Veel mensen willen wel minder vlees eten, maar vinden het vooral moeilijk om anders te leren koken. Het idee dat vegetarisch ingewikkeld is, houdt ze tegen. Rose eet sinds kort geen vlees meer en maakte een heerlijke vegetarische pasta met gegrilde groente.

Ik zit in week twee van mijn vegetariërschap. Ofwel, ik eet al een aantal dagen geen vlees meer. En ik geniet er van. Astrid ook, want die eet maar al te graag met me mee. Het stoppen met vlees is voor mij belangrijk, maar tegelijkertijd is het ook wel een dingetje. Ik kom uit de tijd waarin men geloofde dat een stukje vlees nodig was voor je gezondheid en dat je het als sporter helemaal nodig hebt. Maar ook leef ik in de tijd waarin gemak de mens dient. We hebben zoveel voeding tot ons beschikking, er ligt zoveel vlees in de supermarkt en dat spul vult zo snel, dat het makkelijker is om te blijven koken en eten zoals ik altijd al deed.

Nu is dit niet de eerste keer dat ik dat doe. Toen ik nog dagelijks op de fiets zat, probeerde ik het ook een jaar maar ben na verloop van tijd weer gestopt. Niet omdat het fysiek niet werkte, maar omdat ik het saai vond. De manier waarop ik vlees uit mijn dieet schrapte was weinig kundig. Ik had gewoon een lege plek op mijn bord omdat er geen vlees meer lag. Qua smaak of andere producten voegde ik niets toe. Door de yoghurt en melk die ik nog wel at, kreeg ik voldoende eiwtten binnen, maar leuk was mijn vegetarische leven op die manier niet.

Deze keer is dat anders. De omschakeling die ik heb gemaakt is niet alleen fysiek door het schrappen van vlees, maar ook mentaal. Ik ben meer open voor een andere manier van eten. Andere producten en recepten geïnspireerd op de keukens uit andere landen. Hierdoor is mijn maaltijd elke avond wel weer een feest. Heerlijke en verrassende smaken en texturen, maar ook plezier om het gemak van sommige op het oog ingewikkeld lijkende gerechten.

Ik kom er al doende achter dat het niet eten van vlees helemaal niet lastig is. Tenminste, zolang je zelf kookt, want in de horeca bestaat de gemiddelde kaart uit vleesgerechten en de vega optie. Zo aten Astrid en ik gisteren een salade met geitenkaas voor 15 euro. Het vlees waar je op de menukaart normaal gezien voor betaalt lag nog in de keuken en onze simpele salade was overprized.

 

Recept voor vegetarische pasta met gegrilde groente

Wat heb ik deze week gekookt wat lekker was? Een aantal verschillende curries en een heerlijke vegetarische pasta. Van die laatste heb ik voor jullie het recept. Het is een pasta met gegrilde groente, walnoten, pijnboompitten, zelfgemaakte saus en …. natuurlijk pasta.

Het is een recept dat ook makkelijk vegan te maken is, ware het niet dat ik graag kook met ghee. Dat is geklaarde boter. Vervang dit voor kokosolie en je hebt een volledige maaltijd die gemaakt is van planten.

Je hebt nodig voor de vegetarische pasta:

Ui
Aubergine
Courgette
Olijfolie
Knoflook
Walnoten
Pijnboompitten
Tomaten
Peper en zout
1/2 groente bouillonblokje (ik gebruik die van de biologische winkel: minder toevoegingen)
Pasta

 

Bereidwijze vegetarische pasta met walnoten en gegrilde groente:

Begin met snijden van de aubergine en courgette. In plakjes. Zoveel mogelijk dezelfde dikte van ongeveer 4 mm. Gril ze in een grilpan met een beetje olie of op zo’n gril tostimaker. Niet te lang, het hoeven geen droge chipjes te worden.
Tegelijkertijd bak je de pijnboompitjes en walnoten licht op. Zo geven ze een iets sterkere smaak. En zet een bakje klaar met olijfolie.
Schil de knoflook en snijd deze fijn door hem eerst met je mes plat te drukken en dan pas te snijden. Niet in de pers, want dan pers je alle sappen er uit.
Leg de gegrilde groenten, knoflook, nootjes en pitten in de olie en laat deze lekker staan. De olie en de smaken van de noten, groente en knoflook gaan nu aan het werk.

Snijd de ui in kleine blokjes en fruit hem zachtjes aan in de pan. Doe dit op laag vuur zodat je ui niet aanbrandt. Door te fruiten breng je de zoete smaak van de ui naar boven in plaats van de bittere smaak die je krijgt door te bakken. Laag vuur en blijven roeren. Eerst gaan je uien glimmen en dan worden ze een beetje lichtbruin. Je karamelliseert ze.
Snijd de tomaten in grote stukken en doe ze in de koekenpan met een glaasje water met het halve bouillonblokje. Laat alles lekker pruttelen. Niet zo lang dat het helemaal droog wordt. Het is om de tomaat te garen voor de saus.
Als deze gaar is, doe je de inhoud van de pan in je blender of keukenmachine. Even kort blenden zodat er een soort tomatensaus ontstaat.

Kook nu de pasta en snijd je gegrilde groenten. Leg de pasta op je bord, doe de grof gesneden gegrilde groente erbij, wat pitjes en noten en dan wat van je tomatensaus. Het resultaat is een ware smaakexplosie gemaakt van planten en met zo min mogelijk toevoegingen. Ontzettend lekker!

Ik maak van zo’n maaltijd altijd iets te veel. De pasta kan je de volgende dag licht opbakken, dat is echt heel lekker en de saus kan je nog ene keer verwarmen. Je zult merken dat diezelfde maaltijd de volgende dag bij de lunch nog lekkerder is.

Geniet!

Liefs Rose

Oh en maak je je zorgen over vegetarisch eten en je sport? Venus Williams eet ook geen vlees….

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.