Gezond eten is lekkerder en makkelijker dan de meesten van ons altijd dachten. Een kleine verandering is al het halve werk, zo kan je bergen verzetten door niet meer uit een pakje te koken, maar gewoon alles zelf met verse producten te maken. Als je groot kookt en gebruik maakt van porties en de vriezer werkt het net zo makkelijk en snel. Foodie en moeder Saskia van Ommen deelt met ons haar recept.

Tomatensaus als basis voor de spaghetti, lasagne of op de pizza. Wat doe jij? Koop je een zakje poeder met onnatuurlijke ingrediënten, ga je voor een pot met daarin waarschijnlijk enorm veel zout of maak je je eigen verse saus? Ik doe het laatste en maak een makkelijke basissaus die ik ook kan invriezen. En maak ik een gerecht met deze saus? Dan voeg ik verse groente er aan toe. Zo heb ik een basis waar de smaak goed in getrokken is én enorm verse groente. Gezond, lekker, makkleijk en zo klaar. Hier volgt het recept voor meerdere porties. Het maken kost niet veel tijd alleen de saus staat een tijdje op het vuur.

 

Wat heb je nodig?

tomaten (Roma of Tros) 1 kilo

tomaten blokjes (1 blik à 400 gr) of gepelde tomaten

rode peper (1 peper)

knoflook (5 teentjes)

basilicum (vers, 1 handje vol)

uien (3 grote uien)

kruiden (oregano, rozemarijn, koriander ongeveer 1 theelepel)

peper en Himalayazout of Keltische Zeezout naar smaak

olijf- of kokosolie

 

Zo maak je het voor 3 porties

1. Breng ruim water aan de kook.
2. Maak met een mes een kruis in de Roma of trostomaten en leg deze in het warme water.
Je kan de tomaten zo makkelijker pellen. Na ongeveer 5 minuten kan je ze pellen.
3. Na het ontvellen en verwijderen van de zaden, snijd je alles in kleine stukjes.
4. Zet een grote pan op het vuur met een klein beetje olijfolie of kokosolie
5. Voeg de gesneden uien toe en roer deze om totdat ze glazig zijn
6. Doe de gepelde tomaten en de tomatenblokjes in de pan
7. Pers de knoflook (5 tenen) uit en roer deze door de saus
8. De rode peper kan je ook achterwege laten als je niet van scherp/pittig houdt.
Hou je van spicy, haal de zaadlijsten uit de peper en snij deze in kleine stukjes en voeg toe.
Doe de rest van de ingrediënten erbij, wacht nog even met zout en peper.
9. Laat de saus nu lekker pruttelen op een laag vuur en met de deksel op de pan.
10. Na een klein uurtje haal je de saus van het vuur en pak je de staafmixer om alles goed te mixen of je doet de saus in de blender om het goed te mixen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je een blender of staafmixer in huis hebt. Zo niet dan is het ook geen probleem dan zou je met een vork kunnen proberen om de grote stukjes fijn te prakken. Of met een stamper.
11. Na het fijn maken of mixen van de saus zet je de pan weer op het vuur. Ondertussen heb je natuurlijk wel steeds geproefd en is het al op smaak? Voeg dan iets zout en peper toe. Mag je geen zout laat het vooral weg. Zonder zout kan t prima.
12. Ongeveer nog een uurtje op zetten, proef je weer en als het goed is komt de saus steeds meer op smaak. Is de saus nog niet voldoende ingedikt kun je de deksel er af halen en laat de pan op het vuur staan zet de vlam nu ietsje hoger. Blijf goed roeren!
13. Is de saus naar je zin en dan is het klaar. Zet het vuur uit en laat de saus even afkoelen voordat je het in porties verdeeld. Perfect om de saus in te vriezen. Laat de bakjes met de saus goed afkoelen voordat je het in de diepvries doet.

Wil je een lekkere pasta eten? Doe dan als ik en haal dan je bakje met saus een dag eerder uit de diepvries en ontdooi het in de koelkast. Voeg zelf verse groenten en eventueel biologisch vlees toe. Fruit een ui in de pan en voeg de saus toe.

En eet smakelijk!

Liefs Saskia

9200000028985047 (1)p.s. Wist je al dat ik een boek geschreven heb? Het is net uitgekomen en staat vol met tips en recepten voor je dagelijks leven. Het gaat over natuurlijke detox, dat is helemaal in. Een paar keer per jaar je lichaam ontgiften met een detoxkuur houdt je fit en gezond. Maar nog gezonder is het om ervoor te zorgen dat je dagelijks minder gifstoffen binnenkrijgt. Dat is ook detoxen en bovendien makkelijker dan je denkt. Natuurlijk detox! maakt je bewust van de mogelijkheden die je hebt om door kleine veranderingen in je leefstijl, grote gezondheidswinst te behalen.
Natuurlijk Detox – Saskia van Ommen 9,99

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.