Trainen op de Tacx

racefiets cassette tijdens tacx training

Mijn training op de Tacx. Of die leuk was? Lekker? Plezierig? Nou, ik kan je vertellen, het was geen hol aan! Elke keer op de indoorfiets of Tacx trainer zoals ze het noemen vind ik ruk. Toch doen veel wielrenners het. Ik ook, want is het een goede manier van trainen in de winter. 

Fit in de winter

Elke winter is het mijn plan om een aantal avonden per week te fietsen. Binnen wel te verstaan. Ik hoop op die manier energiek en fit de winter uit te komen. Want ik merk elk jaar in januari dat ik wat moe ben, minder mentale energie heb en ook nog eens iets zwaarder ben geworden. Tel daar boven op dat de eerste fietsritten in het voorjaar zwaar vallen en je weet waarom ik dit doe.

>>Fietsen in de herfst: downhill en beauty spa’s

De winter kost energie en het maakt me ook een beetje lui. Ik vind het binnen best okay namelijk. Zodra het dan lente is verandert dat, want met het lekkere weer wandel ik meer en stap ik met plezier op de fiets. En dan als het nog wat warmer is en het buitenbad van het zwembad open gaat, zwem ik graag baantjes. Maar na de zomer, als de herfst voorbij is en kerst is geweest, verander ik binnen no time van actieveling in Couch Potato.

 

Intervaltraining op de Tacx

Daarom staat er in de winter klaar: mijn racefiets, mijn Tacx, een fietsbroek en fietsschoenen. Zodat ik binnen kan fietsen. En dan in het weekend op mijn mtb lekker het bos ik kan. Of uren kan wandelen met de hond.

Eergisteren zat ik er weer op, de tacx dus. De fiets zette ik voor de schouw, daarop stond mijn mini laptop. Op die manier kon ik een filmpje kijken. Op de schouw stond mijn flesje water en met het raam open – anders wordt het veuls te warm voor me – ben ik gaan fietsen.

>>Rust als wintertraining voor wielrenners

De eerste tien minuten vielen me reuze mee. Ik probeerde de fiets een beetje te voelen en te zoeken naar het juiste ‘tempo’. Over de koptelefoon klonk het geluid van de film goed en met mijn handen ontspannen op het stuur kon ik lekker gaan fietsen. De eerste tien minuten lekker rustig, daarna ietsje zwaarder. En om verveling tegen te gaan besloot ik elke tien minuten een standje zwaarder te gaan fietsen.

 

Afzien op de Tacx

Mijn hartslag ging niet te hoog en mijn benen draaiden lekker rond. Tijd voor het tweede blok van tien minuten. Iets zwaarder en dat was voor mijn benen even wennen. Ik zag dat mijn hartslag ook even omhoog ging maar na een minuut of drie ging dat ook rustiger. Het voelde – tot ongeveer het volgende blok – best okay. Maar kort nadat ik weer een tandje zwaarder was gegaan begon ik me te vervelen. De film was niet bijster spannend en een beetje trappen op een stilstaande fiets is eigenlijk ook niets aan. Het zadel begon te irriteren en ook mijn armen vonden de statische houding maar helemaal niets.

 

Indoortraining voor wielrenners

“Oh lieve hemel! Hoe ga ik dit redden deze winter?” vroeg ik mezelf of terwijl ik besloot om op dertig minuten te stoppen. Zonder me al te veel met de laatste maanden van de winter bezig te houden, trapte ik moedig door. Tot 28 minuten en 15 seconden. Toen was ik het echt zat!

Ik ben afgestapt. En zo gaat het dus altijd. Ik ben niet zo’n figuur wat een uur op de Tacx gaat zitten. En ook niet doortrapt tot de 30 minuten precies. En weet je? Iets is beter dan niets. Natuurlijk gaat het niet altijd fantastisch. Ik heb het mooi maar weer gedaan en probeer het volgende keer maar weer. Misschien wel 28 minuten en 16 seconde, je weet het nooit.

