Sporten als een beest, een ijzersterk lijf en als het even kan een slaapkamerlichaam om van te dromen. Daar zeggen wij geen nee tegen, maar eindeloos sit-ups en andere buikspieroefeningen doen? Dat zien wij niet zitten, we geloven er niet eens in. Core-stability, dat is wat we doen! Vorige week schreven we al een stukje over fijne core oefeningen met de fitness bal en deze week beginnen we met de 30 dagen plank uitdaging.

De plank is een oefening waarbij je traint met je eigen gewicht en die je overal kan doen: in de woonkamer, op een grasveldje, op een muurtje en in de keuken. De plank is daardoor bekend geworden, want een paar jaar terug was planking op vreemde locaties een ware internet hype.

Maar vooral is de plank een super populaire oefening en dat is niet zomaar. Het is net als de squat zo’n ‘the mother of all workouts-oefening’ en dat zit hem in de relatief simpele houding en de vele spieren die je ermee traint. Wist je dat je met de plank wel alle spieren in je lijf kan trainen? Niet alleen de grote spieren van je buik en rug, maar ook alle kleine die je helpen te stabiliseren en zelfs de spieren in je armen en benen die je gaat gebruiken als je buik van de vermoeidheid aan het trillen is?

>> Lees ook: Met dit schema kan ook jij met krachttraining beginnen!

En wist je dat je – als je opdrukken moeilijk vindt – de plank kan gebruiken om te kunnen opdrukken als Rocky?

Slank door de plank

Wij planken al een tijdje, dat begon toen een vriend uit Zuid Afrika kwam logeren. Hij is professioneel wielrenner en plankte zo een paar minuten. Daar stonden wij wel even naar te kijken en probeerden het ook. De schok was groot, na tien seconde lagen wij al te piepen. De meeste bladen koppen als ze over planken schrijven met pakkende teksten als ‘slank door de plank’ en dat vinden wij niet echt realistisch. Heb je overgewicht en ga je planken? Dan raak je echt niet al die kilo’s kwijt. Daar heb je een andere levensstijl voor nodig, gezonde voeding en voldoende beweging.

Maar de plank draagt zeker bij aan je houding en hierdoor ook een slanker voorkomen. De plank ziet er simpel uit, maar makkelijk is deze oefening niet. Wat je eigenlijk doe is leunen op je tenen en ellebogen terwijl je alle spieren in je lijf aanspant en je lichaam zo stijf als een plank maakt. Doe je dit? Dan zal je waarschijnlijk net als wij merken dat je je rugspieren meteen voelt.

>> Lees ook: Welke spieren train je met push-ups?

Volgens ons is dit precies waarom deze oefening zo belangrijk is. Hoe vaak hoor je sporters wel niet klagen over een stijve of pijnlijke rug? Dit komt volgens ons doordat er te veel van die rugspieren gevraagd wordt. Gebruik je je hele core? Dan zullen de spieren in je rug wat meer ontzien worden en heb je minder snel last. Als wij onze rug voelen tijdens het planken, concentreren we ons op de spieren van onze buik en vangen zo onze rug op.

plank

Kromme omaatjes

Een andere mooi bijkomstigheid van een sterke core is dat je minder zult krimpen als je ouder bent. De ouder je bent de meer je spierkracht al afnemen, waar je ooit fier en lang gestrekt over het strand liep, waggelen we allemaal ooit achter een rollator met onze kromme rug. En hoewel daar niets mis mee is en het erbij hoort, willen we het wel zo lang mogelijk uitstellen. Wij geloven dat een sterke core van het planken hier aan bij kan dragen, want met een sterke core staan we mooi rechtop.

De spieren van je schouders, je volledige buik en de spieren aan de voorkant van je benen. Je gebruikt ze allemaal als je de plank goed uitvoert. Na een tijdje, als je een minuut planken kunt, kan je de stap maken om plankvariaties te doen of te beginnen met opdrukken, waarbij je ook je armen, borst en rug gebruikt. Of je kunt oefeningen met de fitnessbal gaan doen. Maar on zo ver te komen, zul je eerst ene minuut moeten kunnen planken en hoe doe je dat?

Het antwoord is simpel: net als bij andere sportoefeningen is training het antwoord en kan je stukje bij beetje langer planken. Wij hebben gemerkt dat dat wel om veel motivatie vraagt of gewoonweg om een leuke groep om het samen mee te doen.

30 dagen plank uitdaging

Wat gaan we doen? We gaan in 30 dagen van 30 naar 300 seconden. Wie doet er met ons mee? Wij gaan er voor!

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

30 dagen plank challenge

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

5 Comments
  1. Wat bedoel je met een sterke core? Wat is een core, staat dat woord voor houding? Waarom niet gewoon in het Nederlands?
    Verder lijkt het me zeker een uitdaging, ik weet niet of ik dat ga halen maar ik ga er wel mee beginnen!

    1. Met je core worden je rompspieren (rug, buik en bekken) bedoeld. Het zijn de spieren die als een soort van korset van van je rug naar je buik lopen. De term core is inderdaad niet Nederlands, maar wel de algemeen gebruikte term.
      Succes met de plankuitdaging!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.