De pizza van Enza, uitgevoerd door Rose. Dat is de lekkerste pizza die je krijgen kan. Veel mensen denken bij pizza aan die zoute met kaas doordrenkte dingen die je bij de domino’s of het vriesvak van de appie haalt. Van die pizza’s die vullen, maar niet voeden. Maar dat is niet het soort pizza wat wij maken.

Enza is de schoonmoeder van de broer van Rose. Zij komt uit Sicilië en als zij kookt is iedereen gelukkig. Alles wat zij maakt is lekker. En alles wat ze maakt is gezond en voedzaam. Rose heeft haar gevraagd hoe het komt dat haar pizza’s altijd zo onvoorstelbaar lekker zijn. Het geheim van haar pizza zit hem in de Siciliaanse manier van koken.
Eén van de opvallende dingen in gebieden waar mensen gezonder zijn. Zowel in de bluezones als in de landen in Zuid-Europa, Azië en Zuid-Amerika is het 80% principe. Ze eten niet door totdat ze vol zitten, maar eten voldoende om zichzelf te voeden. En dat is zo ongeveer 80% van wat wij een normale portie vinden. Daarnaast is de voeding die ze eten een stuk gezonder van samenstelling. Sauzen zijn zelfgemaakt, groentes zijn er in overvloed en vers en de smaak is natuurlijk en rijk. En wij merken dat we door het eten van deze mooie voeding eerder stoppen met eten. We voelen ons – doordat elke hap echt lekker is – sneller voldaan.

 

Recept voor plaatpizza met groente en ansjovis

Op deze pizza zit geen kaas, de smaak komt uit het lekkere deeg, de gegrilde groente en anjovis. Het is een heerlijke pizza voor op een feestje of een relaxte zondagmiddag. Het recept is simpel, maar je moet er wel even de tijd voor willen nemen. De grootte van je pizza hangt af van je oven en de hoeveelheid mensen waarvoor je kookt. Dit recept past bij onze oven, maar je kan het zo halveren. Een grote pizza is niet erg, je kan het de volgende dag zo een paar stukjes meenemen als lunch.

Je hebt nodig: een oven met een bakplaat, een grillpan of een elektrische grill die je ook kan gebruiken voor tosti’s, deegroller, bakpapier.

IMG_20141222_195348Ingrediënten:

Voor het deeg:

500 gram bloem
3 deciliter water
scheutje olijfolie
zakje droge gist
beetje zout

Voor de topping:

gezeefde tomaten
aubergine
courgette
knoflook
rode ui
ansjovis
olijfolie
zwarte olijven

Begin met de aubergine en courgette. Snijdt deze in plakken van ongeveer een halve centimeter dik. Zet je grill aan en leg de groente erop. Door de hitte worden ze gegaard en krijgen ze van die mooie grill streepjes. Je hebt geen olie nodig op de grill er zit voldoende vocht in de groente om te zorgen dat ze niet verbranden.
Leg de groente hierna in ruim olijfolie met knoflook en een beetje zout. Je kan ze hier gerust de hele dag in laten liggen. Als je wat meer maakt en een grote pot hebt, kan je een voorraadje maken wat je in de koelkast bewaard.

Als je groente klaar is, begin je aan het deeg. Pizzadeeg wordt op dezelfde manier als brooddeeg gemaakt. Je kan dit doen met een kneedmachine, maar dit gaat net zo makkelijk met de hand. Je legt de bloem op je aanrecht en maakt net als in je stamppot een kuiltje, alleen doe je het dan wat groter. In het midden leg je de gedroogde gist en giet voorzichtig wat water erin. Je hebt nu ene soort zwembad. Voorzichtig meng je de bloem in het water totdat er een papje ontstaat. Dan kan je in één zwiep alles door elkaar mengen en een deeg maken. Dit kneed je totdat je een mooi elastisch deeg hebt.

Doe het deeg in een bak en leg er een vochtige theedoek overheen. Zet het op een warme plek en laat het rustig rijzen. Neem hier een uur of anderhalf uur de tijd voor. Het perfecte moment om bijvoorbeeld een wandeling te maken of een stukje te sporten.

Na het rijzen neem je het deeg en rolt het uit tot het formaat van je bakplaat. Let op, het hoeft niet perfect vierkant te zijn. Alleen eten uit het vriesvak in de supermarkt is perfect van vorm. Als je deeg is uitgerold leg je het op je met bakpapier bedekte plaat. Neem de gezeefde tomaat en smeer deze als basis uit over je pizza. Pak je gegrilde groente en snijd deze in kleinere stukken. Niet te klein, want lekker grof staat mooi en zorgt ervoor dat elke hap anders smaakt. Verdeel de groente over je bodem. Snij de ui in halve ringen en verspreid ze over de gehele bodem. Dan pak je de ansjovis en legt ze hier en daar op de pizza.

Nu bakken, ongeveer tien minuten in een oven van 220 graden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.