Hoe nauwkeurig telt jouw activitytracker de calorieën?

twee vrouwen doen onderzoek naar activitytracker en calorietelling

Welk sporthorloge gebruik jij? Heb je ook een activitytracker die je de hele dag draagt? Ik verbaas mij altijd over de enorme calorieën die dat ding per dag aangeeft. Daarom ben ik eens in dat onderwerp gedoken. Met de vraag: hoe nauwkeurig is mijn activitytracker?

Ik weet nog goed hoe ik in mijn modellentijd bijna dagelijks trainde. Lichte krachttraining en daarna – om niet dik te worden – cardio. Ik was dikke mik met de loopband in de sportschool. En de calorieën die dat apparaat na elke training aangaf, moedigde me aan. Achteraf lig ik in een deuk, want inmiddels weet ik dat die apparaten helemaal niet accuraat meten. Toch liet ik me samen met al die andere cardiomeisjes leiden door die metingen. Nu ik zoveel jaar later met een activitytracker om mijn pols loop – en zie dat zoveel anderen dat ook doen – vraag ik me af of de geschiedenis zich niet gewoon herhaald. Ik wil wel eens weten hoe betrouwbaar mijn activitytracker eigenlijk is.

>>Met deze apps kan je je hartslag meten als je sport

 

Hoe telt een activitytracker je stappen?

10.000 stappen per dag, dat loop ik minimaal. Dat wordt aangeraden als minimaal aantal voor je gezondheid. Gemiddeld genomen zit ik op 15.000 stappen per dag en daar doe ik niet eens erg mijn best voor. Ik denk dat ik een bewegelijk type ben. Of dat ik mijn leven zo heb ingericht dat ik voldoende beweeg tussendoor.

>> Lees ook: Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

Gisteren heb ik in de middag gefietst en ‘s avonds heb ik nog wat krachttraining gedaan. Daarnaast heb ik mijn huis opgeruimd en ben ik nog lopend de stad in geweest. 224% dagelijkse activiteit, 3.074 kcal en 20.796 stappen gaf mijn activitytracker aan.
Wat een aantal zeg. Meer dan 20.000 stappen en plus 3.000 calorieën, vreet daar maar eens tegen op. Ik doe dat dus niet. Ik vind mijn armband leuk, maar vertrouw dat calorie aantal voor geen meter. En die stappen zijn ook niet 100% nauwkeurig.

Een activitytracker heeft een versnellingsmeter. Dat is een sensor die bewegingen meet, net zoals bijv. een seismograaf die aarbevingen meet. Of de controller van de Wii, waarmee je kind in de woonkamer staat te dansen. Alle bewegingen die je maakt worden omgezet in data. En die data wordt via de software van je app vertaald in een aantal stappen en calorieën. (lees verder onder afbeelding)

>>Sporters en hun BMI – ben je te zwaar?

 

smartwatch activity tracker voor calorieën en beweging

Wat is een goede activitytracker?

Welk merk of model je ook hebt, de techniek in je armband is nagenoeg gelijk aan alle andere. Sommige merken hebben zelfs precies dezelfde inhoud met aan de buitenkant een net even ander uiterlijk. Zo was de eerste generatie Garmin Vivofit gewoon een armbandje uit China met daarop het logo van Garmin. Voor veel minder kon je precies dezelfde zonder dat logo aanschaffen.

Het verschil tussen alle merken zit hem in de software en de app. De software vertaalt de ruwe data die je armband verzameld in begrijpbare taal voor jou – de gebruiker.

Ofwel, je armband geeft een stap aan, nadat de software in de gemaakte bewegingen een stap heeft herkend. Het aantal stappen is dus niets meer dan het aantal keren waarin de software de suggestie van een stap heeft opgemerkt.

>>Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

 

Hoe betrouwbaar is je activitytracker

Ik ben vast niet de enige die het gedaan heeft: met je activitytracker een stuk lopen en je stappen zelf tellen. En dan bij 50 of 100 passen kijken of je armband hetzelfde aangeeft. Meestal wel, is me opgevallen. Natuurlijk zit hij er soms een pasje naast, maar dat is verwaarloosbaar. Want wat zijn nu 2 stappen op 50? Het aantal stappen wat je activitytracker meet is dus niet 100% accuraat. Maar komt zo dichtbij dat het verschil verwaarloosbaar is.

Maar hoe zit dat dan met calorieën? Om die te meten heeft je activitytracker wat informatie van je nodig: je leeftijd, lengte, geslacht en gewicht. Aan de hand daarvan wordt je verbranding geschat. Een man verbrandt meer dan een vrouw en iemand die zwaarder is ook. Vanaf een bepaalde leeftijd verbrandt je minder, dus ook dat neemt je armband mee. Deze gegevens worden gekoppeld aan de intensiteit van je beweging. Zoals de afstand en de snelheid waarin je die aflegt.  (lees verder onder afbeelding)

>>Tip: bewegen gedurende de dag

 

Fitbit activity tracker voor calorie meting en bewegingsregistratie

Onderzoek naar de caloriemeting van activitytrackers

Het National Institute of Health and Nutrition in Japan heeft onderzoek gedaan naar activitytrackers. Ze keken naar 12 modellen waaronder de Jawbone, Garmin Vivofit en Fitbit. Ze wilden weten hoe accuraat de armbandjes meten. Deelnemers aan het onderzoek droegen de 12 activitytrackers terwijl ze dagelijkse dingen deden. Zoals het huishouden, chillen en wandelen. Maar ook dingen als kantoorwerk en slapen. Dit gebeurde allemaal wel in een testruimte. Hierdoor werden alle deelnemers aan dezelfde omstandigheden blootgesteld. Tijdens het tweede deel van het onderzoek gingen de deelnemers naar huis en leefden ze hun eigen leven.

