Bokashi emmer - van...

Bokashi emmer - van keukenafval tot plantenvoeding en compostlaag in de tuin  

RSS

Astrid
(@astrid)
Lid Admin
Lid geworden: 4 jaar geleden
15/05/2019 7:52 pm  

De Bokashi emmer is een emmer (duh!), met onderin een soort rooster. Daarbovenop gooi je je GFT-resten. Je voegt Bokashi starter toe (tarwezemelen met micro-organismen) en het afval wordt daardoor gefermenteerd. 
Emmer vol? Dan moet je deze twee weken laten rusten. Daarna kun je vocht dat door het rooster naar beneden is gelopen, onderaan aftappen. Dit kun je gebruiken om o.a. je planten voeding te geven.
De laag die je na 2 weken hebt, kun je als compost gebruiken.

Wij hebben het systeem ruim een half jaar in gebruik en zijn fan!

Voordelen:

• geen GFT-afval dat gaat rotten, stinken en waar maden in komen
  • pure plantenvoeding door het vocht uit de emmer aan te lengen met water. Planten doen het er erg goed op
  • compost uit je eigen keukenafval. Wij hebben in de potten en bakken op ons terras, al in de winter een laag aarde gedaan, daar bovenop een laag Bokashi en dan weer een laag aarde. Je ziet dat deze aarde nu (half mei), ontzettend rijk en gezond is. Er komen ook uit zichzelf tomaten-, courgette en pompoenplantjes omhoog. Maar vooral groeien onze frambozenplant, de rode bes, de aubergine, de passiebloem en al onze andere planten dus in deze voedzame grond. En dat lijkt ze tot nog toe erg goed te doen.

Twee nadelen die ik kan verzinnen:

• je moet de Bokashi emmers kopen (we hebben er 2 zodat wanneer de ene emmer vol is en staat te rusten, je de ander kunt gebruiken). Kosten die zich dan denk ik wel weer terugbetalen omdat je geen speciale compost of dergelijke nodig hebt voor je tuinaarde
  • in het geval van een grote tuin, kun je er echt niet al je tuinafval in kwijt. Maar gelukkig zul je in dat geval ook gewoon een groene container voor de deur hebben staan die de gemeente met liefde komt legen.

Lees ook maar wat Rose er al over schreef: https://stoerevrouwensporten.nl/lifestyle/bokashi-emmer-maak-plantenvoeding-van-je-keukenafval/

Ben wel benieuwd of er meer dames zo'n set hebben en er net zo blij mee zijn? Of doen jullie iets alternatiefs met jullie keukenafval?

Citaat
Rose
 Rose
(@rose-mentink)
Lid Admin
Lid geworden: 6 jaar geleden
15/05/2019 8:19 pm  

Ja het is echt leuk he om zo met ons keukenafval om te gaan. Ik heb een hele goede neus maar dit stinkt inderdaad ook niet en het is veel sneller voeding voor de tuin dan een compostbak. Al ben ik benieuwd hoe het over een jaar is. De bodem zal wel zakken doordat dit spul uiteindelijk verdwijnt

ReageerCitaat
Abbiesport
(@abbiesport)
New Member
Lid geworden: 4 maanden geleden
15/05/2019 8:34 pm  

Het klinkt wel een beetje vies, je wil toch geen rottend afval in huis?

ReageerCitaat
Astrid
(@astrid)
Lid Admin
Lid geworden: 4 jaar geleden
15/05/2019 8:39 pm  

Het gaat dus juist niet rotten maar FERMENTEREN. Dat is een techniek die bijvoorbeeld ook wordt ingezet bij het maken van yoghurt en zuurkool. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar gelukkig wordt dat bijvoorbeeld hier wel goed uitgelegd: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fermentatie.aspx

Het blijkt dus ook dat je het daardoor prima in je keukenkast kunt hebben staan. Want open je de emmer, dan ruik je zeker wel een gek luchtje, maar dat stink niet. Een luchtje wat je wel ook alleen ruikt als je de emmer open hebt.

ReageerCitaat
Rose
 Rose
(@rose-mentink)
Lid Admin
Lid geworden: 6 jaar geleden
15/05/2019 11:05 pm  

Ja precies en fermenteren stinkt niet maar ruikt zoetig.

ReageerCitaat
Share: