De bekende herfstdip en geen motivatie om te sporten

herfstdip en geen motivatie om te sporten

Korte avonden, kleddernatte dagen… ineens was daar de herfst. Onze Marieke was al voorbereid op de sportieve dip die zou komen na een eindeloze zomer op de racefiets. Plannen maken dus en aan de slag om het lijf klaar te maken voor volgend seizoen. Wat het probleem is? Nou, Marieke is even totaal niet gemotiveerd om te sporten.

Het kwam al ter sprake in de Stoere Vrouwen Sporten Groep op facebook, de herfstdip. En dat terwijl deze periode zo belangrijk is om te trainen voor het volgende jaar. Ik weet het. En meestal lukt het ook wel. Dit jaar niet. In ieder geval lijkt het niet te lukken want ik heb even geen zin om te sporten.

>Beginnen met sporten doe je zo

Wel plannen maar geen motivatie om te sporten

De plannen liggen er wel. Ik zou 1x per week fietsen, hardlopen weer oppakken, naar bootcamp en weer beginnen met yoga. Veel variëteit dus na een lange zomer waarin ik eigenlijk alleen maar heb gefietst. Op een 10K-hardloopevenement op Vlieland na dan. Ik begon enthousiast aan het workout schema van Stoere Vrouwen Sporten. Die herfstdip leek getackeld.

Leek. De eerste drie trainingen van het krachtschema deed ik netjes volgens planning. Week 2 begon ik ook nog goed, daarna niet meer. Hoe komt dat? Ik ben niet geblesseerd en heb het ook niet heel erg druk. Wat is het dan dat ik even niet gemotiveerd om te sporten ben? Nou, ik ben moe. Hondsmoe! Voor het journaal lig ik al te pitten op de bank.

>Met dit schema kan ook jij met krachttraining beginnen!

regenplassen in de herfst

Plannen bijstellen en voor mezelf zorgen

Nou heb ik dit wel vaker, zo’n periode dat ik erg moe ben. Maar nu komt er ook nog bij dat ik zo’n pijn in mijn benen heb. Verzuring van mijn bovenbeenspieren. Ze voelen loodzwaar aan en ik krijg ze bijna niet meer in beweging. Nou, dan vergaat je de lol om te sporten wel hoor. Mijn plannen blijven voorlopig dus plannen. Eerst voor mezelf zorgen.

En dat heb ik gedaan door mijn plannen bij te stellen en na te denken hoe ik dit kan aanpakken. Accepteren van die kleine dip in de herfst is een begin. En dus heb ik een mooi boek uit de kast gepakt en ben ik lekker gaan lezen. Mijn zware benen verstopt onder een dekentje met een kopje thee en chocola binnen handbereik. Genieten op een andere manier: het boek is mooi en mijn lichaam rust lekker uit.

Het kriebelt weer om te sporten

Elke dag smeer ik weer magnesiumolie en ik neem weer de benodigde pillen om me in dit seizoen op de been te houden. Mijn boek is inmiddels uit en het kriebelt weer. Ik wil weer sporten dus ga ik dat doen. Morgenochtend vroeg de wekker en een half uurtje krachttraining of yoga en core stability. Vrijdag is mijn actieve “mama-is-thuis-dag”, dan kom ik wel aan mijn activiteit met mijn twee jongens.

Het weekend ga ik lekker fietsen en hardlopen. Voor bootcampen zoek ik ook nog een maatje, en die wekelijkse yoga/pilates ga ik ook gewoon doen. Mijn plannen liggen er dus nog steeds, alleen had ik even een pauze. En nu is de pauze afgelopen. Aan de slag!

 

Ben je al lid van onze Facebookgroep? Daar delen we onze sportavonturen en updates. Maar vooral praten we met heel veel vrouwen over sport.
Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op Pinterest en Instagram

Dames hardloopshirt Bloemen

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.