Boksen voor vrouwen: een fanatieke full body workout

Please select a featured image for your post

Onze Suus wilde altijd nog eens boksen: lekker al je frustraties eruit meppen, tot het uiterste gaan en na de training voldaan weer naar huis. Boksen voor vrouwen én mannen kan op steeds meer sportscholen en is een heerlijke full body workout voor de fanatieke sporter.

Al jarenlang roep ik bij opgelopen frustratie dat het me zo lekker lijkt om iets in elkaar te rammen. Niet dat ik zo agressief ben ingesteld, in tegendeel. Maar dat gevoel van helemaal losgaan lijkt me zo heerlijk. Ik had natuurlijk zelf ook een bokszak met handschoenen kunnen aanschaffen zodat ik elke dag kon rammen, maar zoveel frustraties heb ik ook weer niet. Bovendien lijkt het me knap vermoeiend, elke dag op zo’n zak tekeer gaan.

 

Proefles boksen voor vrouwen

Een andere optie is een training volgen op de sportschool. Bij Fit by Me in Capelle aan den IJssel kan ik terecht voor een proefles boksen voor vrouwen en mannen van jong tot oud en van groot tot klein. Het bewijst direct dat deze sport voor iedereen toegankelijk is. De instructrice, Nancy, is geen onbekende van me: ik volgde al eens een proeftraining Elliptigo en Jumping bij haar.

Meer dan makkelijk zittende kleding, goede sportschoenen, een flesje water en een handdoek hebben we, ik ben samen met fietsvriendin Diana, niet nodig. Geen extra kosten dus om deze training te proberen want de bokshandschoenen, bokspads, bokszakken en andere benodigdheden zijn gewoon in de sportschool aanwezig.

 

Boksen voor vrouwen is fanatiek maar veilig trainen

We beginnen in tweetallen met een enorm leuke warming up. Iedereen krijgt een zachte foam flexibeam (zo’n lichtgewicht buisvormig hulpmiddel herkenbaar uit het zwembad) en wordt uitgedaagd om je ‘tegenstander’ te raken. We mijden uiteraard wel het hoofd. Doordat het zacht materiaal is, voel je er niks van als je geraakt wordt dus is het hartstikke veilig. Ik merk dat ik gelijk enorm fanatiek wordt (dat heb ik overigens bij bijna alle sport wel) en al snel liggen Diana en ik helemaal in een deuk. Het kind in ons komt helemaal tot leven! (lees verder onder afbeelding)

 

boksen voor vrouwen is een full body workout

Warm zijn we zeker, als we beginnen met stoten en trappen tegen de bokszak. Het is een soort ritme: bam, bam….bam. De trap doen we tegen de onderkant van de zak en met de wreef gestrekt. Dit om te voorkomen dat we ons bezeren. We oefenen een aantal keer deze stoten en gaan daarna op basis van tijd om en om tegen de zak stoten en trappen. Eerst mag Diana tegen de ene kant, dan mag ik aan de andere kant. Een slingerende zak betekent geen goede techniek, iets om op te letten dus. We gaan hélemaal los en zijn totaal leeg als we een drinkpauze krijgen.

 

Kracht en concentratie tijdens het boksen

Dan gaan we verder met de pads. Diana heeft ze in de handen en ik moet een aantal stoottechnieken toepassen: de linker en rechtste directe, de linker en rechter hoek en de linker en rechter opstoot. Belangrijk aandachtspunt die we meekrijgen is hoe we de polsen houden, namelijk in een rechte lijn met de hand en geen knik in de pols.

Zowel het stoten als het vasthouden van de pads is wel even wennen. Het vergt niet alleen kracht maar ook veel concentratie. En als we met de series beginnen, komt het ook nog eens op uithoudingsvermogen aan. Het wordt pas echt hilarisch als de een de pads niet goed houdt en de ander dus in het luchtledige stoot. Toch gaat een aantal series verder al een stuk beter! Nancy komt nog even langs om ons persoonlijk met de pads uit te dagen en om wat technische aanwijzingen te geven. Helemaal top dit!

 

Boksen is toegankelijk voor iedereen

En ook na dit onderdeel zijn we nog niet klaar met de training. We doen nog wat oefeningen in tweetallen waarbij we dezelfde technieken achter elkaar trainen. Ook dit gaat weer op tijd, en ook hier verzuren mijn spieren enorm. Ik kan bijna geen stoot meer geven, het lijkt meer een soort aaien wat ik doe.

Als laatste doen we nog een roulatie van de ene zak naar de andere. We mogen zelf bepalen welke techniek we willen oefenen, maar moeten wel van zak wisselen zodra Nancy een seintje geeft. Het echte slotstuk van de training zijn nog een paar buikspieroefeningen en wat stretchoefeningen voor de spieren. Wat een heerlijke training is dit en zo toegankelijk voor iedereen!

Suus probeert vaker nieuwe sporten uit, zoals:

Sierlijke bewegingen, stretch en kracht: Suus deed een ballet workout.

Hee Suus, hoe was je eerste wintersport?

Bodytec training: sporten met elektrische impulsen

Jumping fitness… dit MOET je gedaan hebben!

Stoere Vrouwen Sporten Shop

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.