Wist jij dat ouder worden deze positieve effecten op je sport heeft?

Ouder worden is voor sporters nog best spannend. Want hoe moet het nou als je prestaties minder worden? Maar onze Rose die zelf net jarig was ziet het anders. De positieve voordelen van het ouder wordende sporterslijf voor jou op een rij.

Het is zover hè, ik ben 40. En hoewel ik daar geen moeite mee heb, is het echt wel een feit dat mijn sportprestaties minder aan het worden zijn. Dat hoort er bij. Een mevrouw van 40 is lang zo snel niet als eentje van midden 20 of begin 30.
Voor veel sporters is dat de reden om zich toch wat zorgen te maken over het ouder worden. Er komt een dag waarop je je pr niet meer verbetert. Bij de één vroeg, bij de ander later, maar die dag? Die komt. Waar haal je je motivatie dan vandaan?

Met de jaren wordt het voor iedereen anders. Toch is dat niet iets om te vrezen. Er komt iets anders voor in de plaats. Mooie, positieve veranderingen die bij het ouder worden horen. (lees verder onder afbeelding)

 

Oud is cool, ga een keertje viral!

Als er een moment in je leven is waarop je trending topic kunt worden en viral kunt gaan, is het wel als je oud bent, sport en de finish haalt. Goed zooo oud ben ik nu ook nog niet, maar het wel iets om naar uit te kijken. Zodra mijn haar grijs is ga ik trainen voor een marathon of zoiets. Want tegenwoordig is dat supercool. En je hebt mensen die pieken op de kleuterschool, de lagere school, de middelbare of tijdens hun studie, maar je kan dus ook pieken als je een oud wijf bent.
Wist je trouwens dat je wel je snelheid verliest als je ouder wordt, maar dat de vele jaren training er wel voor zorgen dat je een goede hardheid hebt? Veel korte afstandssporters kiezen ervoor om juist op latere leeftijd te trainen voor het langere werk. Voor hun plezier en niet meer de winst. (lees verder onder afbeelding)

Ervaring die ik vroeger nog niet had

Goed, ik ben niet meer zo snel, fit en afgetraind als 10 jaar geleden, maar ik heb wel ervaring. Ik weet hoe ik ben als sporter, ik weet hoe het is om aan bepaalde evenementen mee te doen. Ik weet wat werkt en wat absoluut niet werkt. En precies daarin zit de rust van het ouder worden. Natuurlijk ben je geen energiebal meer en moet je langer herstellen, maar je kennis en ervaring helpen je een heel eind op weg om precies die inspanning te leveren die nodig is.

 

Het startveld wordt kleiner, dus je kan winnen!

Toen ik twee jaar geleden besloot eindelijk voor mijn atletische droom te gaan en te trainen voor de 100 meter sprint, had ik het helemaal uitgedacht. Beginnen als je 38 bent, hard trainen, ervaring op doen en sterker worden. En dan als je in de volgende leeftijdsklasse zit, meedoen met wedstrijden. Het aantal vrouwelijk sprinters van 40 jaar en ouder is echt aanzienlijk minder dan die van een jaar of 20. Bij de juiste wedstrijdjes (lees: een heel heel heel klein startveld) zou ik top 3 kunnen lopen. Toch jammer dat mijn bekken, mede onder invloed van mijn leeftijd en al die jaren sportinspanning, een stuk minder stabiel is. Na een jaar trainen moest ik toegeven dat mijn lijf het echt niet kon.

 

Sporten met je verstand als je lijf toch minder wordt

Vroeger stortte ik me vaak ergens in. Opgeven was in mijn beleving een enorm falen. En ik rende mezelf zo nu en dan flink voorbij. Ik had nog veel te leren. Tegenwoordig weet ik vooraf al wel hoe mijn prestatie ongeveer gaat zijn, namelijk een stuk minder snel dan vroeger, misschien met wat meer pijn, maar soms verrassend fijn. Ik ben sport anders gaan benaderen. Het is alsof het makkelijker is om je verstand te gebruiken als je lichaam minder wordt. Nu kies ik er bewust voor om op zo’n manier te sporten, dat ik het over 20 jaar misschien ook nog kan.

 

Je inspireert juist omdat je geen strakke twintiger bent

Nou, dat moge duidelijk zijn. Ik dacht dat ik met mijn site niet zoveel mensen zou kunnen inspireren omdat ik niet zo’n fantastisch lichaam als al die fitte types meer heb. Maar wat blijkt? Juist omdat ik een gewone vrouw ben die geniet van sport, weet ik mensen te raken. En ik heb weer vrouwen van 50 en 60 in mijn leven die mij inspireren. Dat hoort bij de leeftijd, je verliest je strakke vel, je snelheid en je jonge bekkie. Je krijgt ervoor terug dat al jouw lessen en al jouw ervaring anderen kunnen helpen. Mooi hè? Daarom heb ik besloten om juist nu ik 40 ben, vaker te bloggen volgen over mijn leeftijd en de jaren die erop volgen!

Liefs Rose

 

(foto’s: Stockbyte, Jerod Harris/Getty Images, unknown)

Hardlooparmbandje Love to Run

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.