Een tijdje terug was RTV Oost aan het filmen in de straat waar Rose en Rhodé wonen. Ze hadden net even pauze toen Rose met haar hondje langsliep en een blonde vrouw stak haar hand op: “Hee Rose!” riep ze. Ze las stoerevrouwensporten.nl en deed mee met onze Stoere Vrouwen Trainen groep op Facebook. Voor RTV Oost was Saskia – want zo heet ze – groentesapjes aan het maken. Saskia heeft namelijk een website die bomvol gezonde voeding, recepten en tips staat. Rose proefde een sapje en keek ‘s avond het filmpje op tv.  “Verrek,” dacht ze toen, “die moeten we hebben vor de site, want Saskia is vrouw, ze sport én ze leeft gezond. Net als wij!”

 

En zo kwam Saskia met haar eerste gezonde recept op Stoere Vrouwen Sporten:

Een multifunctioneel recept met maar 3 ingrediënten, ideaal voor je vrijdag-, zaterdag of zondagavond of wanneer dan ook en deze guilty pleasure is alleen pleasure en geen guilt.

 

Gezond ijs

IJs wordt over het algemeen gemaakt van melk, suiker, smaakstoffen, kleurstoffen etc. Ik wilde graag een keer ijs maken van fruit. Zonder ingrediënten die ik niet kan uitspreken of niet weet wat het eigenlijk betekent. En dat is gelukt. Ik noem het een guilty pleasure, omdat ijs normaliter niet tot een gezond eetpatroon behoord, maar deze variant wel! Hieronder lees je het recept en lees je iets verder zie ook nog 2 variatie tips staan. Ben erg benieuwd wat je er van vindt. Laat je het mij weten?

 

Recept voor gezond en lekker suikervrij vanille ijs

Dit heb je nodig:
2 uber rijpe bananen ingevroren
1 rijpe banaan (niet uit de vriezer) (zo eentje waarvan de schil helemaal bruin, bijna zwart is)
paar druppeltjes vanille essence of een halve theelepel vanille de bourbon
een goede blender, eentje die ijsblokjes kan crushen of een keukenmachine.

Zo maak je het:
Vier uur (of de avond voorafgaand) leg je twee rijpe bananen (zonder schil) in een plastic zakje in de vriezer. De bevroren bananen doe je in stukken (anders past het niet) in de blender of keukenmachine. Voeg de niet bevroren rijpe banaan erbij en blenden maar. Voeg een paar druppeltje vanille essence toe. Of als je vanille de bourbon gebruikt dan een halve theelepel.
Zet de blender nog een keer aan en je hebt je eigen vanille ijs.

TIP: voor variatie kun je er aardbeien (ingevroren), blauwe bessen, of dadels toevoegen.

TIP2: voeg er een beetje rijstmelk toe, en je hebt een milkshake!

Wist je trouwens dat bananen naast lekker ook gezond zijn? Ze bevatten vitamines, mineralen en spoorelementen. De belangrijkste zijn: vitamine B3, B6, A en C en kalium, magnesium, fosfor, ijzer en selenium.

Enjoy!

Gezonde groet, Saskia

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

5 Comments
  1. Natuurlijk is dit niet suikervrij!! Ook in een banaan zitten veel suikers, en hoe rijper, hoe meer (ik geloof dat een rijpe banaan 20% meer suiker bevat dan een wat groenere. vandaar dat ook wel wordt geadviseerd bananen niet al te rijp te eten).
    een gemiddelde banaan (140g) bevat 17gram suiker, 125 calorieen, waarvan 68 van suiker (http://www.sugarstacks.com/fruits.htm).
    dit is vast gezonder dan ijs met ook nog room etc, maar je kunt echt niet zeggen dat dit suikervrij is.

    1. Je kan zeer zeker wel stellen dat het suikervrij is. Het is in zoverre suikervrij dat er geen toegevoegde suikers in zitten. Bijna niets is suikervrij als je kijkt naar natuurlijke suikers, maar als je het over suikervrij hebt praat je over toegevoegde suikers en die zitten hier niet in. Met natuurlijke suikers is weinig mis, dat zijn suikers die in granen, fruit en zelfs groenten voorkomen. Die maken onderdeel uit van ons dieet. Toegevoegde suikers daarentegen zijn geraffineerd en zodanig bewerkt dat ze niet meer te vergelijken zijn met natuurlijke suikers.
      Je kan nog een stap verder gaan en niets eten wat hoog op de GI scoort, maar dat is een aantal stappen verder dan suikervrij.

      1. een kwestie van definities. maar ik zou dit “zonder toegevoegde suikers” noemen. er zitten wel degelijk suikers in, te weten fructose, glucose en wat sucrose (als je naar de structuurformule kijkt is sucrose een verbinding van glucose en fructose). in tafelsuiker zit voornamelijk sucrose. uiteindelijk is het allemaal scheikunde. alle-3 bovengenoemde suikers bestaan uit C6H12O6-moleculen, alleen wat anders aan elkaar gezet.
        doordat je de banaan maalt ben je zeer waarschijnlijk ook de meeste vezels kwijt (1 van de voordelen van bananen), en heb je zelfs een hogere GI dan in tafelsuiker.
        natuurlijk moet je toegevoegde suikers vermijden, maar het is misleidend om te zeggen dat iets suikervrij is, terwijl het boordevol suiker zit, ook al is dit de suiker die van nature in de banaan zit. bijvoorbeeld, vanuit de warenwet mag je iets pas suikervrij noemen als het suikergehalte van het product maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram per 100 milliliter is. teveel mensen houden zichzelf voor de gek!
        ik zou eens beginnen met dit te lezen: http://www.huffingtonpost.com/2014/05/19/healthy-sugar-sugars_n_5315969.html je kunt natuurlijk ook de wetenschappelijke literatuur erop nazoeken, maar dat lijkt me wat saai voor een donderdagmiddag.

        1. hee dank voor je bijdrage, ik ben het niet met je eens en schat mijn lezers hoog genoeg in, ze begrijpen heus wel dat er in fruit fruitsuikers zitten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.