Sport op school, het is onze plicht dit te regelen

SP-Kamerlid Michiel van Nispen diende een initiatiefwet in die ervoor moet zorgen dat kinderen op de basisschool 3 uur per week gym krijgen. Columnist Marijn de Vries vraagt zich af of we – gezien de stand van het huidige sportonderwijs aan kinderen – echt wel het beste met onze kinderen voor hebben. Moeten we kinderen meer laten sporten? Of is dit een gedachtegang waar alleen sportmensen zich mee bezighouden en zet sport voor kinderen geen zoden aan de dijk?

In haar vaste column in de Trouw schreef Marijn deze week over sport op de basisschool. Ze had het over meer uren sport en de investering die we zouden moeten doen in kinderen. Een gepassioneerde sporter die het plezier in beweging weet over te brengen. Want sport is niet alleen een investering in de gezondheid van die kinderen, maar vooral ook in hun weerbaarheid en leervermogen.

 

Schoolgym was een nachtmerrie

Natuurlijk ben ik het, als Rose van Stoerevrouwensporten.nl, volledig met haar eens. Maar tot mijn grote verbazing kreeg Marijn op de Facebookpagina van Trouw boze reacties. Van lezers die stellen dat sport helemaal niets voor je denken doet. Maar ook dat schoolgym voor hen een soort traumatische ervaring is geweest.

Dat laatste begrijp ik wel. Ik vond schoolgym vroeger echt de hel. Een verschrikking. Het is ook niet zomaar dat ik op de middelbare school elke week wel weer met een smoes over menstruatie aan kwam kakken. Maar eigenlijk onderstreept die rot ervaring een deel van wat Marijn schrijft. Dat we gepassioneerde sporters nodig hebben. Mensen die het nut en plezier van beweging weten over te brengen. Zodat het voor die kinderen gewoon wordt aan beweging te doen. (lees verder onder afbeelding)

 

stress en burn-out

 

De prijs van gebrek aan beweging

Want helaas krijgen ze het niet allemaal van thuis mee. Ik zeg helaas omdat wij als maatschappij echt de prijs betalen voor het gebrek aan beweging. Om dat te begrijpen, is het zaak om de effecten van beweging te kennen.

Sport en beweging gaat niet zozeer om het hebben van het juiste gewicht of kledingmaat. Het hoeft niet eens te gaan om wedstrijden en winnen van elkaar. Je hoeft niet de beste te zijn om aan sport en beweging te kunnen doen. Of te streven voor de winst.

Beweging kan het verschil maken voor je gezondheid. Het maakt je lichaam sterker en zorgt ervoor dat je fysiek en mentaal functioneel fit bent. Fit om het dagelijks leven aan te kunnen. Om te spelen met je kinderen of te rennen naar de trein. Maar ook fit genoeg om ruimte en rust in je leven aan te kunnen brengen. Dat je een stap terug kunt doen en vanaf een afstand kunt nadenken over de keuzes die je maakt. Fit genoeg om kwaliteit van leven voor jezelf te creëren.

 

Beweging en stress

Een halfuur beweging zorgt ervoor dat het niveau cortisol – het stresshormoon – in je lichaam daalt. Hierdoor zakt je hartslag en ademhalingsfrequentie. Je lichaam ontspant en je brein gaat meteen beter functioneren. We krijgen net iets meer ruimte en rust. Dit is belangrijk om te weten. Want dat cortisol is bij de meesten van ons veel te hoog tegenwoordig.

Cortisol is net als adrenaline een hormoon dat ons in staat stelt om te gaan met bedreigende situaties. Om bepaalde functies beter en sneller te laten werken en zodoende heel snel een keuze te maken. Ons cortisol stijgt door bepaalde prikkels. Ons denken gaat in een stand die in dat moment snelle beslissingen maakt. Maar dat cortisol hoort ook weer te zakken. De versnelde stand die ons lichaam van dit hormoon krijgt, is niet gezond voor ons als we hier continu in zitten. Het maakt mensen ziek. (lees verder onder afbeelding)

 

werkomgeving met computers en stress

 

