Wat ik ooit zo leuk vond aan Stoere Vrouwen Sporten, waren de maandchallenges. Een lijstje op de koelkast en dan elke dag een vinkje zetten als ik m’n oefeningen had gedaan. De afgelopen maanden deed ik niet mee. Bewust niet, want ik moest werken aan mijn basisconditie. Eerst die op 0, dan weer krachttraining. Na de zomer, was de planning. En inmiddels ben ik begonnen…

Nog steeds hangt er geen afvinklijstje op mijn koelkastdeur. Het plan dat ik had na mijn super interessant en inspirerend interview met Radmilo Soda, ligt ook nog even in de ijskast. De komende weken doe ik de oefeningen van de Versterk je enkel app. Zes hele saaie oefeningen met maar weinig afwisseling. O ja, er staan ook nog een paar oefeningen van de fysio op mijn lijstje. Net zo weinig enerverend. Ik reageerde niet zo enthousiast toen Rose mij vertelde hoe mijn schema er de komende weken uit zou zien.

Rose had natuurlijk vrij snel in de gaten dat ik nogal zuinig reageerde. Nou ja, zuinig… Ik snapte het niet, waarom kon ik niet gewoon lekker aan de slag? “Wat heb je nou geleerd van dat interview met Radmilo?” Matig geleidelijk opbouwen… Ik wist het heus nog wel. En ik besefte ook dat dit eigenlijk een hele goede route is. Want ik heb zo lang geen oefeningen meer gedaan, dat mijn lichaam vast ook weer tijd nodig heeft hier aan te wennen. Beter dat het te saai is, is dan te hoog gegrepen. Want saai is niet perse niet functioneel.

En dat bleek de understatement van de maand te zijn. Mijn hemel, na m’n eerste training kwam ik de volgende dag amper de trappen op in de stationshal van Utrecht Centraal. Spierpijn in m’n billen. In m’n billen! Ik had voor m’n gevoel amper wat gedaan. De keren dat ik een uur lang had hardgelopen, had ik echt minder last van m’n benen dan na het doen van deze hele saaie oefeningen. Werkelijk, totaal verbaasd meldde ik Rose de overdreven spierpijnreactie. “Mooi zo”, reageerde ze iets te triomfantelijk. Ja ja ja… dan zal het wel ergens goed voor zijn.

Het is voor mij een totaal nieuwe ervaring om krachttraining te doen die in dienst staat van mijn lijf, die het hardlopen ondersteunt. Ja, het is echt ontzettend saai en nee, ik kijk niet persé uit naar deze trainingsmomenten. Maarrr… ik haal enorm veel motivatie uit de gedachte dat er nog steeds zoveel winst te boeken is. Het was best lastig om balans te vinden tussen ‘voelt goed’ en ‘doet pijn’. In alle eerlijkheid? Die 2x 15 herhalingen waren echt nog te pittig voor me. En wat voelde het gaaf om dat te ontdekken en m’n training er op aan te passen.

monique rotteveel online shop

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.