Een fit en sportief einde van het jaar met deze 12 tips

lichtjes kerst vuurwerk fit en sportief einde van het jaar

Wij van Stoere Vrouwen Sporten kunnen je maar weinig vertellen over hoe je slank de feestdagen doorkomt. Dat vinden we niet interessant. Maar een sportief einde van het jaar? Daar weten we alles van! Hoe behoud je je trainingsritme tijdens de drukke en gezellige dagen van December.

Je hoeft tijdens de feestdagen niet als een monnik te leven. Maar het helpt om je ritme en gezonde levensstijl vast te houden in deze drukke, gezellige en chaotische dagen. Daarom: 12 tips voor de laatste twee weken van het jaar.

 

Tip 1: gebruik je agenda

Het zal er allemaal wel in staan. Wanneer je bij je ouders zit, wie er bij jou komt eten en wat je andere plannen zijn. Kijk daar eens goed naar en pas je trainingsschema er nu al op aan. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan.

 

Tip 2: omhels de realiteit

Wees realistisch als je je planning maakt. Kleine kans dat je op eerste kerstdag – als de hele familie bij je zit, je een drie gangen menu bereid in de keuken en je cadeaus uit pakt –  je duurtraining gaat doen. Houd daar rekening mee.

 

Tip 3: maak het niet te laat

Drukke dagen en korte nachten, die breken me op zo aan het einde van het jaar. Je wilt niet vermoeid het jaar uit. Pak daarom de uurtjes slaap die je pakken kunt. 1 aflevering van je favoriete serie in plaats van twee. Of beter nog: ga naar bed met een boek. Een uitgerust einde van het jaar is de stap naar een fris begin van het nieuwe jaar.

 

Tip 4: doe kleine workouts

Elke dag een kleine workout schijnt supergoed voor je lijf te zijn. Dus heeft de hele familie vakantie en blijk je maar moeilijk weg te kunnen om te sporten? Kies dan voor dagelijkse trainingen die je thuis kunt doen. Ik doe het als het hele huis slaapt en het stil is. Dan pak ik mijn gewichten en ga nog even aan de slag.

Deze training van Ilse zet nog best wel wat zoden aan de dijk. Probeer maar eens. (lees verder onder video)

 

Tip 5: vrienden in sportkleding

De sociaalste tijd van het jaar, dat is dit wel. Heb je ergens tussen kerst en oud en nieuw een date staan met je vrienden? Maak er een actieve date van. Ga zwemmen of hardlopen in de natuur. Doe je allemaal een verschillende sport? Kies dan voor een wandeling in het winterse landschap.

 

Tip 6: geniet zoals je het altijd doet

Ja dit is er eentje die zo simpel is dat de meesten van ons het niet bedenken kunnen. Waarom zou je alles anders doen in deze periode? Waarom niet genieten op de manier die het hele jaar voor je werkt? Hou je van gezonde voeding? Kies dan voor een bewust kerstmenu. Heb je een actief gezin? Vier een actieve kerst. Ben je geen feestbeest? Trek je terug en geniet van een paar stille dagen.

 

Tip 7: kook soep voor een weeshuis

Niets is zo belangrijk voor je fitte leven als goede voeding. En laat dat nu net tijdens deze dagen er wel eens bij in schieten. Omdat je druk bent en op het laatste moment pas naar de winkel gaat. Even snel wat eten onderweg. Of omdat je al in de keuken staat voor je kerstmenu van morgen, nu een boterham als avondeten eet. Dat schiet allemaal niet op. Dus kook een grote pan soep waar je in alle drukte een kommetje van nemen kunt. Vol met groente zodat je gezondheid een mooie boost krijgt.

Wij maken graag deze soep, die echt hel heel lekker is.

 

Tip 8: easy does it, but do it!

Ben je een beetje gaar van alle social events en staat er een training op de planning? Wees dan even vriendelijk voor jezelf en gun jezelf de ruimte om je training iets kalmer te doen. Je hoeft niet in wedstrijdtempo je rondje te maken. In een iets lagere intensiteit of iets kortere duur is een training nog steeds een training. Een tandje rustiger is nog altijd beter dan niets doen.

 

Tip 9: water bij de wijn doen

Of nog beter: drink water en thee. Want niet alleen het vele eten heeft effect op je fysieke energie, de alcohol ook. En wil je lekker kunnen sporten? Dan doe je er goed aan minder te drinken.

Lees ook: Wel of geen alcohol als je in training bent?

 

Tip 10: barre workout in de keuken

Ja leuk he, als je dan toch zo veel in de keuken staat, gebruik die keuken dan ook maar voor je fitte bestaan. Keukengym! (lees verder onder video)

 

Tip 11: leg day!

Als er 1 dag is waarop je goed kunt herstellen van leg day, dan is het eerste kerstdag wel. Je zit lang aan tafel en je benen hoeven maar weinig te doen. Met een beetje passen en meten kan je je trainingsschema zo maken dat je legday doet voor de kerst en de dag voor oud en nieuw.

Wil je een stevige workout die je thuis kunt doen? Probeer onze squatvariaties eens. Rose doet dit filmpje drie keer achter elkaar. (lees verder onder video)

Tip 12: geniet!

Niets zo goed voor je gezondheid als samenzijn, verbinding en familie. Het zet allemaal positieve effecten in je lichaam in werking en het schijnt zelfs dat mensen die een goede band met hun familie hebben gezonder oud worden. Je weet nooit hoe lang je de mensen in je familie bij je hebt. Weet dat je workoutschema niet belangrijker is dan zij.

Tot slot kun je plannen en bedenken wat je wilt. Maar vooral doet het er toe dat je geniet van deze dagen. Gun jezelf de vrijheid om van je plan af te wijken, maar committeer je er tegelijkertijd aan om dat plan wel als structuur te houden. Kun je op eerste kerstdag niet hardlopen, maar had je dat wel bedacht? Maak dan een wandeling met je familie. Dan ben je ook in beweging en geniet je van de mensen die er toe doen.

 

Lees ook: ga je sneller hardlopen door koffie? En heb je je weleens afgevraagd wat het effect van kou op je spieren is of hoe je die vieze zweetlucht uit je sportkleding krijgt?

Volg je ons al op Instagram en Facebook en heb je weleens onze shop bezocht? En voor filmpjes met leuke workouts en trainingstips volg je ons op YouTube.

CLASSIC Stoere Vrouwen Sporten TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 december

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.