Oh en superleuk: op Facebook staan een aantal Tacxtrainingen die we live hebben gedaan. Niet meer live maar nog wel leuk om aan mee te doen. Dus check ze even op onze Facebookpagina!

 

Liefs

En mijn geplande training? Die had zo moeten zijn:

Tien minuten inrijden, heel licht en ontspannen trappen.
Dan elke tien minuten een tandje zwaarder schakelen.
Totdat je geen zin meer hebt en dan nog even door, maar bij voorkeur tot je geen tandjes meer hebt. En je je hele cassette hebt gefietst.

>>Alles over Marianne Vos

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

8 Comments
  1. Ik heb het ook en probeer dat altijd te negeren. En dat lukt me niet. Daarom neem ik yoghurt met een appeltje of een kopje thee met honing.

    1. Een appeltje om te voorkomen dat je je verveelt tijdens het trainen? Volgens mij is er iets mis gegaan.
      Anyway, ik zet mijn muziek altijd hard en maak er een spinning sessie van, even mijn hoofd leegtrappen, dat lukt vooral goed als er buiten sneeuw ligt want dan kan ik mijn ei elders niet kwijt

  2. Oh jee, er is net een Tacx naar ons onderweg… Wel gekozen voor een wat luxere versie met wat meer interactiviteit. Gelukkig kan ik het hier in de winter afwisselen met trailrunnen en langlaufen. Maar er zijn van die dagen dat dat hier lastig is. Wanneer bijvoorbeeld door de extreem hoge temperaturen voor de tijd van het jaar in Europa de langlaufsneeuw gestaag verdwijnt…

    1. Hai Margriet,
      Geen zorgen, in mijn volgende stukje vertel ik over een betere manier, ik heb zowaar ontdekt hoe ik het leuk kan maken.

      Liefs Vera

  3. Hoi Vera. Ik tacx best regelmatig. Soms 2 uurtjes soms 3 kwartier. Bij langere sessies train ik vaak op hartslag. Die probeer ik lekker laag te houden en ik trap een constante snelheid. Niet heel boeiend inderdaad, maar ik kan me wel vermaken met radio, sport kijken, naar buiten kijken, internetten. De kortere sessies doe ik vaak op muziek (zoals spinninglessen), met veel variatie in tempo, zitten, staan, verschillende weerstanden. Of ik train op intervallen. Blokje rustig met sprintjes ertussen oid. Vermakelijk en de tijd gaat er lekker snel van 🙂
    Ben benieuwd naar wat je ontdekt hebt voor je volgende tacx-sessie en zie dus uit naar je volgende blog!

  4. Trainen lukt eigenlijk pas echt met een doel. Fit de winter uit is ene goede, maar bijvoorbeeld de eerste toertocht van het jaar rijden is ook een goede. Ik kijk dan alvast naar de routes en weet dan waarvoor ik het doe.
    En ik hoorde van een man die zijn tacx in de tuin zet, schijnt een stuk leuker te zijn.

    Succes hoor

  5. Wat herkenbaar!!

    Ik heb ook heel stoer mijn fiets in een Elite trainer gezet met een dvd van de Col de Madeleine erbij. Half 8 ‘s avonds wilde ik beginnen, om 10 uur was ik nog bezig met installeren. Daar zat ik dan, volledig in tenue, zere knieën van het zitten voor de laptop en een pesthumeur! Daarna heb ik anderhalf uur zonder training gepeddeld met m’n kwaaie kop, ging met de adrenaline op z’n top naar bed en heb er nooit weer op gezeten.
    Ik ga nu lekker op m’n mountainbike het bos in, zoooooveel lekkerder

  6. Kijk hier heb ik wat aan, dankjewel. Ik zal vanavond of morgen mijn nieuwe blogje plaatsen en ik geloof dat Jeanine ook nog een stukje had over talen een deze dagen

    Vera

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.