bagel met zelfgemaakte hummus recept

Peulvruchten zijn supergezond om te eten. Het Voedingscentrum adviseert het niet zomaar om ze tenminste een keer per week aan je dieet toe te voegen. Maar heel veel mensen weten eigenlijk niet zo goed wat ze er mee aan moeten. Ik gebruik vooral linzen als vleesvervanger in soep of kikkererwten in een lekkere curry. Maar hummus is toch wel wat ik het meeste eet. Want een goede hummus vind ik onweerstaanbaar.

Als ik ergens eet waar ze het op de kaart hebben staan, als dip bij platbrood bijvoorbeeld, dan moet ik het eten. Vooral bij restaurants uit het Midden Oosten. Wat kunnen die goed hummus maken, zo veel beter dan dat spul uit de supermarkt! Sinds kort maak ik mijn hummus elk weekend zelf. Zodat ik precies die hummus kan eten die ik lekker vind. Vaak met minder zout dan supermarkt hummus en met de perfecte balans tussen de kikkererwten en de tahin.

Hummus is gezond

Hummus is een heel simpel gerecht. Gemaakt van kikkererwten, tahin, olijfolie, knoflook en citroensap. En hoewel het een hele hoge calorische waarde heeft, is hummus toch echt wel een must eat voor iedereen de van gezonde voeding houdt. Het is rijk aan eiwitten en vitaminen. Maar vooral ook vezels – zo’n 6 gram per 100 gram hummus. Dat is voor een vrouw toch al gauw een kwart van de dagelijkse behoefte aan vezels.

Maar dat niet alleen. Van olijfolie, kikkererwten en sesamzaad – daar maken ze tahin van – wordt gezegd dat het ontstekingsremmend is. Wat vooral voor sporters en actieve mensen weer heel gezond schijnt te zijn.

Kikkererwten voor een lagere BMI

Kikkererwten zijn goed voor de gezondheid van je hart en de vetten in hummus ook. Tot slot blijkt uit Amerikaans onderzoek dat hummus een goede bijdrage levert aan je gezonde gewicht. De mensen die meededen aan het onderzoek en hummus aten, hadden een lagere BMI en een kleinere taille dan mensen die het niet aten. Maar dat vind ik een beetje een open deur, want dat is natuurlijk wel logisch als je hummus met chocoladepasta of andere soorten broodbeleg vergelijkt. De kans is groot dat liefhebbers van hummus ook liefhebbers van gezonde voeding zijn. Dan is het niet gek dat je lichaam gezonder is.

Voor hummus heb je nodig:
250 gram droge kikkererwten
170 gram tahin
1 tl baksoda
3 el citroensap
3 tenen knoflook
zout

Zelf hummus maken doe je zo

Je begint een dag vantevoren door de kikkererwten in ruim water te laten weken. Ik laat ze altijd in een pan op het aanrecht staan. De volgende ochtend giet ik ze af en bak ze een paar minuten in een grote pan op. Daar giet ik zo’n anderhalve liter water bij en voeg ik 1 tl bakpoeder aan toe.

De kikkererwten laat ik dan zo’n 40 minuten koken op half vuur. Terwijl ze koken komt er een laagje schuim op het water te staan. Met een schuimspatel schep ik dat steeds even weg. En als de kikkererwten lang koken, komen er vanzelf ook velletjes boven drijven. Ook die schep ik weg.

De kikkererwten zijn gaar als je ze tussen duim en wijsvinger plat kunt knijpen. Dan giet je het water – wat je opvangt in een kom – af. Samen met de tahin, knoflook en citroensap doe je de kikkererwten in je keukenmachine en maal je ze fijn tot een soort pasta.

Daarna giet je ongeveer 100 ml van je kookwater in de hummus. Zo wordt hij lekker dun. Breng op smaak met wat zout.

Soms doe ik er zelfs nog meer water bij. Als de hummus niet meteen gebruik bijvoorbeeld. Want staat hij wat langer, dan wordt het dikker. Serveer je hummus in een mooie schaal of op een bord. Doe er een beetje olijfolie op en misschien een beetje paprika poeder. Ik leg er altijd een paar gekookte kikkererwten bovenop. Een stuk of drie. Dat oogt leuk.

Hummus is lekker op brood, maar ook zalig als dip voor veel verschillende soorten groente. Heb je bezoek, dan is dit een hele gezonde snack. Leg gesneden groente op een schaal. Wortel, komkommer, bloemkool, radijsjes, stukken plat brood en de hummus in het midden. Lekker dippen en het is vooraf makkelijk klaar te maken, zodat je aandacht voor je bezoek hebt en niet steeds met eten bezig hoeft te zijn.

Eet smakelijk!

Rose

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt voor Bol.com, fonQ, Dille & KamilleCoolBlue en Holland & Barrett. Maar bijvoorbeeld ook voor de sport webshops Futurumshop, Decathlon en Wiggle. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.