“Hardlopen, het brengt je zowel fysiek als geestelijk in conditie, je hebt vaart, je hijgt, je zweet, je beweegt, de wind waait door je haar en je geniet.” dit zijn de woorden van Esther Koning, hardloopster en schrijfster van Renspiratie, haar ode aan haar passie en sport, haar ode aan het hardlopen.

Toen Esther besloot dat de marathon van New York een goed excuus zou zijn om weer eens terug te gaan naar de stad waar ze ooit vlakbij woonde, wist ze nog niet waar ze aan begonnen was. Haar leven was druk en vol. Haar gezin en de verbouwing van het huis vroegen om haar aandacht en in haar hoofd had ze een lange lijst van dingen die ze ‘nog doen moest’. En met de eerste meters die ze als beginnend hardloper maakte, merkte ze al wat deze sport met haar deed: “Rennend merkte ik dat er helemaal niet meer te doen was. Het waren steeds dezelfde gedachten die langs kwamen. En ik kreeg ineens alle tijd om te lopen.”
Esther had nog nooit een echte lange duurloop gedaan toen ze besloot zich in te schrijven voor New York en de marathon zou al binnen acht weken zijn. Tijdens de korte voorbereiding ging ze laneger afstanden lopen en ontdekte dat lopen nog meer voor haar deed. Niet alleen was het lekker om te doen en kon ze haar gedachten ordenen. Het lopen pracht haar creativiteit in inspiratie. Of eigenlijk ‘Renspiratie’ zoals zij het noemt.

New York heeft ze inmiddels drie keer gelopen en van haar sport heeft Esther haar werk gemaakt, ze is een rennende sparringpartner, die anderen tijdens het hardlopen in de duinen op weg helpt. Ze spiegelt, confronteert en daagt mensen uit. Maar vooral inspireert zij – of eigenlijk het hardlopen – mensen om hun weg of richting te vinden. De inspiratie die Esther uit het lopen haalt geeft ze door in haar dagelijkse werk.

“Inspiratie, dat is hardlopen voor me. En die inspiratie wilde ik in een boek delen en begon aan Renspiratie, het inspiratie boek voor beginnende, maar ook zeker gevorderde hardlopers. Daarin deel ik mijn kennis, ervaring en plezier en hoop lopers zo te prikkelen dat ze hun loopschoenen niet zomaar kunnen laten staan.”

hardloopboek

Renspiratie is een prachtig boek geworden, met niet alleen maar tekst. Prachtig loopbeelden en quotes wisselen goede informatie af. Ervaren lopers vertellen over hun sport en leerzame informatie over o.a. training, rust, belastbaarheid, techniek en nog veel meer helpen lopers om hun sport nog beter uit te voeren. Voor ons – Rose heeft meegewerkt aan het boek – was het lezen van Renspiratie leuk en inderdaad inspirerend. We hebben een paar nieuwe dingen geleerd en lazen ook dingen die bevestigen wat we al dachten te weten.
Het is een stoer boek wat het goed doet op je koffietafel. Het wil in zicht liggen en regelmatig bekeken worden. De korte informatieve stukjes lenen zich goed voor elke dag een beetje lezen. Maar de duidelijke hoofdstukken zorgen ook dat het een informatief verzamelwerk van kennis is.

Wij mogen van Esther aan het eind van de #31dagenfit maand een boek weggeven als prijs. Dus alle deelneemsters die al vanaf 1 januari meedoen aan onze fitte maand, maken kans op dit leuke boek. Duurt ene halve maand je te lang, of wil je dit mooie boek cadeau geven aan een loper? Kop het dan even op bol.com

10348935_872376989463972_8567991869619721689_o

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.