Wat je kan doen aan verkeerd ademhalen tijdens sporten

sportieve vrouw in meditatiehouding op de grond om te ademen

Niet iedereen is zich bewust van het belang van een goede ademhaling. En dat is ook niet zo gek, want vaak heb je zelf niet in de gaten. Verkeerd ademhalen tijdens sporten kan je flink in de weg zitten. Marieke ontdekte tijdens een workshop dat haar ademhaling te snel is. Met hele simpele oefeningen weet ze daar nu wel raad mee.

 

Verkeerd ademhalen tijdens sporten

Al een tijdje lees ik over ademhaling. Het boek van Wim Hof heb ik al uit, net als een boek over hardlopen en ademhaling. Want ik merkte bij mezelf dat mijn ademhaling vaak hoog en snel was. Zeker tijdens het hardlopen en soms ook bij het fietsen. Al vaker had ik hiermee geoefend, bijvoorbeeld door de neusademhaling toe te passen. Maar verkeerd ademhalen tijdens het sporten bleef een dingetje. Dus toen er tijdens mijn vakantie op Vlieland een workshop ademhaling volgens de Wim Hof methode voor bij kwam, meldde ik me meteen aan.

 

Hoge ademhaling in rust

Het was de dag na een warm hardloopevenement, waar ik met moeite 10 kilometer had gelopen. Met de spierpijn nog in mijn lijf liepen we naar de plek waar de workshop werd gehouden. Het was in de duinen, een heel rustig duinpannetje. De instructeur legde eerst de theorie uit. Daarna deden we een oefening waar we het aantal ademhalingen per minuut telden. Ik had er 17. Hij legde uit dat dat heel hoog is voor een rust ademhaling, dat je eigenlijk ademhaalt alsof je hard aan het sporten bent.

> Minder vermoeid dankzij ademhalingsgoeroe Stans van der Poel

We gingen aan de slag met een aantal series van 35 keer snel en diep in en uit ademhalen, dan helemaal uit ademen en stil houden. Dan pas inademen als het echt moet, heel diep. Dan dat weer vasthouden, ongeveer 20 seconden. Als je dit vier keer herhaalt, heb je veel meer energie. Je voelt je een stuk beter, en dat merk je tot zeker 7-8 uur na de oefening. We ervoeren heel aparte dingen tijdens de periodes dat we onze adem in hielden. Van verschillende kleuren en licht, tot kippenvel, trillen…

 

Ademhalingsoefeningen voor meer energie

Een paar uur laten liepen we energiek terug naar de camping. Een paar dagen later deed ik bij dezelfde trainer ook nog een BOGA training, Bewust OmGaan met Ademhaling. Een combinatie van de ademhalingstechniek, yoga en boksen. Het was heel zwaar, maar ook te doen door de afwisselde oefeningen en de ademhalingsoefeningen. Om dit op het strand te doen, gaf natuurlijk ook extra energie. In zo’n prachtige omgeving word je vanzelf rustig en energiek.

> Hardlopen als een yogi

Ik let nu regelmatig op mijn ademhaling. Zowel in rust als bij het sporten. Ook doe ik regelmatig de ademhalingsoefeningen die we tijdens de workshops hebben gedaan. Als ik merk dat mijn ademhaling weer te snel en oppervlakkig wordt, ga ik rustiger ademhalen. Langer in en uit, even pauze er tussen. Wonderbaarlijk hoe zoiets simpels zoveel energie geeft.

Van nature adem ik veel te diep in en te weinig uit tijdens het sporten. Dan word ik soms zelfs duizelig en gestresst van. Een goed moment dus om die ademhalingsoefeningen te doen: kort inademen door m’n neus en lang uitademen. Dit helpt trouwens ook als ik in andere situaties stress ervaar of het druk heb. Tijdens langere fietstochten en als ik aan het wandelen ben, oefen ik trouwens met een volledige neusademhaling. Het lijkt simpel, maar je moet het echt vaak doen om het onder de knie te krijgen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.