de fitness hoelahoep

Jullie hebben het vast al gelezen: ik ben aan de fitness hoelahoep en Rose ook! Dagelijks tien minuten hoepen voor een slank, snel en mooi resultaat. Dat is de formule. De fitness hoelahoep is de hype van het moment, een beetje fitgirl doet het momenteel. Ik dus ook, al was het maar om te testen of het echt wel wat is, want als ik de berichten mag geloven, verbrandt je al hoepend calorieën, train je je buikspieren en wordt je er vrolijk van. Tijd voor een test, want de aanraden kan ik het je pas als ikzelf  ervaring met de fitness hoelahoep heb.

Het schijnt dat je met de fitness hoelahoep tot maar liefst 100 kcal per 10 minuten kunt verbranden. Dat is ongeveer evenveel als met hardlopen, maar het vraagt ene stuk minder van je spieren en gewrichten en je kan het thuis doen. Je traint ook je buik, want voor de beweging gebruik je de spieren van je core, daarnaast word je ook soepeler in je rug en heupen. Handig voor het hardlopen dus.

Welke hoepel heb ik nodig

Ik ben begonnen met de Hoela Hoep SOFT (level I). Dat is een hoepel van 1,2 kg met kleine verdikkingen aan de binnenkant. Ik heb die gekozen omdat ik eigenlijk geen idee had welke hoepel goed voor me was. Op de site van Sportbay deed ik een testje en deze hoepel kwam er uit. Hij is niet te zwaar en is daardoor geschikt voor een beginner.
Het was maar goed ook dat ik de beginners hoepel koos, in het begin kon ik er niets van. Sterker nog mijn vriend moest mij voordoen hoe zo’n hoelahoep werkt, maar na een paar dagen oefenen kon ik de hoepel al een paar minuten hoog houden.

Hoelahoepen doe je zo

Het is niet heel moeilijk, het hoelahoepen. Je hebt de hoelahoep op hoogte van de middel om je heen. Drukt hem met één kant tegen je romp en zet je handen los van elkaar op de hoepel zodat je hem een zwaai kan geven. Zwaai de hoepel via de kant op je romp rond. Ga vervolgens met je middel mee in de beweging zodat je elke keer een draai mee kan geven en de hoepel in de lucht blijft. Als de hoepel op je heupen of lager komt zak dan door je knieën en duw de hoepel terug omhoog.

Toen ik dat hoepelen eenmaal onder de knie had, ging ik over op een wat zwaardere fitness hoelahoep. Mijn spieren zijn natuurlijk al behoorlijk getraind en met zo’n lichte hoepel zou ik te weinig resultaat hebben. Met de zwaardere is dat wel anders, ik zie direct resultaat van mijn werk, want het kost me meer kracht om de hoepel rond te laten gaan.

Hoelahoepen is leuk!

Ik hoepel gemiddeld 4 keer per week en vind het superleuk om te doen. Ik voel me net een kind en word er ontzettend vrolijk van. Daarbij kan ik het doen wanneer ik wil en merk ik na een maand al echt verschil. Ik ben niet afgevallen door te hoepen, ik ren en fiets al, maar ik heb wel meer vorm in mijn taille en dat vind ik fijn. Zo past mijn taille beter bij de rest van mijn sportieve lijf. Net als bij vele andere vrouwen is die taille toch een moeilijk gebied. Mijn benen, billen, rug en armen zijn heel getraind en nu met de hoelahoep doet mijn taille spelenderwijs ook mee.

Het advies is om te beginnen met 5 minuten en het op te bouwen naar 20 minuten. Hoelahoepen is best heftig voor je buikspieren en je kunt in het begin flink last krijgen van blauwe plekken.
De realiteit van het hoepen is dat je in het begin al blij bent met een minuut. Maar het is niet erg als je af en toe opnieuw moet beginnen, zolang je er maar een minuut of 5 mee bezig bent. Je kunt bijvoorbeeld iedere keer van kant wisselen. Na een tijdje lukt het steeds langer.

Voor ongeveer €30,- heb je al een fitness hoelahoep. Ik kocht de Equilibirum hoop bij Sportbay.nl en ben er blij mee. Het enige wat ik kan zeggen is: koop er vandaag ook een, dit is leuk!

Liefs Rhodé

Wist je trouwens dat o.a. Sportbay, Futurumshop, Decathlon, CoolBlue en Bol.com partner zijn van Stoere Vrouwen Sporten? Dat betekent dat als je via de linkjes op onze site koopt bij hen koopt, wij een klein percentage van het aankoopbedrag krijgen? Daar houden wij de site van draaiende. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

 

5 Comments
  1. Hallo, ik zit eraan te denken zo’n hoelahoep te kopen. Werkt het echt? En vooral onderaan de buik. Vanaf mijn middenrif tot beneden zit mijn probleem gebied. Het lijkt wel of al het vet zich daar opslaat bij mij. En onderaan mijn buik is het enorm slap na de zwangerschappen.

    1. het is leuk om te doen en het is beweging, maar echt gericht werkt het niet voor ons. Misschien zouden onze corestability workouts meer voor je kunnen doen

  2. Ik hoelahoep nog niet zo lang maar wist ook niet dat je er best veel calorieën mee kunt verbranden.

    Ik doe het nu met 1 kg aan iedere hand om mijn armspieren mee te trainen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.