Omdat een valpartij bij het fietsen erge gevolgen kunnen hebben dragen steeds meer fietsers een helm. Tijdens wedstrijden en de meeste toertochten is het zelfs verplicht. We zien toch nog vaak fietsers zonder helm of helmen die totaal verkeerd gedragen worden. Daarom vertellen we nu alles wat wij weten over De Fietshelm.

Hersenbeschadiging
Als je door een valpartij op je hoofd valt krijgen je hersenen een harde klap aan de kant waarop je valt. Door de schok stoten ze ook tegen de andere kant van je schedel en krijgen zo een tweede klap. Er kan daardoor een bloeding of zwelling ontstaan wat de oorzaak van hersenbeschadiging kan zijn. En de gevolgen daarvan kan je je hele leven bij je dragen.

Een fietshelm bestaat uit een harde schaal en een zachtere binnenkant. Die binnenkant absorbeert een gedeelte van de kracht van de val. Hierdoor is de klap op je hoofd minder. Toch zijn er nog steeds veel mensen die liever zonder helm sporten. Want een helm? Dat ziet er niet zo cool uit. Je haar gaat er suf van zitten en je krijgt er een warm hoofd van.
Ook wij wilden liever geen helm toen we begonnen met fietsen en al helemaal niet de suffe helmen die toen binnen ons budget pasten. We leken wel die paddenstoel van Mario Bros! Toch hebben we er eentje gekocht en achteraf zijn we daar maar wat blij mee. Zowel Jeanine als Rose hebben al een flinke klap gemaakt, waarbij ze een hersenschudding opliepen. Hadden ze geen helm gehad? Dan was het vast erger geweest.

Passen
Een beetje helm kost al gauw 70 euro. Dat is best veel geld, daarom is het goed om te weten waar je op moet letten als je een helm koopt. Voordat Rose ging schrijven voor Fiets magazine werkte ze bij een racefietsspeciaalzaak en verkocht meerdere helmen per dag. Rose weet dus precies waar je op moet letten als je een helm koopt.
De meeste merken hanteren S, M en L als maatvoering. Deze maat communiceert met de omtrek van je hoofd. Een helm is nooit 100% op maat. Door het binnenwerk wat bij te stellen met het mechanisme aan de achterkant kan je je helm zo passen mogelijk maken. Wij kijken altijd bij twee maten en kiezen de helm waarbij we zo min mogelijk hoeven bij te stellen. Een te grote helm waarbij het binnenwerk strak gedraaid is, beschermd nauwelijks.
Naast de maat is ook de pasvorm belangrijk. Net als bij schoenen heeft elk merk zijn eigen vorm. Het kan maar zo voorkomen dat het ene merk en model lekker zit en het andere niet. Hoe dan ook hij moet goed zitten. Als een tweede huid die mooi aansluit op de vorm van je hoofd. Soms voel je direct bij het passen dat een helm op je voorhoofd drukt. Wij leggen die helm dan direct weg, want na een paar uur fietsen kan dat hoofdpijn veroorzaken.
En let op: goede helm bedekt je slapen, want dat is een extra kwetsbaar gedeelte van je hoofd. En nog iets anders: vrouwenhelmen zijn onzin, het is gewoon dezelfde helm in een kleinere maat met een leuk kleurtje. Dus betaal niet meer voor een vrouwspecifiek model tenzij je van roze bloemetjes houdt.

Twee vingers
Als je een passende helm gevonden hebt, zorg je met het bandje – wat onder je kin door gaat – dat het ding ook op je hoofd blijft zitten. Dit bandje is op twee plekken verstelbaar. Het eerste is het punt onder je oor, waar twee bandjes samenkomen. Daar zit een stukje plastic wat verstelbaar is, het zorgt ervoor dat het punt waar de bandjes samenkomen precies onder je oor zit. Dan is er het gespje onder je kin. Daarmee stel je in hoe strak het bandje zit. Om te weten hoe strak dat bandje moet gaan wij uit van de twee vinger regel. Passen er twee vingers tussen het bandje en je keel? Dan zit het goed.
Ook als je je helm op je hoofd zet, gebruik je de twee vinger regel, maar dan op je voorhoofd. Heel veel mensen zetten hun helm te ver achter op hun hoofd. Houd twee vingers boven je wenkbrauw en je weet precies waar je helm moet zitten. Verder naar achter ziet er niet uit, beschermd niet en is echt not done!

Ventilatie
In het profpeloton zie je de laatste paar jaar steeds meer helmen die helemaal dicht zijn. Die helmen zijn aerodynamisch en kunnen winst in snelheid en tijd opleveren. Zoals je vast ook wel ziet, rijdt niet het hele profpeloton ermee. Dat is omdat een helm zonder gaten hartstikke warm is. De gaten in een helm zorgen ervoor dat er koele lucht bij je hoofd komt en dat je helm niet ongemakkelijk warm wordt. Dat is belangrijk, want als een helm te warm is, draag je hem niet. Kijk daarom bij het kopen van je helm ook naar de gaten. Rose rijdt zelf met de Giro Ionos, dat was toen zij haar helm kocht het model met de grootste gaten.
Overigens is de schaal van de helm ook iets om op te letten. Je kan helmen onderverdelen in twee groepen. De ene – en goedkoopste – is gemaakt door de plastic buitenlaag op de binnenlaag te lijmen en bij de andere is de buitenste laag in de binnenste laag verwerkt en zit het beter vast. Dit maakt de helm een stuk sterker en je hoofd beter beschermd.

Gevallen
Toen Rose met haar crosser een enorme klap in het bos maakte, had ze een eitje op haar wang en een hersenschudding. In haar helm zat een kleine barst op de plak waar ze op viel. Rose maakte meteen een foto en zette deze op Facebook. β€œDit had mijn hoofd kunnen zijn.” zette ze erbij.
Een helm zal niet bij elke valpartij zichtbaar beschadigt zijn, toch raden wij je aan de helm te vervangen. Er kunnen in het schuim allemaal kleine scheurtjes zijn ontstaan die het materiaal en het dempende vermogen minder maken. Ons motto is dus: klap op je kop, nieuwe helm op.
Gelukkig hebben de meeste goede merken ene crashgarantie. Bij deze garantie krijg je bij inlevering van je kapotte helm korting op je nieuwe.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.