen om voldoende te bewegen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, een wielrenster neemt nauwelijks stappen, maar beweegt enorm veel. Dat begrijpen wij ook wel. Maar gewone mensen, met een gewone baan en een auto doen er goed aan om dat getal van 10.000 aan te houden. Het staat ongeveer gelijk aan een halfuur bewegen. En iemand die wil afvallen moet er nog 4000 stappen bovenop doen.

>>Weer die fitte sterke sportvrouw worden, dat is wat ik wil

Nog interessanter is dat we erachter kwamen dat we tijdens onze sportdagen misschien wel intensiever bewegen, maar dat we op die dagen ook geneigd zijn veel minder te doen. Dus we hadden een piek in intensieve beweging én een piek in stilzitten. En precies dat is waarom we beweging en activiteit in ons leven smokkelen. Als we bellen lopen we heen en weer, dat belt lekkerder. En we nemen de trap, laten de auto staan en wandelen met de hond. Op die manier is onze hele dag wat actiever. En is onze sport een extra.

Deze tip maakt deel uit van een reeks van zes. Zes tips die we willen delen, om alle beginnende sporters een steuntje in de rug te geven. Lees de andere tips ook:

1: discipline
2: verandering van sport doet trainen

3: weet wat je eet
4: houd sporten leuk, wees realistisch
5: samen sporten voor een goed resultaat

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.