Mijn gevecht. Het verhaal van wielrenner Thomas Dekker, opgetekend door Thijs Zonneveld

Wachtend op de trein begon ik in het boek. En ik kon het niet meer weg leggen. Niet in de trein, niet thuis en niet bij de Bagels & Beans waar we koffie gingen drinken. In één ruk heb ik het boek uitgelezen. Mijn gevecht van Thomas Dekker.

Thomas Dekker – van jonge wielrenner tot dopingzondaar

Mijn gevecht vertelt het verhaal over de wielercarrière van Thomas Dekker. Van de kleine Thomas die z’n eerste racefiets krijgt en met z’n ouders het hele land afreist om aan koersjes mee te doen. Naar de Thomas die als tiener de Rabobank ploeg binnen rolt en steeds beter gaat fietsen. Naar de Thomas die met de allerbesten mee komt en vaak wint. Naar de Thomas die er ineens door die allerbesten afgefietst wordt en voor zichzelf geen andere keus ziet dan doping te gebruiken.

Hij verlegt grens na grens. Niet alleen wat betreft doping. Ook met vrouwen, drank, auto’s en geld kent hij geen maat meer. En wordt daarbij door ploeggenoten als Michael Boogerd en Steven de Jongh, door  ploegartsen, ploegleiding en zaakwaarnemers geen strobreed in de weg gelegd. In tegendeel zelfs. Het maakt dat Thomas zich onoverwinnelijk voelt. Tot daar de onvermijdelijke schorsing komt.

Astrid leest Mijn Gevecht. Het verhaal over wielrenner Thomas Dekker

In één adem uitgelezen

Zelf heb ik het boek in één adem uitgelezen. Omdat je meegenomen wordt in de liefde van een jonge renner voor z’n sport. En z’n rauwe randje. Een jongen die op z’n 20e al 8 ton salaris krijgt en zich geen andere optie weet dan doping. Zichzelf verliest in de waarheid, als grens na grens voorbijgegaan wordt. Het zo voorstelbare verhaal dat net zo goed een popidool of modellen-icoon had kunnen betreffen.

En in het daglicht van de documentaires over Michael Rasmussen, Lance Armstrong en het verhaal van Bryan Fogel die in het dopingschandaal rondom de arts Rodchenkov terecht komt… Dan denk ik dat dit boek een veel eerlijkere inkijk biedt in dat deel van de wielersport dat we liever eigenlijk niet zagen. Nu de grote vraag of het wielrennen zich op dit vlak écht verbeterd heeft.

Meer lezen?

Nog een heerlijk boek om te lezen is het boek de Regels van de Velominati Hierin wordt eigenlijk bloedserieus de regels voor het leven als wielrenner uitgelegd. Wij lezen het met een korreltje zout, en dan is het een hilarisch boek. En mocht je meer van kookboeken houden… Ken je het de Culinaire Tour al, of anders Vélochef? Aanraders!

Liefs, Astrid

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Astrid

SVS is voor Astrid de kans om over de dingen die zij belangrijk vindt te vertellen. De sportieve computer nerd ervaart de natuur als haar thuishaven, haar rustpunt. Fietsend door Kenia, zwemmend in een Fjord in Noorwegen. Maar ze staat met haar werk in de IT ook midden in de moderne wereld. Midden in de drukte van deze tijd, het luide roepen van mensen op social media en het uitputten van de aarde door de mens, probeert Astrid haar weg te vinden. Balans te bewaren en kleine manieren te ontdekken om zo mooi mogelijk te leven. Schrijven voor onze site doet ze niet vaak, maar zodra ze het doet is het altijd raak