Courgette lunch

Gezond eten is niet jezelf dingen ontzeggen, het is de juiste producten toevoegen aan je maaltijden. Zoals je weet kijken wij voor onze levensstijl naar de authentieke keukens uit sommige landen en natuurlijk de bluezones waar mensen in goede gezondheid oud worden. Daar doen ze iets goed, daar eten ze o.a. véél groente.

Ik ben dol op groente, tenminste als ze juist bereid zijn en goed combineren. Gewoon een bak met sla, daar zou ik ook niet vrolijker van worden. Eten is niet alleen voor je lijf, het is ook voor je geest. En van mijn salades maak ik echt soulfood.

Met rauwe courgette bijvoorbeeld…

Je ziet het de laatste tijd overal voorbij komen in lange slierten als een vervanger voor pasta, super hip en erg lekker. Ik gebruik courgette dan ook al tijden als basis voor de lekkerste lunch salades. Alleen ik rasp het gewoon met een ordinaire rasp.

Courgette heeft van zichzelf een vrij neutrale smaak dus het is goed met van alles te combineren en het is rijk aan onder andere vitamine C en vezels dus vult goed. Daarbij is het trouwens ook één van de beste groente om in caken of brownies te verwerken omdat het een smeuïg effect geeft zonder dat je daar vet voor hoeft te gebruiken. Ik heb mijn collega’s met enige regelmaat brownie gebak voor geschoteld waar courgette in zat verwerkt. Mooi niet dat ze dat door hadden.

Omdat ik de laatste tijd wat vaker aan het sporten ben dan voorheen probeer ik mijn eetmomenten met genoeg eiwitten te combineren. Zodoende kwam ik op onderstaand lunch recept wat echt zeker de moeite waard is om te proberen inclusief wat variatie mogelijkheden.

Je hebt nodig:

– 1 courgette geraspt
– 1 hele of een halve avocado in stukjes
– 1 a 2 el pompoenpitten evt vervangen door geroosterde pijnboompitten
– 2 hard gekookt eitjes
– 1 blikje tonijn uitgelekt of 1 gerookte kip
– Handvol cherrytomaatjes gehalveerd
– wat peper, zout en optioneel basalmico azijn of mayonaise om aan te maken. De courgette is van zichzelf al vrij vochtig dus pas op met extra vloeistoffen anders krijg je een hele kleffe lunch.

Meng alles door elkaar en eet smakelijk!

Wil je ook graag wat koolhydraten bij je lunch dan is de meest makkelijke manier om dit te doen door 1 of 2 snee spelt desembrood in stukjes te snijden en door de salade heen te scheppen. Ze worden wat zompig doordat ze het vocht uit de courgette opnemen maar ik vind dat zelf echt een heerlijke toevoeging.

Geniet!

Liefs Rhodé

 

 

3 Comments
  1. Gemaakt vandaag! Vroeg me wel af of bovenstaand recept voor 1 of 2 personen is? Vond het best veel! Maar lekker recept! Ik heb gerookte kip gebruikt vandaag trouwens

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.