Cafeïne voor het sporten – heeft het effect?

foto kopje koffie van bovenaf om sneller te sporten door cafeïne

We schreven al een keer een artikel over de gunstige effecten van cafeïne op je sportprestaties. Dat die er zijn, staat niet meer ter discussie. Maar het idee was altijd dat je deze effecten pas bereikt als je niet dagelijks koffie drinkt. Gelukkig blijkt dat toch net even anders te zijn…

Cafeïne en sport gaan lekker samen. Net als dat kopje koffie bij het ontbijt, geeft cafeïne je een boost tijdens het sporten. Je voelt je energiek en wakker. Het zorgt voor meer endorfine in je brein. En je alerte geest en het vrolijke gevoel zorgen ervoor dat je beter omgaat met de prestatie die je levert. Je bent je iets minder bewust van de zwaarte van de inspanning die je levert en kunt zodoende nog iets langer door.

 

Onderzoek effect cafeïne op sporters

Onderzoekers uit Brazilië tonen aan dat ook sporters die meerdere koppen koffie per dag drinken voordeel halen uit het gebruik van cafeïne tijdens inspanning. Dit brengt het geldende idee dat sporters die regelmatig koffie drinken geen voordeel hebben van sportvoeding met cafeïne er in aan het wankelen. En het advies dat we een paar dagen voor een wedstrijd beter geen koffie drinken ook.

>>Eiwitten voor beter herstel na sport, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

De Brazilianen hebben een studie met 40 proefpersonen gedaan. Dit waren mannelijke wielrenners. En zij fietsten 2% sneller met cafeïne supplementen dan wanneer ze deden met gewone supplementen. Ze deden dit 3 % sneller dan wanneer ze zonder reden. En wat bleek? Er zat geen verschil tussen mensen die dagelijks koffie drinken of niet. Een opvallend feitje is wel dat een deel van de proefpersonen niet beter, maar slechter werden door de cafeïne. Ofwel: test je sportvoeding in training om te kijken hoe het bij jou werkt.

 >>Meer lezen over het onderzoek naar cafeïne voor sporters

 

Sporten met obesitas

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.