Ren Roosje Ren

2018, dat moest het jaar worden waarin ik weer in mijn eigen fitte vorm zou komen. Misschien niet meer het lichaam van zoveel jaar geleden, maar wel met de energie van een sporter. De vorm waar ik zo van houd. Dat lichaam wat van een beetje activiteit niet schrikt. En wat door dagelijks veel te bewegen altijd wel lekker slaapt. Eigenlijk dat lichaam wat ik vorig jaar niet heb gehad. En misschien in het jaar ervoor ook niet.

Niet gek, want ik heb mijn blessures gehad en een jaar waarin mijn privéleven om aandacht vroeg. Hierdoor heb ik minder kunnen knallen met mijn site en aanzienlijk minder doelgericht gesport. Ik was nodig thuis. Zo gaat dat soms.

 

Wat zit mijn broek toch strak

Dus besloot ik vlak voor oud en nieuw het grote cliché aan te gaan en vanaf 1 januari te gaan trainen om terug in vorm te geraken. Voor de duidelijkheid, mijn vorm was ver te zoeken. Ik liep niet hard en wilde ik dat weer doen, dan moest ik aan een beginnersschema. Ik deed niet aan krachttraining en kon nog geen eens een enkele push-up. En ik fietste niet. Of tenminste na een uur op mijn racefiets lag ik een nacht wakker omdat mijn lijf schrok van de inspanning die het me kostte. Dat was wel schrikken hoor. En nog meer toen ik op de weegschaal stond: 84 kilo, een te hoog bmi, maar een nog wel gezond vetpercentage. Dat bmi was te wijten aan mijn sporterslijf wat ik dan toch nog wel een beetje had. Spieren zijn zwaar en ik heb veel spieren. Maar die 84 kilo? Die waren niet alleen op de weegschaal zichtbaar. Ook mijn broeken zaten strakker. En eerlijk? Als ik sport en beweeg, voel ik het ook.

>>Lees ook: Ga mee met onze fantastische sportweekenden dit voorjaar

 

Geen dieet, geen paniek, wel vrijheid, plezier en sport

Geen paniek. Ik wist wat me te doen stond en koos voor krachttraining, weer hardlopen en weer fietsen. 6 dagen per week iets met sport doen. En niet eens te zwaar maar wel iets. Zoals met mijn racefiets in de Tacx trainen of mijn krachttrainigsschema. Op die manier maakte ik mijn lichaam sterker, werkte ik aan mijn basisconditie en trainde ik voor de vrijheid van weer een rondje rennen. Maar goed, ik was dan niet in paniek, ik vroeg me wel af hoe lang het zou duren voordat ik mijn vorm weer terug zou krijgen. Wanneer zou ik me weer een beetje een sporter voelen.

>>Lees ook: Je conditie opbouwen op de racefiets met deze tips

Hoe lang duurt het voordat je fit wordt?

Wel, iets minder dan twee maanden kan ik je vertellen. Want gisteren was het ineens daar. Het stroomde door mijn lijf, energie en de wil om lekker te bewegen. Ik stond op, was meteen wakker en rommelde wat in huis. Rond de lunch kwam Marije langs om samen te sporten. Een stukje hardlopen in de winterzon. Daarna was ik bezig in huis. Klussen om onze camperbus op te knappen. En ging ik koken. Maar dan wel nadat ik hardlopend naar de supermarkt ben gegaan. De hele dag was het daar. Echte kracht en energie in mijn lijf. Het gevoel wat alleen een sporter kan hebben. Wat komt van inspanning, herstel. Van doorzetten en training.

>>Lees ook: Met dit schema voor thuis kan ook jij met krachttraining beginnen!

 

Energie in mijn lichaam

Natuurlijk bestaat er zoiets als spiergeheugen en zal mijn lichaam sneller dan dat van een ander optrainen. Maar het is wel zo dat als je er twee maanden voor kiest om bewust te leven en gericht te trainen, je resultaat krijgt. En dat als je vasthoudt aan je ritme – niet te overmoedig wordt en ook je rustmomenten pakt – je echt sterker wordt en doelen kunt behalen. Zolang je maar doet wat je besloten hebt en je gaat voor je doel.
En wat zo mooi is. Deze week ben ik weer begonnen met het trainen van een groep beginnende hardlopers. Ik sta daar weer op mijn knalgele saucony’s en printed legging. Ik ren minutenblokjes met ze en leer ze de fijne kneepjes van de hardlooptechniek. Terwijl ik daar sta en mijn werk als trainer weer beoefen, voel ik dat niet alleen mijn energie met het sporten terug is gekomen. Ik voel vreugde en ben blij, want ik ben weer de Rose die ik herken. De vrouw die niet alleen sport voor zichzelf, maar haar passie ook kan delen.

Wie had dat zo net voor oud en nieuw kunnen denken?

-Rose-

 

>>Lees ook: Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.