Welke hardloopschoenen zijn goed voor je?

hardloopschoenen voor vrouwen

Goede hardloopschoenen, die moet je kopen. Dat is het meest gehoorde advies voor de beginnende hardloper. maar hoe weet je eigenlijk wat een goede hardloopschoen is en vooral: hoe weet je welke hardloopschoen bij je past?

In sportwinkels zie je vaak de muur vol staan met hardloopschoenen met stuk voor stuk verschillende zolen. Adidas heeft een nieuw soort schuim, Nike heeft lucht en Asics doet aan gel. Dan zijn er nog verschillende leuke kleurtjes en verschillende modellen voor verschillende voeten. Het kopen van de juiste hardloopschoen is helemaal niet makkelijk.

 

Hardloopschoenen kopen

Toen ik ging lopen wist ik niet waar te beginnen. Ik stond voor die muur met schoenen en vond al die schoenen eigenlijk enorm lelijk. Verder had ik de ballen verstand van wat zo’n schoen nu eigenlijk moest doen. Demping, daar lijkt het me om te gaan, want dat vertelde iedereen me, maar verder had ik geen idee. Inmiddels weet ik meer. Door schade en schande ben ik wijzer geworden, maar ook door eigenwijs te zijn en niet te luisteren naar de specialist, maar gewoon naar mijn lichaam.

 

Ben je een neutrale hardloper?

Elke voet is anders en zo ook de voeten van hardlopers. Zo leunt de een wat naar buiten en de andere loper weer naar binnen. Er zijn hardlopers met platvoeten en hardlopers met een hele algemene voet.

In de hardloopwereld wordt de stand van de voet onderverdeeld in neutraal, suprinerend en overpronerend. Moeilijke woorden die mij in de eerste instantie niet veel zeiden. Het heeft te maken met de stand van je voet ten opzichte van de enkel terwijl je voet de grond raakt. In sommige gevallen staat de enkel iets naar binnen of helemaal recht en bij anderen juist iets naar buiten. Deze stand kan bij sommige lopers problemen opleveren.

 

Last van je enkel door hardlopen

Omdat je tijdens het lopen bij elke stap die je neemt steeds weer landt, hebben je spieren en gewrichten het zwaar te verduren. Ze krijgen keer op keer een klap. Staat je enkel iets naar binnen of naar buiten? Dan krijgt hij steeds een scheve klap, waardoor je blessures riskeert. Door de stand van je voet en de enkel te kennen, kan je een schoen uitkiezen die daarbij past. Die de stand van je voet een beetje corrigeert zodat je je enkels niet helemaal aan gort loopt.

In gespecialiseerde hardloopwinkels zoals Run2Day of Runnersworld hebben ze een speciale methode om uit te vinden wat voor loper je bent. En bij Lopers Company in Den Bosch pakken ze het nog iets grondiger aan.
De merken zelf bieden op de site vaak een zoekoptie  aan die je in één oogopslag laat zien welke schoenen er bij jouw voet passen.

 

Hardlopen met een haklanding

In mijn geval begon ik te lopen op een zwart met gele Asics Nimbus. Dat is een schoen voor de neutrale loper met veel demping. Die leken mij geschikt, want andere lopers vertelden mij over het belang van demping. Zo veel mogelijk, dat was het idee.

Daarnaast vond ik de kleuren mooi en volgens de site paste de Nimbus ook bij mijn gewicht. Maar wat bleek na een tijdje lopen? Alles deed me pijn! Elke stap die ik zette voelde zwaar, vermoeid en kramperig. “Pak die pijn.” vertelden andere lopers me, maar ik wist dat er iets niet klopte. Ik had online gekeken en gelezen over hardlooptechniek en leerde daar eerst op mijn hak te landen. De meeste lopers leren deze haklanding  aan. Dat is een manier van lopen waarbij je met een gestrekt been op je hak landt en de voet netjes afrolt en met je voorvoet weer afzet. (lees verder onder afbeelding)

 

Dames hardloopschoenen van sauconyHardlopen op de voor of middenvoet

Ik probeerde ook op die manier te lopen en het lukte me voor geen meter. Mijn benen deden pijn en mijn stappen waren niet dynamisch. Dat lopen was op deze manier niets aan en ik stopte. Mijn mooie schoenen gingen de kast in en op Facebook noemde ik – uit schaamte voor mijn mislukte poging – het woord ‘hardlopen’ niet meer.

Voor mijn werk voor hardloopbladen las ik nog steeds veel over de sport en leerde steeds meer over de verschillende manieren. Zo leerde ik dat we lopers naast de stand van hun voet ook moeten indelen naar hun manier van landen. Zo zijn er haklanders, maar ook middenvoet en/of voorvoetlanders.
Toen heb ik het nog een keer getest. Ik landde op mijn voorvoet en dat voelde goed! Ik ben van nature een voorvoetlander! De schoenen die ik nodig heb, zijn schoenen voor voorvoet lopers. dat zijn schoenen met een minder dikke hak.

 

Mooie hardloopschoenen kopen

Mijn advies voor de beginnende loper is om bij de winkel te vragen of ze niet alleen kijken naar de stand van je voet maar ook je manier van landen uit te vogelen. Dat kan het lopen zoveel leuker maken. Ik loop nu hartstikke lekker op schoenen voor voorboeters. Van verschillende merken, waaronder de Kinvara van Saucony. Ze zitten me lekker én ze zien er ook nog eens reuze leuk uit!

Andere merken hebben ook schoenen voor de voorvoeter. Enorm populair is de Free van Nike, daar lopen mensen zelfs de hele dag in. Deze lichte, flexibele schoen zit namelijk heel lekker.
Inmiddels als ik in de winkel voor de muur met schoenen sta doe ik dat met een glimlach. Schoenen voor voorvoetlopers zien er vaak een stuk leuker uit. Ze hebben niet van die overdreven dikke zolen en de kleurtjes zijn meestal stukken beter.

Dat voorvoetlopen is zo slecht nog niet.

-xox-

Meer lezen over hardlopen? Kijk eens naar deze blogs en artikelen:

Hardlooptraining voor een hogere snelheid: Snel, sneller, snelst

Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

Schuurplekken tijdens het hardlopen, voorkom ze!

cadeaus voor hardlopers

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
    1. Suc6 met je blessure, ik liep voorheen ook met die schoenen met enorme demping en landde op mijn hak. Maar had nadat ik overstapte op voorvoetlanding daar geen last meer van, het schijnt de natuurlijke manier van lopen te zijn. Bij chirunning kan je dat leren

      En Tanja Rose en Jeanine,leuke site zeg!!! Dit hadden we echt nodig, ik zie uit naar de volgende stukjes.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.