Het is niet zomaar dat foodbloggers, instagrammers en foodietweeps zo populair zijn. Gezond en bewust eten is in. Dankzij de vele boeken en bladen weten we allemaal wel wat gezond is. Dus het enige wat we nu nog hoeven te doen is bedenken hoe we al dat gezonde combineren in een lekkere maaltijd. En dit is waar het moeilijk wordt, niet iedereen is een foodie namelijk.

 

Liefde voor lekker eten

Wij hebben een paar vriendinnen die all about food zijn. Een paar hebben we al weten te strikken voor de site, zoals Joyce die al vanaf het begin voor ons kookt. Rhodé is van huis uit ook een foodie en zij schrijft zo nu en dan ook recepten. In Amsterdam woont onze vriendin Esther, zij is opgegroeid in een gezin waar iedereen van eten houdt en er mee bezig is: koken, bakken, braden, boodschappen doen, praten over eten, eten, proberen minder te eten, lekker eten en vaak ook wat te veel, dat is de familie van Esther.
Haar jeugdherinneringen spelen zich vaak in de keuken af, waar Esther als klein meisje al bij haar moeder zat terwijl die aan het koken was. Inmiddels is Esther zelf moeder, heeft een fulltime baan en is ondanks dat ze echt geen chef kok is dol op koken. En vooral wil ze een gezonde en goede maaltijd op tafel zetten.

1512163_1398874703700084_10504918_o

Ik weet wat ik eet

Omdat Esther kosher eet, let ze extra op de ingrediënten in haar voeding. Ze heeft er de gewoonte van gemaakt om echt alles zelf te maken. Hierdoor weet ze zeker dat wat ze eet ook kosher én gezond is. Eigenlijk is dat hele pure koken – wat nu zo hip is – voor Esther dagelijkse kost. Toch kent Esther net als wij de steeds terugkerende vraag: ‘wat zullen we nu weer eens eten’.
Ze is heel creatief in de keuken, heeft genoeg in de vriezer, maar soms kan ook Esther wel wat inspiratie gebruiken. En precies daarom begon ze op Facebook de pagina ‘ikweetwatikeet’. Daar deelt ze foto’s van haar eten en vraagt anderen hetzelfde te doen. De pagina is sinds januari online en met meer dan 1000 likes en verschillende mooie gerechten is een feest aan gezonde inspiratie. De receptjes van onze Joyce komen ook vaak voorbij.

 

Gezonde recepten

Wij vinden het initiatief van Esther zo leuk dat wij nu ook weten wat we eten en dat soms met jou zullen delen, zoals vandaag de boerinnen salade voor op een frisse zomerdag. Rose noemt deze zomerse salade met meloen zo, omdat hij haar doet denken aan het Franse platteland waar haar ouders wonen.
Deze salade is lekker, hij is fris, heeft een zomerse smaak, maar wordt geserveerd met warme aardappeltjes en gegrilde kip. Vooral als het wat frisser is zoals deze week of tijdens de eerste weken van de herfst is dit een heerlijk gerecht. De zomerse smaak van de meloen is zoet, maar niet het hele jaar te verkrijgen en de aardappeltjes geven een verwarmende bite. Onze ingrediënten zijn allemaal biologisch en zoveel mogelijk van boeren hier uit de streek.

 

Wat heb je nodig?

gemengde sla met rucola
feta
haricots verte
meloen (lekker zoet)
aardappels
kippendijen
pijnboompitjes
dressing van olie, azijn, peper en zout

 

Wat gaan we doen?

Zet een pannetje water op het vuur. Dit is voor de aardappeltjes en haricots vert. De aardappels gaan we in de schil koken en op het laatste moment gooien we daar de haricots vert bij. Deze Franse boontjes hoeven alleen maar kort geblancheerd te worden.
Bestrooi de kippendijen met peper en zout, en leg hem in de koekenpan op een zacht vuur. Deksel op de pan en rustig laten garen.
Ondertussen pak je een mooi bord en leg je de sla erop, de meloen snijd je in stukken. Deze doen we bij de sla. Besprenkel de gemengde salade met dressing. Als je dat nu al doet kan de smaak lekker in de sla trekken.
Als de aardappels bijna klaar zijn, voeg je de haricot verts toe. Laat de deksel van de pan en let op de kleur van de Franse boontjes. Is deze fel groen? Haal de ze dan uit de pan en houd ze onmiddellijk in koud water. Zo stop je het kookproces en blijven ze lekker knapperig. Leg ze mooi op je bord over de salade van sla en meloen.
Giet de aardappeltjes af en leg ze vast op je snijplank. Zo kunnen ze een beetje afkoelen terwijl je ondertussen de feta pakt. Je hebt maar een paar blokjes nodig. Op een snijplankje prak je die met je vork zodat je die mooie korrelige vorm krijgt.

In een klein koekenpannetje bak je de pijnboompitjes een beetje bruin, hierdoor zien ze er mooier uit, maar smaken ze ook lekkerder.
De kip is nu vast wel gaar, het is heel lekker om hem dan nog even te grillen, zo krijg je een wat droger korstje. Je kan ook het vuur even wat hoger zetten voor hetzelfde resultaat. Alleen is de kip dan wel wat olie-achtig.
Snijd de aardappeltjes in schijfjes en leg ze op je bord, doe hetzelfde met de kip en top je salade met de pijnboompitjes.

 

En vergeet niet naar de Facebookpagina van Esther te gaan en daar te delen wat jij eet. Op Instagram kan je het ook doen, gebruik dan de hashtag #ikweetwatikeet
Esther zit ook op Pinterest, daar deelt ze op haar ikweetwatikeet-bord ook gerechten. En wil je onze maaltijden zien? Volg ons dan op Instagram, wij Instagrammen er vanaf nu ook op los met de hashtag #ikweetwatikeet

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.