Het voornemen van Leoni: weer fit worden!

Leoni wil leren sporten en snot schieten

Ook Leoni ontkwam er niet aan: terugblikken op het oude jaar en vooruitblikken op het nieuwe jaar. Waar ze een jaar geleden super fit was, wist ze ook dat haar een schouderoperatie stond te wachten. Even niet sporten dus. Nu is ze hersteld en wil ze nog maar één ding: terug fit worden!

Het afgelopen jaar heb ik veel over mezelf geleerd, vooral ook op sportief gebied. Ik begon het jaar super fit. En ik wist dat er een schouderoperatie aan zat te komen. Dit betekende voor mij opzien tegen een lange periode niet kunnen sporten. De eerste maanden trainde ik me suf, alsof ik een soort buffer op wilde bouwen voor al die tijd dat ik niet kon sporten.

 

Wandelen in een lastige periode

In maart ontdekte ik dat wandelen me hielp om die lastige periode door te komen. Een verademing wanneer je niets kunt. Na vier maanden fysiotherapie werd ik eerder dan gepland genezen verklaard. Ik bouwde het trainen rustig aan weer op en genoot van iedere beweging. Maar wel merkte ik dat ik wat doelen miste. Ik zat weer in m’n ‘ik doe alles voor de lol-flow’ qua sporten, deed af en toe mee aan een loopje of een crossje, maar echt fit worden lukte me niet.

En nu zijn we alweer in het nieuwe jaar. Het onmogelijke is mogelijk gemaakt. Een vriendin floepte voorbij, liet me weten dat onze bootcampclub met een nieuw programma bezig was en dat een pilot al gauw zou starten. Ze wilde meedoen. Of ik dat ook wilde. Mijn eerste reactie was (zoals altijd) JA! Met z’n tweetjes aan een doel werken en weer echt fit worden, hartstikke leuk! Maar ik besloot er even over na te denken. Eens een keertje ietsje minder impulsief reageren. Ook een goed voornemen.

 

Fit worden in 12 weken

Strakplan heet het. Een programma dat twaalf weken lang duurt. Waarbij je, op basis van je doelstelling, intensief traint en op je voeding let. Wetende dat ik een hardloopfiguur heb, kan ik daarbij met mijn huis-tuin-en-keuken-trainingsleer-ideeën snappen dat dat krachttraining wordt. Iets wat ik éigenlijk helemaal niet leuk vind.

Ik heb meerdere apps gestuurd met vragen. Waarbij ik antwoorden kreeg die ik eigenlijk al wist. Een sprankje hoop of mijn fijnste hobby hardlopen niet in het geding zou komen: poef. Weggeblazen. Cardio zal er voor mij niet veel in zitten. Hooguit iedere ochtend een half uurtje dribbelen met een lage hartslag. Ik ben geen ochtendloper, ik houd van mijn bedje en ik houd van die hoge hartslag! En naast drie keer in de week krachttraining, misschien nog één keertje bootcamp ernaast (hobby nummer twee, ook ‘poef’.). Hm. Moet ik dit wel doen?

 

In de flow komen

En toch ga ik het doen. Een nieuw, fris begin van 2018. Gelukkig niet alleen, maar samen met vriendin die dezelfde bouw, dezelfde doelen en dezelfde hobbels en bobbels ziet. Maar het ook graag een keer wil proberen. Gewoon om te kijken wat het resultaat is op zowel fysiek als mentaal vlak.

Gaat het ons lukken om in de flow te komen? Is het vol te houden om twaalf weken geen pizza, winegums, tony chocolony’s of een druppel wijn aan te raken? Zal ik me fitter, vitaler en sterker voelen na die tijd? En is het te doen naast een volle werkweek en alle andere verplichtingen?

 

De sportschool waarderen

Ik ben nu al bang voor dat feestje dat eind januari gepland staat. Gaat het me lukken op een spaatje rood? Ga ik de sportschool deze keer waarderen, of zal het definitief een relatiebreuk worden na twaalf weken? Ik heb werkelijk geen idee. De maaltijdbakjes zijn gekocht, evenals de keukenweegschaal. Met spanning wacht ik af op het volgende bericht. Het schema.

En dan gaan we het gewoon doen: van 8 januari tot en met 8 april. De fotoshoot van de voor en na foto is geregeld. Ik wilde liever geen duckfaceselfie met een telefoon in mijn hand. Ons etentje staat voor 8 april al gepland, dat begrijp je. En tussendoor ga ik toch meedoen aan de Groene vier mijl en de halve van Haren. Dat moet de trainer dan maar in m’n schema proppen. Sportief het nieuwe jaar in! Even mezelf uit mijn comfortzone drukken. Lijkt me een strakplan!

 

Wat zijn jullie sportieve doelen voor het nieuwe jaar?

X Leoni

Oh en lees ook even mijn andere blogs zoals:

Poepen tijdens het hardlopen

Spanning voor de wedstrijd zet je op scherp

Kitesurfen is niet voor mietjes

Wat maakt nou zo’n activity tracker verslavend?

Op een gehuurde mountainbike door Andalusië

Stoere Vrouwen Sporten Shop

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.