Bodytec training: sporten met elektrische impulsen

Welk effect heeft sporten met elektrische impulsen

Daar staat onze Suus, in een strak pakje met elektroden op haar lijf. Ze doet een proefsessie Bodytec, wat simpelweg sporten met elektrische impulsen inhoudt. Je werkt je niet in het zweet, maar bent wel bijzonder effectief bezig. Hoe dat precies zit, vertelt Suus ons.

Voor mijn kennismakingsles Bodytec meld ik me bij Studio Always Fit in Schiedam, waar Marjolein me ontvangt. Zij is mastertrainer voor MiHA Bodytec en geeft les aan de EMS /Bodytec opleiding in Nederland. Een goeie dus! Ze geeft me wat uitleg over de training en vraagt naar m’n algemene gezondheid. Voordat we met de training beginnen, moet ik van haar nog wat extra drinken. Voldoende vochtinname is altijd belangrijk, dus ook als je gaat sporten met elektrische impulsen.

 

Wat maakt sporten met elektrische impulsen zo efficiënt?

Zonder heel technisch te worden is Bodytec gebaseerd op de Elektrical Muscle Stimulation, kortweg EMS genoemd. Het is afkomstig uit de fysiotherapie, weet ik met mijn achtergrond als fysiotherapeut. Je plakt de elektrodes daar op het lichaam, waar je het effect wil creëren. Met laagfrequente elektrische impulsen stimuleer je de spieren effectief en doelgericht om aan te spannen. Sporten met elektrische impulsen zorgt er dus voor dat je juist die spiergroepen, en dus ook spiervezels, kunt aansturen waarvan je wilt dat ze extra worden getraind.

Die elektrodes geven dus een soort bonusprikkel bovenop de squat, lunge of elke andere oefening die je uitvoert. De EMS stimuleert gedurende de uitvoering van deze oefeningen voor het hele lichaam alle spiergroepen tegelijkertijd, waardoor het zeer effectief is in korte tijd. Je bereikt zo ook de spiervezels die zwak zijn of die je juist niet goed aan kan spannen. Tot zover de theorie. Nu de praktijk.

 

Een goede basishouding

Voor de training krijg ik een strak setje kleding aan, vergelijkbaar met een korte hardlooptight en een slimfit shirt. Ter hoogte van de spiergroepen die getraind worden, wordt het pakje nat gemaakt, voor geleiding met de huid. Marjolein sluit daarna de elektrodes aan en we zijn klaar voor de om te beginnen. Ik neem een basishouding voor een squat aan, Marjolein let daarbij goed op mijn houding en corrigeert waar nodig. Dat is zeker nodig, want ondanks dat ik fysiotherapeut ben en ik anderen goed kan corrigeren in houding en beweging, is het mezelf corrigeren een heel ander verhaal.

Ik sta inmiddels in de goede positie. Op het scherm op de unit kan ik zien welke beweging ik nu moet uitvoeren en hoelang ik deze moet aanhouden. Terwijl ik de beweging uitvoer, wordt er een prikkel afgegeven door de elektrodes en spannen mijn bovenbeenspieren extra aan. Een heel gek gevoel. Ik voel een soort diepere aanspanning van mijn spieren. Het doet geen pijn en het is niet onaangenaam, maar na een aantal keer herhalen van de squat voel ik een grotere vermoeidheid dan ik na dit aantal herhalingen zou verwachten. Heel apart om te ervaren.

 

Verschillende spiergroepen stimuleren

We gaan verder met de volgende oefeningen. Marjolein vraagt tussendoor of het niet onaangenaam is en of er eventueel iets meer gestimuleerd kan worden. Dat kan wat mij betreft prima voor de spiergroepen die ik veel train door het wielrennen, hardlopen en mountainbiken. Mijn armen, schouders en buikspieren daarentegen neigen al gauw naar een krampgevoel. Heel duidelijk: daar is werk aan de winkel!

Ergens wist ik dat al, maar nu word ik even met de neus op de feiten gedrukt. We lopen zo de verschillende spiergroepen af door diverse oefeningen steeds vanuit een basishouding te doen. De bewegingen zijn eigenlijk heel subtiel, maar het effect is enorm. Zo blijkt wel als ik even later in de auto stap. Ik voel echt dat ik een goede training heb gedaan! Een dag later heb ik zelfs lichte spierpijn in mijn bil- en armspieren.

 

Korte training met groot effect

De kennismakingsles duurt nog geen 12 minuten en toch voelt het sporten met elektrische impulsen net als een stevige training van in de sportschool. Marjolein vertelt dat dat precies het effect is wat ze wil bereiken: in een trainingssessie van nog geen 20 minuten een effect van een workout van ruim anderhalf uur.

Ideaal dus voor mensen die weinig tijd of geduld hebben om naar de sportschool te gaan. Of als je niet intensief kunt trainen vanwege gewrichtsklachten, is dit een prima manier om aan de belastbaarheid van je lichaam te werken.

Wil je ook kennis maken met Bodytec? Check dan Miha Bodytec voor een locatie in jouw buurt.

hardloopkleding voor vrouwen

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.