Wat bleek uit het onderzoek? De meeste draagbare apparaten geven geen betrouwbaar calorieverbruik weer. Er waren nogal wat verschillen tussen de activitytrackers. Zo gaven de Garmin en Jawbone te lage waarden en lag de verbranding bij de Fitbit juist te hoog.

Daarom doe je er als gebruiker goed aan het calorieaantal niet te letterlijk te nemen. Als hulpmiddel is het goed te gebruiken. Je kan namelijk wel zien dat je verbranding hoger ligt op sommige dagen. Maar met goed verstand kan je dat zelf ook wel inschatten als je een paar uur gesport hebt.

Bovenstaand onderzoek is al wat ouder. Inmiddels zijn er steeds meer activitytrackers met continue hartslagmeting. Dit maakt dat de intensiteit van je beweging nauwkeuriger wordt geregistreerd en de verbrande energie zodoende ook. Al denk ik wel dat je je hartslagzones dan moet kennen, anders is ook dit giswerk.

>>Beginnen met sporten met deze 5 stappen

 

Wat is het nut van activitytrackers?

Als de stappen niet 100% accuraat zijn en het calorieaantal ook niet helemaal betrouwbaar is, waarom zou je dan zon ding dragen? Hoezo wordt het aangeraden bij mensen die actiever willen worden of af willen vallen?

Om de simpele reden dat het dragen van een activitytracker een enorm effect op je levensstijl kan hebben. De kleine armbandjes geven een boost aan je motivatie. Veel gebruikers zien het als een spel om het beoogde stappenaantal te bereiken. Onbewust passen ze hun gedrag aan. Beweging blijkt makkelijker en leuker dan ze dachten.

Ook het inzicht wat je opdoet in je totale beweeg-, rust- en leefpatroon kan erg leerzaam zijn. Zien hoe je slaapt na een stressvolle dag zonder beweging ten opzichte van eentje mét beweging bijvoorbeeld. Of inzicht krijgen in de snelheid van je herstel na training door elke ochtend je rusthartslag te checken.

Zelfs het calorieverbruik wat je horloge aangeeft kan een steuntje in de rug zijn bij een gezonde levensstijl. Als je het getal niet te nauw neemt, en meer kijkt naar het verschil tussen dagen, kun je dat koppelen aan je voedingspatroon. Dan zie je dat je op een rustdag minder energievoer nodig hebt dan op een wedstrijddag.

>>Met dit schema voor thuis kan ook jij met krachttraining beginnen!

 

Koop vandaag nog een activitytracker

Ik heb mensen zien veranderen door het dragen van een activitytracker. Van inactieve dagen van 5.000 stappen naar het aangeraden minimale aantal van 10.000 transformeren. Die verdubbeling in beweging geeft mensen energie, een betere nachtrust en meer ontspanning in hun leven. Daarom blijf ik mensen aanraden er eentje te dragen. En of dat nu een hele sportieve is of een wat chiquer model? Dat maakt weinig uit. Het gaat er om wat jij zelf doet met de getallen die je dagelijks te zien krijgt. En vooral om de manier waarop jij besluit bewuster met beweging om te gaan.

Ben je nog op zoek naar een mooie activitytracker? Ik heb een paar gave modellen voor je op een rij gezet. Een goedkope, eentje met hartslagmeting, een activitytracker met een chique uiterlijk en eentje die is geïntrigeerd in een sporthorloge.

 

Dit is de Jawbone Up2. Een simpele activity tracker die je voor €40,- kunt kopen bij Bol.com

 

Dit is de Fitbit Charge 2, die verkijgbaar is in een aantal mooie kleuren, zoals dit turquoise. Het is een volledige activity tracker, met hartslagmeting op de pols. Voor €149,- te koop bij Bol.com

 

Een activity tracker in de vorm van een prachtig horloge. Eindelijk! Want deze kun je gewoon omhouden tijdens een feestje. Het is de Misfit Phase Hybrid die te koop is bij Fonq voor €199,-

 

De Suunto Spartan Sport Sakura sporthorloge met GPS, navigatie, maar ook alle functies die je van een activity tracker verwacht: stappen, calorieën en slaapregistratie. Te koop bij Futurumshop voor €299,95 (i.p.v. €399,-)

 

Futurumshop, Bol.com en Fonq zijn partners van Stoere Vrouwen Sporten. Ga je via onze site naar deze webshops, dan krijgen wij een klein percentage van het eventuele aankoopbedrag. En van al die kleine beetjes betalen wij het onderhoud van onze website en servers. Dus ga je op jacht naar een mooi horloge? We zijn je erg dankbaar als je dat via ons doet 🙂

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.