Rhodé is op vakantie. En voordat ze weg ging deed ze twee dingen: ze bakte een cake voor onderweg en duwde ons een boodschappenlijstje in de handen. Met een glimlach keek ze ons aan en zei: “Tien dagen Gezond met groentesap, maak er wat van.” En ze stapte in de auto en reed weg.

 

De 10 lekkerste groente en fruitsappen

Op het lijstje van Rhodé staat allemaal groente en fruit en tien recepten voor gezonde sapjes. Haar plan is dat we elke dag zo’n sapje maken en het delen op de site. Op die manier kunnen jullie meedoen en zijn we over tien dagen helemaal stuiterfris en gezond. Je kan sapjes maken zoals je wilt en drinken wanneer het je uitkomt. Sommige zijn lekker bij het ontbijt en anderen weer als tussendoortje rond een uur of vier. Wij nemen ze het liefst in de namiddag of zelfs ‘s avonds, want we nemen liever heel wat groente in een glas dan een tussendoortje.

 

De boodschappenlijst

Op de lijst die Rhodé ga stonden erg veel groente en fruit, ze raadde ons aan dit bij de biologische winkel te kopen en dan zoveel mogelijk streekproducten te kiezen. Hier is haar lijst:
Spinazie
Aardbeien
Wortels
Bleekselderij
Avocado
Sinaasappels
Limoenen
Meloen
Brocoli
Peterselie

Citroenen
Ananas
Paprika
Rode bietjes
Bananen
Kiwi’s
Gember
Komkommers
Een paar flessen biologisch appelsap, van dat dikke

 

Recept

Het recept van vandaag is ‘Paars met een bite’. Dit sapje is er misschien wel één voor gevorderden, maar toch gaan we hier mee beginnen. Dit receptje laat namelijk zien dat een groente sapje echt wel smaak heeft. Sterker nog, dat zo’n sapje zelfs een flinke bite kan hebben. Een perfect sapje voor in de namiddag, als je al een beetje honger hebt, maar nog niet gaat eten.
In dit recept gebruiken we rode bietjes en van bietensap wordt gezegd dat het goed is voor sporters, je gaat er harder van fietsen of lopen… schijnt. Anderen spreken dit weer tegen hoor. Laten wij er maar van uit gaan dat het groente in een glas is. Gewoon gezond dus!

 

Je hebt nodig:

  • een citroen (of het sap van een citroen)
  • gember
  • een paar wortelen
  • rood bietje (bij voorkeur rauw)
  • een appel (of het sap van een appel)

Heb je een juicer? Dan gooi je alles daarin, heb je een blender? Dan ga je net even anders te werk. In plaats van de appel gebruiken wij biologisch appelsap en in plaats van de citroen gebruiken we het sap van een citroen. Alleen dan doet onze blender het. Een harde appel is net even te veel. Als je sap maakt in de blender zitten alle vezels er nog in. Wij vinden dat wel lekker. Vezels zijn gezond en vullen goed. Maar als zo’n dik vezelig sapje te veel voor je is, kan je gewoon schenken door een zeefje.

 

Morgen komt het volgende recept, laat je van je horen als je deze tien dagen met ons meedoet? We horen graag of je de sapjes lekker vindt, of je geniet van al die groente of juist niet. Je weet toch: samen is the way to go!
En ben je dol op koken en lekker en gezond eten? Kom dan snel bij onze Stoere Vrouwen Koken Facebookgroep, waar we recepten uitwisselen en proberen.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.