Het is bijna 15 juni en vaderdag en ik heb een mooie tip voor een vaderdag cadeau voor de sportieve vader. Vorig jaar schreef ik een  boek over de Tour de France die dat jaar voor de 100e keer verreden werd. En met dat boek onder mijn arm mocht ik naar de Tourstart in Corsica om aan te schuiven in het programma van Mart Smeets. Mijn boek werd een groot succes en nog regelmatig hoor ik van mensen dat ze het cadeau hebben gekregen en met plezier lezen. Omdat mijn boek de afgelopen honderd jaar behandeld is het tijdsloos en een mooi sportief vaderdag cadeau voor wielerminnende vaders, mannen en vriendjes.

Mijn boek is een top honderd van opmerkelijke Nederlanders in de Tour. Sinds 1936 hebben honderden Nederlanders aan de Tour de France meegedaan. Niet alleen renners, maar ook volgers. De Tour wordt namelijk niet alleen gemaakt door de renners. Er zijn ook ploegleiders, soigneurs, mecaniciens en zelfs koks die dagelijks hun eigen strijd binnen de wedstrijd leveren. Wat te denken van verslaggevers en commentatoren die de koers voor ons levendig in beeld brengen? En niet te vergeten: het publiek. Wie is de meest opmerkelijke Nederlander? Joop Zoetemelk (Tourwinnaar)? Wim van Est (Pontiac)? Gerrie Knetemann (emotie)? Johnny Hoogerland (prikkeldraad), Mart Smeets (40 Tours verslagen), Peter Post (legendarische ploegleider)?

De Tour vanuit het menselijke perspectief

De honderd verhalen kijken verder dan alleen uitslagen; ze belichten de Tour vanuit het menselijke perspectief, want de precies dat wilde ik weten over de Tour. Wie zijn die mannen en vrouwen in en om de Tour. Wie staan er in het publiek en wat  maken de renners mee?

Mijn boek is een waar avontuur geworden, met verhalen over Nederlanders die tegen alle waarschijnlijkheid in toch winnen, of juist besluiten niét te winnen. Van de grootste wonderen tot de smerigste valpartijen. Jeroen Blijlevens die het op een potje matten zet, Wout Poels die zo graag Parijs wil halen terwijl zijn vader het nog kan zien of Cees Priem pas drie maanden na de Tour terugkomt uit Frankrijk. In De 100 opmerkelijkste Nederlanders in 100 x tour komen ze stuk voor stuk aan bod. Het boek biedt met ongewone verhalen en indrukwekkende beelden een andere kijk op de Tour.

Nederlanders doen nog geen tachtig jaar mee met de Tour. De organisatie van de Tour zat in eerste instantie niet te wachten op renners uit dat vlakke land; die waren niet geschikt voor de Tour. Ze konden beter op de baan of in de polder blijven rijden. De laatste jaren hebben Nederlandse renners de internationale kranten alleen gehaald met de dopingperikelen rondom Thomas Dekker, het afzien van Robert Gesink, het ‘klimtalent’ van Kenny van Hummel en de bizarre valpartij van Johnny Hoogerland. En uit recente dopingbekentenissen blijkt een aantal van de laatste grote successen van Nederlandse renners niet schoon behaald.

200 renners, 1 winnaar

Van de ongeveer 200 jongens die elk jaar starten in de Tour weet er maar één te winnen. Naast het geel zijn er – tegenwoordig – slechts de groene-, de bolletjes- en de witte trui te verdelen. Met drie weken koers is het aantal te verdelen etappes ook beperkt. Het merendeel van de renners weet bij de start al dat zij niets zullen winnen. Sommigen weten zelfs dat ze Parijs niet gaan halen. Toch staan ze er. En jaren later – als ze terugkijken op hun carrière – kunnen ze sommige etappes nog letterlijk terug halen. Ze doen in het boek verslag van hun Tour alsof ze het voor hun ogen zien gebeuren.

Voor een land dat snakt naar succes, maar steeds voorbij gereden wordt door Italianen, Amerikanen, Spanjaarden en zelfs een Engelsman, is het volgen van de Tour een beproeving. De verhalen in het boek beschrijven een gevoel dat volgens Mentink groter is dan slechts wat uitslagen. De ronde door het Franse land is meer dan een wedstrijd. Voor jonge coureurs is het een droom. Voor wielerfanaten en tv kijkers is dit het hoogtepunt van de zomer. Drie weken lang zitten ze – tijdens de warmste maand van het jaar – binnen voor de TV.

Met de honderd opmerkelijke anekdotes van Nederlanders in mijn boek probeer ik de Nederlandse kijker te bevrijden van de uitslagobsessie en prestatiedrang. Volgens mij is het tijd om te genieten van het feest dat de Tour is. Het is drie weken lang mooie verhalen met af en toe een streep over de weg. En in de weken erna 100 verhalen en portretten in mijn mooie boek.

Liefs, Rose

De-100-opmerkelijkste-Nederlanders-in-100-x-Tour

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.