twee schaaltjes havermout en fruit als gezonde sportvoeding

Als je net begint met sporten merk je het meteen: van sporten krijg je honger. En voor veel beginnende sporters is dat ingewikkeld. Moet je meer eten als je sport of net zo blijven eten als je altijd al deed? En als je sport om een gezond gewicht te krijgen, is het dan verstandig minder te eten zodat je snel afvalt? Hier wat weetjes over sporten en voeding.

De meeste mensen die op latere leeftijd beginnen met sporten, doen dat omdat ze verandering in hun leven willen. Nadat ze zijn gestopt met roken of doordat ze tot hun schrik toch overgewicht blijken te hebben. Via onze site hebben we de afgelopen jaren zo ontzettend veel vrouwen leren kennen die door simpelweg meer te bewegen van obesitas naar gezond gewicht zijn gegaan. Niet alleen is hun lijf anders, hun sportieve aanpak veranderde hun hele leven. Zij zullen het iedereen aanraden om hun gezonde levensstijl ook te proberen. Maar wat is nu precies gezond als het op voeding en sport aankomt? Hoe kan je het beste eten als je begint met sporten?

 

Over sporten en afvallen

Eigenlijk zijn wij er geen fan van dat sporten altijd weer aan afvallen wordt gekoppeld. Want sport is zoveel meer dan dat. Het is een manier om fysiek en metaal sterker te worden en om jezelf meer kans op een gezonde oude dag te geven. Sporten en trainen voor een doel verbetert je weerbaarheid. En het helpt je om jezelf niet alleen beter te leren kennen, maar ook te verbeteren. Omdat je door te sporten keer op keer weer uit je comfortzone stapt en jezelf leert daar mee om te gaan.

Toch raden we sport en beweging ook aan voor mensen die een gezondere levensstijl willen. Die hun overgewicht graag verliezen en voor een blijvende verandering gaan. Wat dat betreft is onze kijk op sport en afvallen heel genuanceerd en bewandelen we een fijne lijn met onze kijk hierop. Om die reden zullen we je nooit een advies geven over afvallen. Liever vertellen we je wat goede voeding is als je gaat sporten. Zodat je voor je sportende lichaam en geest kan zorgen en het kan ondersteunen op de sportieve en gezonde weg die je in bent geslagen. Want wist je dat je je door sporten mentaal ook beter voelt en je sneller geneigd bent gezondere keuzes voor jezelf te maken?

 

jongen en meisje sporten om af te vallen in het park

We hebben sport en beweging nodig

Sport en beweging zijn in de huidige tijd noodzakelijk om gezond te blijven. Het is niet zomaar dat 50% van de bevolking overgewicht heeft. We eten meer dan we verbranden. Dit komt doordat er heel veel voedzame voeding voorhanden is en beweging minder nodig is. Waar de mens vroeger op zoek moest om aan eten te komen, stappen we nu in de auto om het in de supermarkt te kopen. We krijgen dus meer voeding dan we nodig hebben, terwijl we minder bewegen dan goed voor ons is. Door onze huidige levensstijl wordt ons lichaam aan twee kanten aangevallen: voeding en inactiviteit.
En vooral dat bewegen kan zo goed voor ons zijn. Het helpt je om op gewicht te blijven, is goed voor je mentale welzijn en het zorgt voor gezondere voor hart- en bloedvaten. Ook je botten, hersenen en organen hebben baat bij meer beweging.

 

Eet voldoende als je gaat sporten

Als je hebt besloten om iets aan je overgewicht te doen, heb je met sport en beweging een mooie methode gevonden. Het heeft direct effect, je beweegt meer waardoor je meer verbrandt. En je spieren worden sterker wat je verbranding ook verhoogt. Sterke spieren zijn namelijk enorme vreetzakken. Het is ook om die reden dat je merkt dat je sneller honger hebt als je gaat sporten. Voor veel mensen is dit dan ook de snelste manier om af te vallen: iets minder eten en meer sporten zal ervoor zorgen dat je vet verbrandt. Maar je lichaam heeft wel voeding nodig om te kunnen presteren tijdens en te herstellen na je training. Om die reden zijn wij geen grote fan van minder eten en meer sporten. Wij kiezen dan liever voor anders eten. Zodat je je lichaam maximaal voedt, zonder dat het nutteloze voeding binnenkrijgt. Op een gezonde manier omgaan met sporten en voeding dus.

