Terwijl ik met mijn veldfiets door de bossen van Deventer rijd en over het zoveelste boomworteltje stuiter, bedenk ik me dat het tijd wordt voor een nieuwe fiets. Eentje met wat meer demping en die me minder beperkt op ruiger terrein. Tijd voor een grondig onderzoek in de wereld van de off-road fietsen.

 

Eén van mijn eerste fietsen was een mountainbike van Cube. Een felgroene met shockdemping, van die brede banden met veel profiel en veel versnellingen. Mijn huidige fiets is een veldfiets zonder demping en met dunnere banden die aanzienlijk minder profiel hebben. Het aantal versnellingen is ook minder. Met beide fietsen kan je van de weg af, fietsen in gras, door de modder en in het bos, maar ze hebben zeker verschillen en zijn gemaakt voor hetzelfde terrein. Voordat ik een nieuwe fiets ga kopen, wil ik eerst bepalen wat ik er mee wil doen.

 

Terrein
Die mountainbike met die dikke banden die ik ooit had? Die was een beetje overdreven. Ik woonde toen nog in Amsterdam en er was in de verre omgeving geen mountain te bekennen. Een auto had ik niet, dus van fietsen in de mountains in en rondom de rest van het land was ook geen sprake. Met alleen de fietspaden in het Amsterdamse Bos en het grasveldje in het Vondelpark was ik met mijn fiets eigenlijk een beetje overdressed voor de omgeving waarin ik woonde. Ik verkocht mijn mountainbike en kocht een veldfiets. Met de dunnere banden en de afwezige demping was dat voor de veldjes, weilanden en besneeuwde paden van het Amsterdamse Bos een hele avontuurlijke fiets. Je kan offroad fietsen grofweg onderverdelen in een paar groepen. Die onderverdeling heeft te maken met de demping, ofwel shocks, want zo noem je de dempers die aan de fiets zitten. Er zijn fietsen zonder demping, zoals mijn veldfiets, fietsen met alleen demping aan de voorkant, dat is een hardtail. En dan zijn er de fully’s, deze fietsen hebben shocks aan zowel de voor- als de achterkant van de fiets. Met een fully kan je bijna elk terrein wel aan en met een hardtail ben je iets meer beperkt of moet je goed technisch kunnen rijden.

 

Waar ga ik fietsen?
Ik heb in Livigno op verschillende fully’s gereden. Daar was ik bij de perspresentatie van Rose bikes en op de eerste dag mocht ik een trail doen en de dag erna gingen we downhillen. Livigno ligt in Italië, op de Zwitserse grens. En op dat terrein, zo op een Alpentop is een fully geen overbodige luxe. Vooral bij het downhillen niet. Had ik dat op een hardtail gedaan? Dan was ik in het ziekenhuis terecht gekomen.

Sinds ik in Deventer woon kan ik makkelijker met mijn fiets de bossen in. Rondom de stad liggen een aantal routes, iets verderop bij de Holterberg kan je uitdagender mountainbiken en de Posbank ligt hier ook in de buurt. Met mijn huidige fiets beperk ik me tot de mountainbike rondjes rondom Deventer en dan vooral de lus rondom Diepenveen. Die lus is niet te technisch, heeft geen moeilijke trappetjes of uitdagende boomwortels, maar wel smalle paden met veel draaien en keren. Tussen de bos stroken door rijd je op boeren paden die in de zomer erg zanderig zijn en in de winter vol met plassen en modder liggen. Voor mijn veldfiets is dat zalig terrein. Ik kan er goed uit de voeten en het voelt echt als spelen. Op de paar klimmetjes heb ik voordeel aan het lage gewicht van mijn fiets en op de echt smalle stroken wurm ik me overal tussendoor. Maar als ik dat rondje iedere keer ga fietsen, zal het me wel snel gaan vervelen en voor de Holterberg vind ik mijn huidige fiets te beperkt. Dus zal ik voor andere rondjes moeten kijken naar een mountainbike en dan of een hardtail of een fully.

 

Gewicht
Een ander aandachtspunt bij het uitkiezen van een fiets is mijn persoonlijke voorkeur. Ik houd van lichte, stijve, snelle fietsen. Zowel op de weg als ernaast. Vorig jaar heb ik op de weg een jaar met een comfortframe gereden en hoewel ik voelde dat het een fijn frame was, had ik juist het gevoel het contact met de weg kwijt te zijn. Het frame ving elk hobbeltje en schokje op en dat beviel me niet. Op mijn wegfiets kies ik altijd het liefst voor een net wat smaller stuur, dat geeft mij het gevoel meer controle over de fiets te hebben en om dezelfde reden gaat mijn voorkeur ook uit naar een net wat kleiner frame. Een klein frame is lichter en stijver en geeft vooral een ander rijgevoel. Ik heb op een klein frame het gevoel de fiets de baas te zijn. Ik voel me veiliger en meer één met mijn fiets. Bij een groter frame met een breder stuur verdwijnt dat meteen, dat voelt net alsof de fiets mij rijdt in plaats van andersom.

