Wij weten nog goed hoe we sporters met compressiekousen voor gek verklaarden. Want hardlopen in je korte broek met van die hoge kniekousen? Dat was toch geen pan? En op de fiets kon het al he-le-maal niet, dat was toch niet soigné? En daarbij… hoeveel kon zo’n sok nu eigenlijk doen? Toch zijn we sinds kort helemaal into compressiekousen.

Maryvonne gebruikt ze al een tijd, Amber en Rhodé willen ze wel hebben en Rose rent er tegenwoordig ook mee rond: compressiekousen die zorgen voor een beter herstel en extra steun tijdens het beoefenen van je sport.

De grote vraag is dus: wat is er gebeurd dat we nu wel sporten met compressiekousen en functie boven fashion verkiezen? Het antwoord is simpel: we willen lekker kunnen lopen.

 

Genieten van sport dankzij compressiekousen

Een tijd geleden sprak ik met Harald Herzog. Hij is de bedenker van de Herzog compressiekousen en tijdens een kop koffie vroeg hij me hoe het ging met de training voor de halve marathon. Ik haalde haar schouders op, trok een sneu gezicht en vertelde hem dat het niet zo goed ging. Dat ik last had van een blessure en inmiddels twijfelde aan mijn vermogen tot hardlopen.

Harald herkende dat maar al te goed, want ook hij heeft op dat punt gestaan. Eind jaren zeventig liep hij in 2 uur en 27 minuten de marathon en kon hij dus goed meekomen in de atletiek. Hij genoot enorm van het hardlopen en dat was niet alleen omdat hij het best goed kon. Harald genot van de trainingen en de vrijheid die hij voelde als hij uren lang de ene voet voor de ander zette. Helaas kreeg hij steeds vaker last van blessures en kon hij door zijn klachten aan zijn achillespees en kuiten niet goed meer sporten. Een groot gemis, want die mooie sport en zijn trainingsrondes wilde hij niet missen.

>> Lees ook: Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

In dezelfde periode ging Harald werken bij een medisch bedrijf en leerde daar meer over compressie. Hij bedacht zich dat de kousen – die bij patiënten met vaatproblemen werden ingezet – hem ook wel eens konden helpen met zijn blessures. En niet alleen hem, maar ook al die andere sporters die niets liever wilden dan genieten van hun sport, maar belemmerd werden door hun lichaam. Harald verdiepte zich in het onderwerp, deed zoveel kennis op en ontwikkelde de Herzog compressiekous.

 

Sportblessures voorkomen met compressiekousen

Aan het einde van ons gesprek pakte Harald uit zijn tas een paar enkelsokken. “Begin hier maar mee en laat je even een paar tubes of gewone compressiekousen aanmeten. Neem ze in een leuke kleur en ga weer genieten van je sport” zei hij en gaf me de sokjes. En terwijl ik iets mompelde over winter, een lange tight en Pipi Langkous sokken, pakte ik de sokken toch aan.

Compressiekousen zijn ongekend populair. En dat was toen ze net op de markt kwamen wel anders. Iedereen keek toen nog een beetje raar op bij het zien van hardlopers met kniesokken. Tegenwoordig zie je de kousen bij elk loopevenement en heeft bijna elke triatleet wel een foto van zichzelf met die kousen. Op de vele online fora en Facebook-pagina’s zie je bijna dagelijks berichten over compressiekousen. Daar raden sporters elkaar de compressiekousen aan. Ze delen de fijne ervaring die ze hebben door de compressiekousen. Veel lopers die voorheen door pijn en blessures gepest werden, kunnen nu weer genieten van hun sport.

>> Lees ook: Veelvoorkomende sportblessures uitgelegd

 

Wat doen compressiekousen?

Maar hoe komt dat nou? Hoe kan het zijn dat een sok die wat druk geeft zoveel doet voor je benen? Goede compressiekousen geven steun én helpen je lichaam te herstellen. Hierdoor worden je spieren minder zwaar belast. Je moet je voorstellen dat je tijdens het hardlopen – maar ook tijdens hockey, rugby, tennis of welke andere sport waarbij je rent, springt of op een andere manier steeds op je voeten landt – iedere keer een enorme klap op de spieren van je voeten en onderbenen geeft. Iedere keer als je landt, moeten al die spieren aan het werk om deze klap op te vangen, je been te stabiliseren en weer af te zetten. De kousen zorgen ervoor dat je spieren daarin geholpen worden. De kousen ondersteunen je benen en vangen zo een gedeelte van de klap op. Hierdoor lopen je spieren net iets minder schade op.

Maar de kousen doen meer. Door de compressie die in de enkel het sterkst is en die naar boven toe iets afneemt, helpt de kous je lichaam met het afvoeren van afvalstoffen. Die worden als het ware naar boven geduwd en blijven niet zitten in je spieren. Dit voorkomt het gevoel van dikke benen wat je door sport kan krijgen. Dus niet alleen krijgen je benen hulp bij de inspanning, ook worden ze ertoe aangezet sneller te herstellen.

>> Lees ook: Je kan lekkerder sporten door een beter herstel na training

kies de juiste maat compressiekous en voorkom blessures

 

Kiezen voor compressiekousen of tubes

Rose merkte al veel resultaat van de enkelsokken, en kocht er daarom de tubes bij. Tubes zijn compressiekousen zonder voet. Voor triatleten zijn die ideaal, want zouden ze met complete sokken hun wedstrijd beginnen? Dan moeten ze met natte sokken in hun fiets- en daarna loopschoenen. Daarbij mogen triatleten tijdens wedstrijden niets aan hun voeten hebben, iets met zwemvliezen tussen hun tenen en het reglement ofzo. Door tubes te gebruiken hebben ze dat probleem niet.

Maar ook voor sporters die meerdere keren in de week trainen zijn tubes wel zo fijn. Om het maar op zijn vrouws uit te leggen: compressiekousen zijn net sport BH’s. Je hebt er meerdere nodig, anders sta je geheid in de wasmand te vissen. En tubes kan je net wat vaker gebruiken dan een kous met de sok er aan vast. Zo’n kous moet je na elke training wassen en een tube kan je de dag erna nog een keer gebruiken.

Een laatste voordeel van de tube ten opzichte van de kous is dat je zelf kan kiezen welke sok je erbij draagt. Zoals je ultra dunne koele zomersok bijvoorbeeld of juist een speciale wintersok die je voeten lekker warm houdt. Ik kies de speciale Herzog enkelsok die ik nu heb, want die doet net even meer dan de gemiddelde sportsok. Hij geeft steun onder de voet én is net even steviger rondom de enkel. In combinatie met de tube krijg je dus in je gehele onderbeen -inclusief je voet – extra steun en compressie. En het verschil? Dat voel je.

Wel belangrijk: let er op dat je de juiste maat compressiekousen of -tubes koopt. Zitten ze te strak, dan werken ze tegen je. En te los? Dan doen ze natuurlijk niks. Ik kocht mijn tubes online bij www.olfit.nl. Een webshop gespecialiseerd in compressie- en steunkousen. Via de maattabel kon ik heel gemakkelijk de juiste maat bepalen. En ik had er alle keuze in kleurtjes: geel, roze, groen, oranje en natuurlijk mijn all-time favourite: zwart.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding.  Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.