Steengrillen bij Natasja

Bestaat er zoiets als gezond en toch gezellig steengrillen of gourmetten? Zonder zo vol te zitten dat je uit je voegen barst? Dat vroeg Natasja zich af voor de feestdagen. De sociale media en bladen stonden vol met kerstkilo’s en slanke gerechten. Natasja liet zich er bijna in meeslepen. Net op tijd bedacht ze dat ze gezond eet, veel beweegt en dat ze zich dus helemaal niet druk hoeft te maken om zulke dingen. Steengrillen à la Natasja kan elke dag! En dat wil ze graag met jullie delen.

De feestdagen zijn alweer even geleden en ook dit jaar kwam de steengrill weer op tafel. Niet met de kerst maar nog langer geleden, op Sinterklaasavond. Met veel plezier ben ik aan de slag gegaan want steengrillen is een traditie in huize Koops. Wij vinden het gezellig, dat lange tafelen, ons eigen eten bereiden en lekker kletsen met elkaar.

Het gekke van steengrillen zijn de associaties met veel eten en de feestdagen. Terwijl het eigenlijk niet veel meer is dan kokerellen op een hete plaat. En je bepaalt zelf wat je op die plaat legt.  Deze bewuste lekkerbek kiest dus niet alleen maar voor vet vlees maar legt ook regelmatig vis en allerlei groenten op de plaat. Staat nog kleurrijk ook!

Dit is wat bij ons op tafel stond:

  • steengrill (maar een gourmetstel of andere warme plaat kan natuurlijk ook)
  • stokbrood (bruin, eventueel zelfs spelt)
  • humus (in allerlei variaties te maken, kijk maar eens op Chicks Love Food voor wat recepten)
  • verse pesto (ook dit recept heb ik van Chicks Love Food geplukt)
  • olijven (zwart of groen, wat je zelf het lekkerst vindt)
  • zeewiersalade (lekker bij visgerechten)
  • paprika (groen, rood, geel, oranje… allemaal zijn ze lekker en gezond)
  • courgette
  • snacktomaatjes en komkommer (niet voor op de grill, maar wel lekker voor tussendoor)
  • ui (bosui, rode ui, zoete ui, sjalotjes… ook hier geldt je eigen smaakvoorkeur)
  • champignons
  • verse ananas en ander fruit
  • zalm
  • garnalen (eventueel eerst marineren, zoals ik laatst ook had gedaan bij dit wokgerecht)
  • kabeljauw
  • kipfilet of kalkoenfilethaasjes
  • runderhamburgers
  • karaf met water en komkommer

Veel vis zoals je ziet. Ik vind het super lekker en het geeft niet zo’n zwaar gevoel op de maag als je klaar bent. Nog een tip om dat volgevreten gevoel te voorkomen: neem niet teveel tegelijk. Gewoon lekker één stuk vlees, vis of groente per keer.

De variaties zijn eindeloos. Je weet zelf wel wat gezond én lekker is toch? Ik ben benieuwd welke gezonde suggesties jij nog hebt voor op de plaat of in het pannetje.

Eet smakelijk!
Natasja

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.