Dit is heel persoonlijk, want Rhodé fietst op een fully met een breed stuur, omdat ze dat fijn vindt en het volgens haar veilig voelt. Die fiets stuitert niet bij elk steentje de lucht in en met deze fiets kan ze ook naar de Ardennen als ze wil. Ik moet dus op zoek naar een snelle, lichte stuiterbike met een smal stuurtje. Als ik dan de fully en de hardtail naast elkaar zet denk ik dat ik voor een hardtail zal gaan. Die zijn doordat ze achter geen zware shocks hebben net wat lichter en geven dat stuitergevoel wat ik fijn vind.

 

Oh ja, nog één klein dingetje… bij mountainbikes kan je kiezen uit twee verschillende maten wielen. Het kleinere 26 inch – of eigenlijk tegenwoordig 27,5 inch maar dat is wat technisch – en de 29 inch wielen. De fietsen met die grotere wielen heten 29-ers. Ik heb daar nog nooit op gereden, dus ik zal me bij het kiezen van de fiets daar even over moeten laten voorlichten.

 

Nu is de vraag welk merk ik ga kiezen? Trek laat ik links liggen, ik vind hun fietsen niet mooi, ze zien er te mannelijk en saai uit. En door de kleurstelling vind ik dat zelfs de duurdere modellen wat goedkoop aandoen. Bij het Duitse Rose Versand kan ik geen vrouwenmodel vinden. Dat is jammer, want ik had het wel grappig gevonden om met een fiets waar mijn naam op staat rond te rijden. De keuze gaat voor mij zijn tussen Giant en Specialized. Beide merken hebben dames frames en bij mij in de buurt zijn winkels die die fietsen verkopen. Tijd om daar eens een bezoekje aan te brengen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht.

 

Heb jij ook een mountainbike? Wat voor eentje is het? En waarom koos je die? Heb je nog tips voor mij?

 

Liefs Rose

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

11 Comments
  1. Hi Rose, toch een hele uitdaging zo’n nieuwe MTB kiezen…ik zelf rij sinds 1 jaar op een Specialized epic 29-er, een fully met grote wielen dus, en ik hou van deze fiets!!! Hij maakt het MTBen een stukje leuker en makkelijker. Daarvoor had ik een redbull (nu Rose) dames MTB (uit 2007, geloof ik) met voorvering, ook een fijn fietsje maar niet te vergelijken met de Epic. Ik fiets eigenlijk ook alleen MTB routes in NL, maar dat gaat lekker op deze fully! Een echte aanrader!!!
    Veel plezier met uitkiezen en daarna met rijden!!!

  2. Hoi Rose,

    Zelf heb ik net een nieuwe racefiets gekocht en wel een Trek (durf het bijna niet te zeggen ;)). Reden voor de nieuwe fiets was dat mijn oude qua vorm niet bij mij paste. Ik was overtuigd dat ik een damesmodel fiets wilde, maar wat is het geworden… gewoon een ‘regulier’ fiets, met op mijn verzoek wel met een dameszadel. En ik zal je zeggen… ik fietste erop weg alsof hij voor me gemaakt was.

    Wat ik wil zeggen: dames- of herenmodel maakt helemaal niks uit. Het gaat erom dat de maten van de fiets bij jouw lichaam passen. Misschien dat dat voor jou een damesmodel is, in mijn geval was het een mooie Trek die goed met mij matchte.

    Succes!

    1. Hai Astrid, er zit wel degelijk verschil in dames en herenmodellen. Alleen niet bij elk merk. Bij de meeste merken is een damesmodel gewoon een kleine fiets met leuke kleurtjes, maar bij zowel Giant als Specialzied zitten er verschillen in het frame.
      Trek – het merk waar jij op rijdt – is één van die merken die tot voor kort gewoon hetzelfde frame voor de dames als de heren modellen gebruikte, maar sindskort hebben ze eindelijk een echt damesmodel. Maar daar heb ik verder nog niets over gehoord.
      Niet elke vrouw heeft behoefte aan een vrouwspecifiek ontwerp, maar veel wel, er zitten namelijk echt verschillen in de lichamen van mannen en vrouwen.

