Weer die fitte sterke sportvrouw worden, dat is wat ik wil

De tweede helft van januari, blue monday is al geweest en ik zit ontzettend lekker in mijn vel. Ik heb een doel, een missie zoals je wilt, en ken als sporter de stappen die ik moet nemen om er te komen.

Even een flashback naar het einde van december. Dan weet je hoe ik hier gekomen ben…

 

Sporten alsof ik vleugels heb

De top 2000 staat thuis nog aan. Daar luisteren wij thuis naar. Met plezier, zo nu en dan zingen we mee of maken we een dansje. In mijn sportkleding sta ik bij de deur. Mijn hardloophorloge aan en op mijn telefoon Runkeeper en de top2000 app. Kan ik luisteren naar leuke muziek tijdens het hardlopen. Met Queen op mijn oren ren ik de straat uit.

En terwijl ik over de brug loop zie ik vuurwerk aan de overkant van de IJssel. Een vuurpijl boven de huizen. Ik geniet er van. Wat is het mooi om hier in mijn eentje te lopen in het donker. Even voelt het alsof ik vleugels heb. Alsof ik een hardloper ben die met gemak een lange afstand loopt. Lange ledematen, een lichte tred en mooie stappen. En dan piept mijn hardloop app. De minuut hardlopen is voorbij, nu een minuut wandelen.

 

Hoe fit ben ik eigenlijk?

Ik ben helemaal niet zo fit als ik altijd geweest ben. De oorzaak zit hem in het afgelopen jaar. Zowel Astrid als Kirsten konden door omstandigheden niet werken voor onze site en ik deed daarom alles in mijn eentje. Het resultaat was dat ik nauwelijks kon sporten. Daarom is mijn lijf een heel stuk minder sterk dan het hoort te zijn.

Dat is lastig merk ik. Ik ben heus mezelf nog wel en geniet daar ook van. Maar ik mis de kracht, energie en vrijheid in mijn lijf om alles te kunnen wat ik wil. Ik ben mijn sportieve glow kwijt op het moment. En zonder die glow ben ik maar gewoon een mevrouw.

 

Ik wil sterk zijn

Ik ga weer optrainen en wil mezelf stap voor stap weer sterk en in vorm brengen. Maar om nu over mijn huidige vorm van de daken te schreeuwen, dat zie ik ook niet zitten. Tegenwoordig is het natuurlijk een dingetje om je sportvorderingen te delen op het internet, zodat je na het sporten dubbel kan nagenieten. Van het goede gevoel en van de likes.

Maar ik heb daar helemaal geen zin in merk ik. Misschien omdat ik mijn sportieve imago niet wil schaden of anders omdat ik mijn weg naar mijn weer sportieve lijf en vorm liever voor mezelf houd. Omdat het een intiem proces is. Een samenwerking tussen mij, mijn lijf en mijn denken. En omdat ik niet weet wat het eindresultaat zal zijn.

 

Beginnen met pull-ups

Hoe fit en sportief ik eigenlijk zal worden. Ik vind het openlijk delen van je doel en de weg er naar toe soms helemaal niet fijn. Het geeft me extra druk die ik nu helemaal niet gebruiken kan. Daarom – zo besluit ik – verzin ik een gek doel: ik wil pull-ups kunnen doen. Je weet wel hangend jezelf om hoog trekken. Waarom pull-ups? Om de simpele reden dat dat zo’n oefening is waar je je hele lijf voor gebruikt. Omdat je getraind, energiek en sterk moet zijn om ze te doen. Dus in plaats van mezelf te meten op de schaal van fit, meet ik mezelf aan de pull-up die ik kan.

Dat zijn er nul! Op dit moment. Maar ik ben bezig en wel met deze stappen:

 

Negatief trainen

En nee dat is niet dat je over alles zeurt en moppert tijdens je training. Het houdt in dat je niet traint op het naar boven trekken van jezelf, maar het langzaam laten zakken. Dus met een sprongetje kom je omhoog en dan zak je vanuit die positie zo langzaam mogelijk. Je traint dan precies de kracht in je rug die je nodig hebt voor een pull-up.

 

Maak je pull-up lichter

Negatief trainen lukt me al, maar mezelf omhoog trekken aan mijn armen lijkt een onbegonnen missie. Met als nadeel dat ik de beweging ook nog niet leer. Daarom heb ik een speciaal elastiek gekocht wat me kan helpen. De band draagt een deel van mijn gewicht en brengt me zo een beetje omhoog. Wel een pull-up maar niet de volle 80 (jawel tach-tig) kilo. Ik heb nu een absolute beginners elastiek, hierna neem ik eentje die wat minder helpt en zo kom ik stukje bij beetje bij een goede pull-up.

 

Train je spieren zodat je pull-ups kan

De juiste bewegen en voldoende kracht, daarmee kan je de pull-up. Door je bovenlijf te trainen, maak je jezelf sterker en zal je beter in staat zijn ooit je eerste echte pull-up te doen. Een goede manier om je bovenlijf sterker te maken is ons gratis trainingsschema om te beginnen met krachttraining.

En ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen. In onze Stoere Vrouwen Trainen groep kan je sowieso mij maar ook andere vrouwen volgen die met het schema bezig zijn. Super motiverend en misschien kunnen we over een tijdje allemaal een pull-up.

 

-x- Rose

En natuurlijk raad ik je aan om ook deze blogs te lezen, goed voor je humeur

De beste versie van mezelf

het zal wel dit en dit zijn

Surfchick Anne: “Zodra het kan, wil ik met m’n board het water in”

Sportende moeder, ik moet je iets vertellen over jou en je kind

Ik had een lichaam dat mij voor schut zette

Stoere Vrouwen Sporten Shop

Foto Kristian Egelund

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.