Als voorkomen beter is dan genezen. Als gezonde voeding en regelmatig bewegen ons gezond houdt? Dan is de keuze snel gemaakt: aan de slag om fit te worden! Een besluit dat zo gemaakt is. Maar nu de uitvoering nog, want hoe doe je dat in je drukke leven? Wij hebben op basis van onze eigen ervaring 6 tips om bewegen en gezondheid makkelijk te maken op een rij gezet.

De kans is klein dat één van ons op tijd klaar is voor de zomerspelen in 2016. Rose was pas achtste bij haar eerste crossloopje en Tanja is nog steeds Nederlands Kampioen Downhill bij de dames. Maar eigenlijk zijn we totale pannenkoeken. We sporten voor ons plezier. En precies dat zorgt ervoor dat we het blijven doen.

Tip 4: wees realistisch

Rose heeft zichzelf als sporter een tijdje veel te serieus genomen en daar werd ze niet gelukkig van. Het werkte zelfs tegen haar en ze kreeg minder zin in sport. Ze heeft er bewust voor gekozen om voor haar plezier te sporten en doelen los te laten. Vanaf dat moment verbeterde ze, zonder dat ze er enorm mee bezig was.

Dat werkt niet voor iedereen. Er zijn sporters die net als Rose vrijheid nodig hebben, maar er zijn ook sporters die juist een doel moeten hebben. Anders doen ze niets. Het stellen van een doel en het bijhouden van je trainingsresultaten kan dus goed helpen. Maar als je een doel kiest wat niet bij je past dan zal het je allen frustreren. Misschien kunnen je vriendinnen meer of gaan ze sneller. Laat ze, blijf bij je eigen haalbare doelen en vergelijk je niet met anderen.

In plaats van één groot doel kan je ook kleinere tussendoelen stellen. Neem bijvoorbeeld de marathon. Zet die gerust op je bucketlist, maar maak van een 5 km loopje je eerste doel. Geniet een tijdje van die afstand en ga dan voor de 10 als tweede doel. Zo kan je stapje voor stapje door trainen naar je marathon, maar geniet je ook van de weg er naar toe.

Deze tip maakt deel uit van een reeks van zes. Zes tips die we willen delen, om alle beginnende sporters een steuntje in de rug te geven. Lees de andere tips ook:

Tip 1: discipline
Tip 2: verandering van sport doet trainen

Tip 3: weet wat je eet
Tip 5: samen sporten voor een goed resultaat
Tip 6: bewegen gedurende de dag

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.