>>Behandeling tegen obesitas complexer dan meer bewegen minder eten

Afvallen is een simpele kwestie van meer verbranden dan je binnenkrijgt. Maar om gezond te sporten heeft je lijf voldoende voeding nodig. En de vuistregel voor de gemiddelde hobbysporter is dat je niet meer hoeft te eten dan je al deed, maar dat minder eten ook niet perse het beste resultaat oplevert. Als je besluit sport in te zetten om een gezond gewicht te bereiken, overweeg dan om daar een jaar voor uit te trekken. Zodat je in je sport kunt groeien en je lichaam terwijl je lekker fietst, rent of zwemt rustig kan veranderen. Je zal het tijdens dat jaar niet direct merken omdat het heel geleidelijk gaat. Maar als je 365 dagen later een foto van jezelf naast eentje van een jaar geleden legt zal je een ander mens zien.

Hoe kan je als beginnend sporter eten?

Hoewel het voor de gemiddelde hobbysporter niet nodig is meer te eten, vraagt je sport wel om bewustere voeding. Bijvoorbeeld in het gebruik van eiwitrijke voeding of voldoende koolhydraten als je aan duursport doet. Maar dat niet alleen, ook eten voor tijdens of na je training vraagt om extra aandacht. Want zowel sporten op een lege als op een volle maag zijn niet fijn om te doen.

Eet daarom zo’n twee uur voordat je gaat sporten. Kies voor een maaltijd die niet al te zwaar is. Een maaltijd met veel vetten, daar krijg je tijdens het sporten last van. Maar laat het verder wel een volwaardige maaltijd zijn die zowel eiwitten als koolhydraten bevat. Je lichaam heeft deze brandstof nodig.

>>Je kan lekkerder sporten door een beter herstel na training

 

vrouw met obesitas met gezond ontbijt

Wat eet je voordat je gaat sporten?

Kort voor het sporten een maaltijd nuttigen kan er voor zorgen dat je tijdens het sporten last van je maag krijgt. En het kost je energie die je eigenlijk voor je training nodig hebt. Je voeding moet verteerd worden en hiervoor stuurt je lichaam extra bloed naar je maag-darm kanaal. Tijdens inspanning hebben je spieren dit bloed juist nodig, voor de aanvoer van zuurstof. Sport je op een volle maag? Dan hebben je spieren minder zuurstof en ben je minder sterk of verzuur je sneller. Een negatief effect op je prestatie dus.

Vlak voor het sporten kan je wel iets kleins eten. Sommige sporters vinden een banaan of wat yoghurt wel zo fijn. Dan hebben ze net even wat extra energie om mee te nemen tijdens training. En zal je tijdens het sporten ook geen vervelende lege maag ervaren.

Want sporten op een lege maag is ook niet goed. Dan heeft je lichaam onvoldoende brandstof en krijgen je spieren te weinig energie. Hierdoor is je training zwaarder en heb je minder plezier.

 

Moet je na het sporten iets eten?

Op de sportschool zie je vaak mensen die direct na het trainen een eiwitshake nemen. Zij doen dit om hun spieren te helpen met het herstel na training. Grappig genoeg is helemaal niet nodig zo direct na het sporten. Zolang je voldoende eiwitten eet gedurende de dag zullen je spieren ze kunnen gebruiken.

Direct eten na het sporten is iets wat niet bij elke sporten of sporter nodig is. En bij de gemiddelde hobbysporter volstaat een gewone maaltijd rond etenstijd. Al is het wel lekker om na het sporten iets te eten. In sommige gevallen is het zelfs heel verstandig. Als je sport om op gezond gewicht te komen bijvoorbeeld. Het hongergevoel na het sporten kan je namelijk verleiden om iets te eten wat minder gezond voor je is. Daarom is het wel zo lekker om wat yoghurt met nootjes of een appel te eten. Maar nodig? Is het zolang je nog niet heel zwaar sport echt nog niet.

>>Ik had een lichaam dat mij voor schut zette

Dus als je bent begonnen met sporten omdat je graag wat gezonder wilt zijn, vinden we het supergoed dat je dat doet. Wij genieten dag in dag uit van onze actieve levensstijl en merken dat we er echt vrolijk van worden. Ga je sporten omdat je een gezond gewicht wilt bereiken? Easy does it! Neem de tijd, wees niet te extreem en ga niet diëten. Dat is namelijk voor niemand goed. Je bent ook niet in een dag in de huidige versie van jezelf veranderd, dus probeer het ook niet te snel te veranderen. Stapje voor stapje, met liefde voor je lijf.

Sporten met obesitas

Elke blogger en website is verplicht dit te melden: als je gebruik maakt van de linkjes in dit blog en een product koopt? Een boek, maar ook iets heel anders, dan gaat er een paar procent van het verkoopbedrag naar ons. Op die manier houden we onze site draaiende. We willen je bedanken voor je steun. Met jouw aankoop draag je bij aan het uitdragen van onze boodschap. Die van sporten omdat je van jezelf houdt. En er zijn nog zoveel vrouwen te bereiken. Op onze support pagina lees je meer hierover.

 

foto’s: worldobesity.org

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.