Na het succes van de sportcamera van GoPro brengen steeds meer merken een eigen model uit. Sommigen bijna een kopie van hun voorganger en anderen een echte innovatie. Zoals de Garmin Virb, een camera en GPS fietscomputer in één waar wij een stukje mee hebben gefietst.

Dit op het stuur te bevestigen apparaat kan filmen, meet hartslag, snelheid, afstand, route, hoogte en temperatuur. De uitgelezen kans om een prachtige fietstocht door de bergen inclusief spannende afdalingen te delen met vrienden of om bij thuiskomst zelf nog even te genieten van die een fijne vakantiedag. Tanja en Annemiek namen hem mee tijdens één van hun lange off road tochten en keken of de Garmin Virb geschikt is om mee te nemen tijdens de Trans Provence, hun epische fiets uitdaging.

De Garmin Virb: een absolute musthave

“Op het eerste gezicht is de Virb een absolute musthave en lijkt het echt gemaakt voor op de fiets. De camera kan zowel op je stuur als op je helm. Het robuuste apparaat ziet er uit alsof het tegen een stootje kan. De grote record knop maakt de Virb makkelijk bedienbaar. En het beeldscherm wat laat zien wat je filmt zorgt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan. Thuiskomen met een filmpje van je band zal je met de Virb dus niet overkomen. Gelukkig. En een filmpje van elkaar in de afdaling of tijdens een technisch stuk is ook zo gemaakt, de camera ligt lekker in de hand en werkt eigenlijk als elke andere camera. Het beeld is in koele kleuren en oogt rustig, zelfs een technische single trail is goed te filmen. De batterij gaat zeker drie uur mee, dus je kan er een leuk rondje mee rijden.

Onder de zachte laag waarmee het apparaat bekleedt is zit een stevige behuizing. Toen we het apparaat per ongeluk lieten vallen kwamen we er achter dat de Virb naast een robuust uiterlijk ook ijzersterk is. Helaas is deze camera ook een beetje zwaar en dat is wel een nadeel van het apparaat. Waar in onze sport elk grammetje telt is het gewicht van 175 gram toch wat veel.

Garmin Virb: camera en fietscomputer in één

Een fietscomputer en camera in één is supergaaf en Garmin heeft een knap staaltje vernuft laten zien. Het is leuk een filmpje te hebben van een rit door de bergen of een pittige afdaling op de mountainbike. Dat de Garmin Virb tegelijkertijd zaken als hoogte, snelheid en hartslag meet is echt gaaf. Helemaal omdat je die gegevens kunt zien tijdens het afspelen van je filmpje. Voor onze gewone ritjes en trainingen vinden we het echt een gaaf ding. Het is ook erg leuk dat je als je het filmpje kijkt je ook kan zien hoe snel je dat uitdagende stuk reed.

Onze conclusie is dat we de Garmin Virb niet zouden meenemen naar de Trans Provence, maar er wat vaker mee rondrijden willen we best wel!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Elke blogger en website is verplicht te melden: als je via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Bijvoorbeeld als je de Garmin Virb koopt via de links in dit stuk. Dat geldt verder bijvoorbeeld ook voor Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar ook voor o.a. Bol.comCoolBlueFuturumshopDille & Kamille, fonQ, CoolBlue en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen on

(foto: mashable.com)

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.