Als je lid bent van onze Stoere Vrouwen Trainen of Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep ken je vast Martine wel. Ze mocht een tijdje niet sporten omdat ze een operatie had gehad. Niet sporten is natuurlijk reuze moeilijk, maar wat ook moeilijk is…. weer beginnen! Wij vroegen haar om daar een tijdje over te bloggen, want ze is vast de enige niet.

Ik zal het maar meteen bekennen, de afgelopen weken ben ik een ster geworden in SOGgen: sportontwijkendgedrag dus. Ooit lang geleden (een week of 8 ondertussen alweer) had ik twee of drie vaste hardloopmomenten per week. Maar sinds ik geopereerd ben en daarna zes weken niet mócht sporten zit het sporten in het slop.

Tijdens de weken waarin ik niet mocht sporten, zocht ik toch steeds weer de grenzen op. Vanaf de tweede week stukjes wandelen, niet ver en ook niet snel, maar wel gaan. Ook maakte ik rondjes op de fiets. Soms tegen beter weten in. Om dan inderdaad de rest van de dag op de bank te hangen, languit en niks meer doen. Rust nemen.

Maar vanaf het moment dat ik groen licht heb gekregen om weer alles te mogen doen, heb ik ineens heel veel argumenten om toch maar niet te gaan hardlopen. Waarom dan toch, vroeg ik me vanochtend af, terwijl ik ultiem aan het soggen was. Met de hoog oplopende temperaturen (in de woonkamer 26 graden, om 9 uur ’s ochtends), flink stofzuigen, dweilen en andere schoonmaak- en opruimklussen als excuus,  terwijl de afspraak met mijn lief toch echt was hardlopen zodra we wakker zijn.

Mijn exuses:

  • het is te warm (maar niet om te dweilen?!)
  • m’n lief slaapt nog en we zouden samen gaan (ik had hem wakker kunnen maken)
  • met allen andere dingen die vandaag nog moeten, kan ik m’n energie beter sparen (yeah right, stofzuigen & dweilen is niet inspannend dan)

Ok, het is inderdaad warm maar ik heb vaker gelopen in de warmte. En laten we eerlijk zijn: 10x 1 minuut hardlopen en tussendoor 2 minuten wandelen dat is niet echt super-inspannend.

En dat is dan misschien wel de échte reden, ik zie er gewoon zo ontzettend tegenop om wéér opnieuw te beginnen en het hardlopen helemaal op te bouwen. Het verstandige opbouwschema gaat nu eenmaal weer met een paar minuten per keer, en niet meteen volle bak 30 minuten of 5 km.

Maar ik heb genoeg gezeurd, bij deze beloof ik plechtig dat ik morgenochtend vroeg, als het nog niet warm is, de stoute hardloopschoenen aantrek en training 3 ga doen: 10x 1 minuut rustig hardlopen.

En dan ga ik nu verder met genieten van een glas wijn en het mooie weer.

Groetjes,
Martine

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.