Energiek begin van het nieuwe jaar

Gelukkig Nieuwjaar en gefeliciteerd! We hebben de langste nacht gehad. Vanaf nu worden de dagen weer langer en gaan we richting de lente. Maar vergis je niet. We zijn er nog niet. Juist nu is het zaak om de winter serieus te nemen en te werken aan onze energie. Door dat te doen investeren we in de rest van ons sportieve en energieke jaar.

Het is zaterdagmiddag en ik loop door de stad. Ik moet eigenlijk verder met de verhuizing, want Astrid rijdt ergens in de stad met een busje en ik moet mijn meubels klaarzetten. Maar ik heb er geen zin in. Ik ben moe. “Zal wel door de verhuizing komen.” denk ik.

Op dat moment kom ik een vriendin van me tegen. Ze moet een cadeautje kopen, want die avond heeft ze een feestje. Ze vertelt me dat ze er geen zin in heeft. Dat ze moe is. We raken in gesprek en hebben het er over dat we het zo gek vinden dat we in december en januari altijd zo actief doen. (lees verder onder afbeelding)


Daglichtlampen en vitamine D

Als je er zo over nadenkt, is het gek wat wij doen. We slapen tegenwoordig slechter omdat we beeldschermen met blauw licht mee naar bed nemen en gaan in de winter – terwijl de natuur slaapt – juist extra actief doen. We kopen daglichtlampen om de winterdip tegen te gaan. We slikken extra vitamine D om meer energie te hebben.

Maar stel nu eens dat we met het ritme van het seizoen mee bewegen? Als we onze levensstijl en tempo aanpassen aan waar we zijn in het jaar? Zouden we dan net zo’n last van vermoeidheid en gebrek aan mentale energie hebben? Of zouden we ons tijdens de stille maanden juist opladen en er zodoende voor zorgen dat we in de lente – als de wereld weer wakker wordt en de bomen weer blad krijgen – de energie hebben voor de rest van het jaar?
Ik begin steeds meer te vermoeden dat we iets verkeerd doen. Kijk maar eens naar ons collectieve gedrag in de maand december. In de donkerste maand van het jaar terwijl de natuur al lang in een diepe diepe slaap is. We bedenken dat we moeten feesten, sporten, cadeaus kopen en ingewikkelde maaltijden voor familie moeten koken. Dat zie je een beer niet doen hoor. En eekhoorntjes ook niet.


Leven met de seizoenen

In ons deel van de wereld hebben we de zegen en de vloek van de seizoenen. Het verschil tussen zomer en winter is duidelijk. Wind, kou en kale bomen. Kortere dagen en veel minder licht typeren de maanden waar we nu in leven. Vroeger leefde de mens veel meer met die seizoenen. We gingen naar bed als het donker was, zaaiden in het voorjaar en oogsten aan het einde van de zomer. De voeding van deze oogst maakten we in en bewaarden we voor de winter. In dat seizoen bewerkten we het land niet echt, maar leefden we van de rest van het jaar. We waren binnen en sliepen meer. En als in het voorjaar het eerste groen weer uit de net ontdooide aarde kwam, begonnen we weer. Dan kwamen we naar buiten en gingen we aan de slag.
Zo willen we tegenwoordig natuurlijk niet meer leven, maar we kunnen er wel van leren. Als we in de lente naar buiten gaan op onze fietsen of hardloopschoenen, in de zomer gaan reizen en korte nachten maken en ons in de herfst voorbereiden op het winterseizoen kunnen we zodra het koud en donker is in een lagere intensiteit leven. Net als de natuur. Zonder onszelf uit te putten.


Sporten zoals wielrenners doen

Dit leven met de seizoenen is een beetje zoals het klassieke trainingsjaar van wielrenners. Zij eindigen hun wedstrijd seizoen in het najaar met een week of twee vrij. Dan trainen ze even niet en geven ze hun lijf de tijd om een beetje bij te komen. Daarna, zo ongeveer half oktober, begin november, begint de opbouw. Duurtrainingen, in een lage intensiteit, gericht op het opbouwen van je basis. En pas in het nieuwe jaar, vlak voordat de wedstrijden weer beginnen, is het tijd voor snelheidswerk. Dan trainen ze op zo’n manier dat hun lijf weer snel wordt. Dan pas gaan ze in hogere hartslagzones rijden.

Natuurlijk is het wielrennen tegenwoordig anders. Zo worden er heel vroeg in het seizoen al koersen gereden in delen van de wereld waar het warm is. Daardoor is de trainingsopbouw van wielrenners niet meer hetzelfde. Tel daar boven op dat renners een individueel seizoen hebben en er voor zorgen dat ze pieken op het juist moment en dit hele verhaal gaat niet meer op. Voor die wielrenners dan. Wij hobbysporters en gewone vrouwen met drukke levens, lieve gezinnen, een baan en een sportieve hobby kunnen er nog steeds van leren.
Die klassieke opbouw is een mooie manier om met onze energie en trainingsinspanning om te gaan. De rustige duurtrainingen in de winter zorgen ervoor dat je fysiek niet in het rood gaat, energie op doet in de buitenlucht en mentaal de rust opzoekt. (lees verder onder afbeelding)

Fit begin van het nieuwe jaar

Hoewel ik deze manier van leven op het ritme van de seizoenen lekker vind en het heel natuurlijk aanvoelt, is het toch zo dat ik geprikkeld word om meer te doen. Vooral in de eerste week van januari is dat sterk. Dan beginnen de uitdagingen weer. Dan proberen we met zijn alleen ‘een goed begin van het nieuwe jaar’ te maken.
Voor dit jaar heb ik besloten dat wel te gaan doen, maar dan wel op mijn eigen manier. Fit wordt deze januari niet afgetraind, maar in balans. Natuurlijk ga ik sporten, maar ook koken, slapen en genieten. Van de donkere avonden en wandelingen langs de rivier. Van koude zaterdagen en hardlopen in het bos. Zonder prestatie en helemaal gericht op energie.

Vanaf vandaag maak ik minder afspraken en reserveer mijn tijd voor mezelf, mijn familie en de mensen die ik liefheb. Als ik kan ga ik naar buiten, zoek de natuur op om te fietsen, wandelen of rennen. Maar ook ga ik lekker genieten van een paar goede boeken. En dan als het lente is, heb ik vast alle energie voor een prachtig sportseizoen.

Ik kan haast niet wachten!

Liefs Rose

All Inclusive Running Retreat

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.