Een te hoge bloeddruk, Marieke probeert hem te verlagen, maar hoe?

bloeddruk meten te hoge bloeddruk

Marieke loopt al een tijdje rond met een hoge bloeddruk en heeft al jaren migraine. Het belemmerde haar in het dagelijks leven. Sporten lukte niet meer, ze werd bang en kreeg rare klachten. En dus besloot Marieke het medische circuit in te gaan. 

Ik loop al een tijdje rond met een hoge bloeddruk en heb al jaren migraine. Omdat het met zo belemmerde in het dagelijks leven, ben ik het medische circuit in gegaan. Sporten lukte ook niet echt meer, want ik werd bang en kreeg rare klachten. Van gezonde veertiger was ik ineens patiënt. Onderzoeken, controles. Denk aan bloeddrukmetingen: eerst bij de huisarts, toen bij Cardiologie en toen een 24-uursmeting. Daarna dagelijks met een eigen bloeddruk meter.

>>Lees ook: Hart- en vaatziekten bij sportieve, gezond levende vrouwen

 

Statistiek om gezondheid in beeld te brengen

Hoe meer cijfers, hoe beter je kan beoordelen hoe het met je bloeddruk gaat. En dat doe ik dus nu, en je ziet mijn bloeddruk gestaag dalen. Ik tik namelijk al die bloeddruk metingen die ik dagelijks doe in in excel. Daar maak ik dan een mooie grafiek van, van de mediaan. Statistiek helpt om mijn gezondheid in beeld te brengen.

Ik slikte inmiddels bloeddruk verlagende medicijnen. En ging voor de zoveelste keer naar de cardioloog, gewapend met mijn langzaam dalende grafiek. Ze was nog niet tevreden en voegde er een tweede medicijn aan toe. De cardioloog wil dat ik die de rest van mijn leven blijf slikken. Zij redeneert dat je dan later minder medicijnen nodig hebt.

>>Lees ook: Leonie kan nooit meer sporten vanwege hartklachten

 

Voeding, sport en meditatie voor een lage bloeddruk

Ik ben nog niet overtuigd. Ik geloof dat ik tijdelijk een hoge bloeddruk had, en dat er ook alternatieve manieren zijn om ‘m omlaag te krijgen. Zoals voeding, sport, meditatie. Dus dat ben ik aan het proberen. Intussen slik ik braaf mijn drie pilletjes per dag. En meet ik dus mijn bloeddruk, elke dag. Daarnaast loop ik weer hard, en meet ik dan altijd mijn bloeddruk voor en achteraf. En weet je wat? Hij daalt ervan!

Omdat ik geen endo-cardiogram wil, zo’n pijnlijk onderzoek via je slokdarm, moet ik volgens het protocol van Cardiologie over naar de huisarts. Zo werkt het in een ziekenhuis, er is weinig ruimte voor alternatieve oplossingen. Statistieken zijn de aanleiding om protocollen in gang te laten gaan.

>>Lees ook: Marathons en ultraruns met een hartkwaal

 

Preventief Medisch Onderzoek via werkgever

Een hardlopende collega, raadde me aan om een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) te doen. Zo’n onderzoek kan nuttige informatie geven en wordt vergoed door onze ziekteverzekering. Het onderzoek wordt gedaan bij het Sport Medisch Centrum in Den Haag. Dat mag vanaf je veertigste eens in de vier jaar. Dus ik heb me meteen ingeschreven. Ik moest urine meenemen en de arts zou een bloedtest doen. Verder een fietstest, ECG, gehoortest, lengte, gewicht, vetpercentage. Het duurde meer dan anderhalf uur.

En wat is dat leuk zeg! Niet meer als patiënt, maar gewoon als persoon, sporter, medewerker. Ik had meteen een goede klik met de arts. Hij is sportarts en heeft ook in een ziekenhuis gewerkt op een cardiologie afdeling. Hij weet dus van gemiddelden, patiënten, statistieken, wat voorgeschreven wordt, etc… En protocollen die gelden in ziekenhuizen.

>>Lees ook: Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

 

Lekker aan de slag met hardlopen

Hij kijkt er gelukkig heel anders tegenaan. Met hem heb ik verkend dat ik mijn medicijnen ga afbouwen. Als de bloeddruk genoeg gedaald is, naar ongeveer 130 over 95. Dan geleidelijk afbouwen. Wel goed monitoren. En zeker voeding, sporten en stress in de gaten houden. De resultaten van het PMO waren trouwens heel goed. Ik scoor op alles bovengemiddeld.

Helaas is mijn gewicht ook te hoog (6 kg volgens hem) en vetpercentage ook (3% te hoog). Nou wist ik dat natuurlijk zelf wel. Mijn broeken zitten te strak, mijn gezicht is wat voller. Maar leuk om te horen is het niet. Dus lekker aan de slag met hardlopen, krachttraining en yoga. En gezond eten en meditatie ga ik ook doen. Kijken of ik de bloeddruk eigenhandig omlaag kan krijgen! Want cijfers liegen nooit, meten is weten, statistiek is houvast. Maar ik maak mijn eigen aanvalsplan, en wil geen standaard protocol als het niet voor mij werkt.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.