      1. Precies….moet echt oppassen met die zgn vrouwen modellen want vaak zijn het gewoon XS mannen frames. Vrouwen hebben over het algemeen in verhouding langere benen dan mannen en dat maakt het verschil in vrouwen en mannen frames. Neemt niet weg dat alles erg persoonlijk is en als het goed bevalt dan zei het zo ! Een goeie FM met passie voor sportfietsen weet raad…….okay okay okay…een beetje reclame dan….Jean Habets in Schin op Geul !

      2. Dat er verschil zit tussen de vrouwen- en mannenmodellen ontken ik ook niet hoor. Wilde alleen aangeven dat ‘blindstaren’ op een damesmodel misschien niet de beste match oplevert. Voor de ene vrouw is een damesmodel ongetwijfeld beter dan een mannenmodel, voor de ander niet. En ongetwijfeld zal dat ook nog per merk verschillen. Misschien wel de moeite waard om via een meting te bepalen wat het beste bij je past? (Zo te horen heb je er overigens prima verstand van ;).)

        1. ja precies er zijn vrouwen waarvoor het weinig uitmaakt en helemaal bij merken waarbij vrouwenmodellen gewoon kleinere maatjes zijn 🙂

  3. Hoi Rose,
    Ik kan alleen vertellen wat mijn Marijke zoekt en zij wilt als vervanging van haar “oude” Specialized Epic”…..zeer zeker weer een Specialized Epic en dan het liefst niet met 26 inch of met 29 inch wielen maar met 650B (27,5 inch) wielen….de 27.5 inch is precies de tussen maat die zij zoekt zodat de fiets niet te groot gaat aanvoelen en wel groter dan de 26 inch om mee te liften in de voordelen van de grotere wiel maten. Grotere wielmaat heeft ook als voor deel dat je dan met een kleinere veerweg uit kan en dat is weer gewichts besparing. Twijfel is alleen moet het weer een fully of een hardtail worden!!
    De fully heeft ze zeker nodig als we naar de Eifel of Ardennen of de Alpen in gaan en zeker rondom Arco bij het Gardameer waar wij eens per jaar gaan mountainbiken is een fully voor haar rug niet te missen. Maar……bij ons in het Limburgse heuvelland is het beter met een hardtail……twijfel twijfel twijfel…..en ik weet wel wat ze wil……beide!!!! Ik laat mij niet verleiden in die discussie maar straks als ik weer thuis ben dan gaan we bij Jean Habets in Schin op Geul langs en wedden dat we dan met 2 fietsen naar buiten komen…..hahahaha.
    Trouwens veld fietsen zijn in opmars en voor de “witte ” wegen in Toscane ben ik opzoek naar een geschikte veldfiets voor mijzelf maar dat is een ander verhaal. O,ja…..ik rij op mijn mountainbike ook met een breed stuur en dat voornamelijk tijdens enduro ritten in de Alpen landen….voor bij ons in Zuid Limburg zet ik er een stuk smaller stuurtje op….kost weinig en werkt goed!

    Groeten van Jan

  4. Rose,

    Bij Rose Versand zijn er drie dames modellen in de MTB reeks, de Crystal Stroke, Verdite en Dutchess. Wellicht heb je die over het hoofd gezien. Succes met je keuze voor een nieuwe fiets.

    Gr. Carel

  5. Hoi Rose,

    Ik heb een Specialized Rumor 29″ met full-suspension. Voorheen fiestse ik op een heren Cube. Sinds ik deze heb voel ik me zekerder op m’n bike. 29″ is fijn op rechte stukken. Korte bochtjes wat lastiger om snel te gaan en je hebt een breder stuur. De full-suspension is echt super. Vooral bij veel wortels op je track. Om meer grip op het achterwiel te houden is het soms belangrijk om te zitten en met een hardtail stuiter je er bijna vanaf.

    Vooral verschillende bikes aanvoelen. Het ene frame is het andere niet. Ik ben blij dat ik goed werd geadviseerd bij het kopen van een bike. Ik ben gewoon verliefd op m’n fiets!

    Groetjes, Anneke

  6. Hoi,
    ik ben 1m72 groot en ik heb sinds vorige zomer een Cube Access WLS Race 29. Dat is dus een hardtail dames 29er. Ik rijd er heel erg graag mee en ik vind het een mooie, strakke fiets waar je best snel mee kan gaan, wat ik nu net leuk vind.
    Ik rijd regelmatig toertochten van 50+ km met 500 à1000 hoogtemeters en ik vind mijn fiets daar prima geschikt voor. Als je kleiner bent ga je misschien beter voor 27,5 wielen, maar de kleine 26′ wielen krijgen ze aan mij niet meer verkocht 😉
    Groetjes,
    Kirsten

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.