Oude hormonen in de moderne tijd

Ons hormoonsysteem met o.a. cortisol is net zo oud als de mens zelf en heeft ons als die eeuwen goed gediend. Alleen dienen wij met onze huidige levensstijl ons lichaam niet zo goed meer. Je moet je voorstellen dat we in het verre verleden hele concrete stressprikkels hadden waar we op moesten reageren. Een leeuw of een beer ofzo. Iets waarvoor we moesten vluchten. Maar ook weersomstandigheden zoals de winter, stijgend water of iets anders wat ons leven bedreigen kon. We zijn misschien wel zo ver gekomen als mens omdat we op cruciale momenten een systeem in ons lichaam hadden wat ons denken even veranderde.

Tegenwoordig is het zo gevaarlijk allemaal niet meer. De grootste dreiging in ons dagelijks leven is een lege batterij op je smartphone. Of een e-mail waar we in de CC zitten terwijl het onderwerp ons geen bal interesseert. De leeuwen en beren zijn veranderd in ergernissen. In files, gedrag van mensen op social media of de buurman die in de tuin staat te roken terwijl we niet in de stank willen zitten. En echte problemen waar een groot deel van de bevolking mee te maken heeft, zijn veelal zaken die niet over gaan. Waar we met ons oude systeem met cortisol maar weinig mee kunnen. Denk aan schulden, de woningnood of de kosten van de gezondheidszorg. (lees verder onder video)

 

 

Steeds meer mensen met burn-out

We leven in een tijd waarin we de hele dag prikkels krijgen die ons cortisol steeds een beetje doet stijgen. Maar ook in een tijd waarin we fysiek te weinig doen om het te laten zakken. Want waar het stijgende cortisol ervoor zorgt dat we gaan handelen, dat ons hele systeem in beweging komt om tot een oplossing te komen, is dat handelen de manier om het weer te laten zakken. De reactie op een Facebookbericht, e-mails of de file is niet fysiek. We handelen dat zittend af met ons hoofd.

Het aantal prikkels is dus meer dan verdubbeld en de fysieke reactie – beweging – blijft uit. Ofwel het cortisol verlaagd niet, maar blijft zitten waar het zit. Er komt gedurende de dag steeds meer bij en we gaan naar bed met een niveau dat aan het einde van de dag niet gezakt is.

Misschien vraag je je nu af wat dit met die kinderen op de basisschool te maken heeft. Het antwoord is simpel: we hebben bij die generatie de kans om ze te leren dat je beweging in kan zetten om je fysieke en mentale gezondheid te steunen. Zodat ze leren te voelen dat een wandeling van een halfuur of een balletje trappen in de achtertuin voor ontspanning zorgt. Zodat we deze toekomstige generatie pubers, studenten, werkenden en ouders mee kunnen geven dat er een balans nodig is tussen fysieke en mentale inspanning om gezond te blijven. (lees verder onder afbeelding)

 

kinderen spelen buiten en bewegen

 

Het beste voor onze kinderen

En dat dat nodig is, staat voor mij niet ter discussie. Want niet alleen komt burn-out steeds vaker voor bij volwassenen. Ook onder studenten, pubers en zelfs kinderen op de lagere school kampen met klachten als gevolg van overbelasting.

Hebben we echt wel het beste met onze kinderen voor? Dat vraagt Marijn zich af. En ik weet niet zeker of we – gezien onze huidige manier van leven – wel het beste met onszelf voor hebben. Misschien ligt hier inderdaad wel de taak van de overheid om haar burgers te beschermen. Want prikkels als files, e-mails en social media nemen ze niet zomaar weg. Dat zou te ver gaan. Maar het opleiden van de volgende generatie en ze te leren om te gaan met de uitdagingen van deze tijd? Dat is de verantwoordelijkheid die volwassenen zouden moeten nemen.

En daar waar wij het niet kunnen, moet er geïnvesteerd worden in pedagogische vakmensen die ons kunnen helpen. Drie uur per week gym van een gemotiveerde en gepassioneerde vakdocent. Ik ben voor. Al was het maar zodat we onze kinderen, neefjes, nichtjes, buurjongens en buurmeisjes een toekomst gunnen in geluk en gezondheid.

-Rose-

Sporten met obesitas

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.