Veel hardlopers hebben de neiging met te gespannen schouders te lopen of zijn in sommige delen van hun lijf heel stijf. Rose gebruikt oefeningen uit het boekje ‘Yoga en Hardlopen’ om haar hardlooplijf zoveel mogelijk te steunen en zodoende lekkerder te kunnen rennen.

Hoewel ik mezelf absoluut niet als een yogi zie, maak ik in mijn leven wel gebruik van veel yoga dingen. Va de stretches voor mijn spieren tot het gebruik van aandacht een ademhaling. Het helpt me om een betere sporter te zijn en om mijn lichaam zo goed mogelijk te verzorgen. Om die reden heb ik het boekje 'Yoga en Hardlopen' aangeschaft.

 

Yoga en Hardlopen

Het boekje is geschreven voor hardlopers die aan yoga willen beginnen, maar ook voor yogi’s die wel wat meer aan hun conditie willen werken. Hardlopen en yoga kunnen elkaar versterken, ze zijn meditatief en zorgen voor rust en vrijheid in je hoofd.

Voor mij als hardloper is yoga interessant omdat het me helpt met mijn lichaam. Flexibiliteit en kracht zijn van ongekend belang voor sporters. Ik merkte dat toen ik vorig jaar ging sprinten op de atletiekbaan. Het was een combinatie van techniek, kracht, maar ook absoluut flexibiliteit. Toch zijn veel sporters hartstikke stijf. En van die sporters zijn hardlopers misschien wel het ergst.

>> Lees ook: Wat je kan doen aan verkeerd ademhalen tijdens sporten

Flexibiliteit van je je spieren en gewrichten zorgt voor bewegingsvrijheid. Het zorgt ervoor dat je tijdens het sporten niet beperkt wordt doordat je tegen de grens van je beweging aanloopt. Spieren die niet zo flexibel zijn en tegen hun grens aankomen verkrampen sneller en zijn zodoende sneller geblesseerd.

 

Lenigheid voor hardlopers

Yoga oefeningen helpen je om lenig te worden, zodat je bijvoorbeeld de houding waarin je mediteert fysiek aankunt. Voor mij is hardlopen mijn meditatie en richten mijn oefeningen zich op die spieren. Om die reden neem ik wekelijks de tijd voor een uitgebreide rek-sessie. Dan rek ik in alle rust de spieren van mijn lijf en voel hoe mijn lichaam ervoor staat. Deze rek-sessies gaan stukje bij beetje steeds meer op yoga lijken. Door de houdingen die ik kies, maar ook door de rust die ze me geven. Dat uurtje of halfuurtje op het schapenvachtje op mijn vloer zorgt er voor dat ik me opgeruimd voel, dat ik mijn lichaam goed voel en er energie door mijn lijf stroomt. Ik zet het in als herstel na een drukke sport en werkweek. Om dit uurtje nog beter aan te kunnen pakken probeer ik nu wat oefeningen uit ‘Yoga en Hardlopen’ uit.

>> Lees ook: Oefeningen voor het worden van een lenige hardloper

 

Yoga oefeningen voor hardlopers

Als hardlopers is het vooral belangrijk om de juiste spieren lenig te maken en andere juist bewust niet. In ‘Yoga en Hardlopen’ staan oefeningen per spiergroep. Voor je nek en schouders bijvoorbeeld. Die oefeningen zijn lekker voor of direct na je run. Vooral als je snel geneigd bent om met iets te gespannen schouders te lopen.

Of je bekken en heupen, dat is echt fijn om op je rustdag te doen, dan kan je de dag erna weer lekker soepel aan je trainingsweek beginnen. Als je rent gebruik je de spieren van je billen en heupen zoveel dat ze die extra hulp echt wel gebruiken kunnen.

 

 

En wat dacht je van je voeten? Daarvoor staan ook oefeningen in ‘Yoga en Hardlopen’. Tot slot vind ik de warming-up en cooling-down erg leuk. Die is een keer wat anders dan wat je bij standaard trainingen ziet. Ademhaling en ontspanning bijvoorbeeld om wat meer relaxed aan je duurtraining te beginnen, maar ook wat oefeningen om je bloedsomloop wat te stimuleren en je lijf wat losser te maken.

Al met al vind ik 'Yoga en Hardlopen' een gaaf boekje. Ik zal echt niet ineens een yogi worden en voortaan vanaf een matje mijn leven bestieren, maar het biedt me wel een mooie invalshoek voor mijn sportieve leven.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de fietswinkels in dit stuk of naar de sport webshops Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Hardlopen en yoga is echt ideaal! Voor ons stijve hollanders de manier om blessures te voorkomen. Ik doe veel aan trail running (offroad hardlopen) en dat is het helemaal een goeie combi. Ben geinspireerd door Sandra van Let’s Bundl (http://www.letsbundl.com/what-we-do/ ) , een power woman die voorstander is van deze combi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.