Samen trainen voor een halve marathon

Kind zijn en buitenspelen met bootcamp

Niet meer weten wat je moet doen voor je vriendin als zij kapot is van verdriet omdat haar nu ex-partner de relatie beëindigde. Leoni had zo’n vriendin en vroeg haar in een opwelling: “zullen we samen trainen voor de halve marathon?”

Ik wilde het zo graag bij haar weghalen. De pijn en het verdriet, de boosheid en de onmacht omdat haar man hun relatie beëindigde. Maar dat kon ik niet. Hoe graag ik ook wilde.

Ik sportte geregeld en genoot daar ook van, maar deed dit altijd in mijn eentje. Eigenlijk kreeg ik mijn vriendinnen nooit zo goed mee, hoe vaak ik ze ook probeerde over te halen. Een hardloopwedstrijd van een kilometer of 10, daar was ik niet vies van. Een halve marathon had ik nog nooit gedaan, want daar moest je toch echt iets voor doen. En ik was toen nog niet zo’n sporter die ergens echt iets voor deed. Ik deed het voor de lol. Het lekkere gevoel.

Tot het moment dat ik bij m’n vriendin zat. ‘Weet je wat jij moet doen? Je moet gaan hardlopen. Schijnt te helpen om negatieve emoties kwijt te raken.’ Ik had ergens een artikel over running-therapie gelezen en tegenwoordig weten we allemaal dat je serotoninelevel stijgt als je een beetje in beweging komt. Van mezelf wist ik dat meditatie mij niet tot rust brengt. Mezelf een uurtje in het zweet werken op een regelmatig ritme, heeft me al wel van veel PMS-buien gered!

‘Weet je wat? We gaan een halve marathon rennen. Samen. Jij en ik.’ Het rolde eruit voordat ik er erg in had. Ik twijfelde gelijk of dit nou wel zo’n goede zet was. Want ik wilde natuurlijk wel nakomen wat ik had beloofd.

Mijn vriendin kreeg een klein glinstertje in haar ogen. Ze is het type ‘survivor’ in plaats van slachtoffer. Hardlopen deed ze wel eens, en iets anders om zich op te focussen zou misschien wel heerlijk zijn. Ik wierp mijn partner het plan in zijn schoot en beval hem om een passend hardloopschema te maken voor een halve marathon die over vier maanden plaats zou vinden.

Nu moet je weten dat ik wel vaker aan hem vraag om een schema ergens voor te maken, maar meestal houd ik dit zo’n twee weken vol. In dit geval wist ik hem te overtuigen. Vriendin en ik zetten ons schema in Runkeeper en konden van elkaar zien of we goed trainden en hoe het ging. Vriend wierp zich op als coach en we kregen alle tips over waar welke training voor stond en waarom.

Daar gingen we. Vier maanden lang. Rennen alsof ons leven er vanaf hing. En het werkte. Ze voelde zich beter en we kregen er de grootste lol in. Iedere training werd uitvoerig nabesproken: de pijntjes en de mislukte intervallen, en we stelden zowaar echte hardloopdoelen. De dag zelf kende een strak tijdschema en passend programma van voeding tot warming up, zodat we goed wisten wat ons te doen stond.

En toen was het zover. De Bommen Berendloop op Gronings ontzet, de dag van de vrijheid. Hoe toepasselijk. We vlogen door het Groninger landschap tussen allerlei mensen die hetzelfde deden voor de lol.

Wij hadden een ander doel. Want de finish halen was niet alleen een overwinning op de eerste halve marathon in ons leven. Het was een overwinning op de pijn en het verdriet dat ze had en de beste manier om het hoofdstuk te kunnen sluiten. Vriendlief had de sport om met een stopwatch en een fototoestel om zijn nek ons op meerdere plekken aan te moedigen en te fotograferen.

De laatste ronde ging over de atletiekbaan met een juichend publiek. Vrienden en familie ook, om haar aan te moedigen. En over de streep stond ik. Huilend. Met mijn armen in de lucht waar ze vol in kon rennen. We did it! Hardlopen als vriendschap en beste medicijn.

Natuurlijk weten wij allang wat de fijne effecten van hardlopen zijn! Vorig jaar interviewden we Carlijn, die tijdens een opname op een psychiatrische afdeling kennismaakte met running therapie. Hardlopen is haar routine tegen depressieve klachten geworden. Oh en koop dat boek Running Therapie, het staat bomvol nuttige weetjes over hardlopen die eigenlijk voor iedereen wel goed zijn.

Emotionele finish halve marathon

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.