Sierlijke bewegingen, stretch en kracht: Suus deed een ballet workout.

Suus probeerde een ballet workout uit

Een slank en lang lichaam dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. We erven soms genen die zorgen dat we dat nooit zullen bereiken. Met een ballet workout kun je wel werken aan strakkere contouren en een sierlijke houding en het is ook nog eens leuk! Onze Suus nam deel aan een les en ervoer naast een pittige workout ook pure nostalgie.

Eerste positie, tweede positie, pliés, buik in en schouders laag… Even ben ik terug in mijn jeugd waar ik als jonge pup aan klassiek ballet deed. De discipline waarmee de diverse bewegingen en houdingen worden aangeleerd herinner ik me nog goed. Zo ook het hameren op het inhouden van de buik, tot op de dag van vandaag trek ik vrij vaak automatisch mijn buik in. Die mooie rechte en sierlijke houding met de schouders laag, die heb ik dan helaas niet vast kunnen houden, verre van moet ik helaas zeggen.

Van klassiek ballet naar ballet workouts

Vanuit het klassiek ballet zijn er een aantal concepten gecreëerd waarbij iedereen aan een ballet-workout kan deelnemen. Zo zijn er bijvoorbeeld het barre concept en ballet beautiful. Deze laatste is ontworpen door de Amerikaanse ballerina Mary Helen Bowers. Zij danste jarenlang bij het New York City Ballet gezelschap tot zij de Ballet Beautiful workout ontwikkelde. Beroemde Nederlandse modellen als Doutzen Kroes en Romee Strijd zijn fan van deze workout. De reden: je creëert er lange, gevormde spiercontouren mee, iets wat in de modewereld tegenwoordig (gelukkig) belangrijker is dan mager en knokig. Een model zal en hoef ik niet te worden, maar strakkere contouren, leniger en sterker worden door een workout die ook nog eens het plezier, dat ik had in klassieke dans, met zich meebrengt maakte mij nieuwsgierig naar een ballet-workout.

Bij dans- en balletstudio Westside in Maassluis doe ik, samen met (wielren)collega Annemarie, de ballet-workout. Een workout gebaseerd op het Ballet Beautiful concept. Sophie Don die de workout geeft heeft zelf een behoorlijke ballet-achtergrond. Zij heeft diverse langdurige opleidingen en cursussen op het gebied van ballet gevolgd. Als ik Sophie mail dat Annemarie en ik vroeger verschillende dansvormen hebben beoefend mailt ze enthousiast terug dat we het dan zéker heel leuk zullen vinden. Ervaring hierin is overigens niet nodig, iedereen, jong of oud kan deze workout doen.

De geur van vroeger, balletschoentjes; pure nostalgie

We stappen de balletstudio in en ik snuif de herkenbare geur op die ik vroeger rook als ik de balletschool binnen liep. Ik zie de andere deelnemers van de workout op de balletschoentjes die ik vroeger ook aan had. Pure nostalgie. Die schoentjes hebben we niet meer, maar gelukkig kan de les ook op gewone sokken uitgevoerd worden. De kleding die je draagt met deze workout is niet anders dan die tijdens een workout op de sportschool: een legging en een shirtje waarin je houding goed te zien is.

Opwarmen en dan een stevige workout aan de barre

We beginnen met een aantal opwarmoefeningen, waarbij de pliés in eerste en tweede positie, veelvuldig terugkomen. Je kunt het zien als een vorm van squaten maar dan met de voeten in een v-vorm tegen elkaar aan of ietsje uit elkaar. Het verschil met de squats die we op de sportschool doen is dat, door de voet-positie, het accent meer op verlenging van de spieren in de kuiten en bovenbenen in combinatie met kracht-uithouding van deze spieren ligt. De normale squats zijn puur gericht op het kracht-uithoudingsvermogen van de bovenbeen spieren.

Het gaat ons goed af en de herhaling maakt dat de spieren rustig warm worden. Er volgen nog een aantal typische ballet opwarmbewegingen om daarna naar de barre te gaan. Dit is een, aan de muur, bevestigde houten leuning waar je met een of twee handen ietwat steun aan kan vinden tijdens het uitvoeren van diverse oefeningen. Zo komen er een aantal oefeningen voorbij zoals de demi-plié, grand-plié en de tendu. Eerst zonder de arm(en) mee te nemen om vervolgens ook de arm(en) sierlijk in allerlei posities mee te bewegen. Sophie let goed op de juiste uitvoering. Vooral het laag houden van mijn schouders blijf ik lastig vinden.

Van klassiek naar de hitlijsten van nu

De opwarm-oefeningen doen we op de bekende klassieke muziek die je op veel balletscholen hoort klinken. Ook dat herinnert mij aan de vroegere balletlessen. Als we met behulp van de barre allerlei oefeningen hebben gedaan is het tijd om de fitness-items toe te voegen. Zo moeten we onze voeten laten leunen op de barre en in plank-positie (ja ja de bekende core-stability oefening) met gestrekte armen steunend op de grond en dit een minuut volhouden. Ook komen er buikspieroefeningen aan de orde, zij het met de mooie sierlijke bewegingen van de armen hierbij gebruikend. Pittig, maar net zo dat het niet té zwaar wordt. Als laatste fase van de workout gaan we een aantal ballet-bewegingen achter elkaar inoefenen om deze vervolgens aan elkaar te plakken tot een mooie reeks aan bewegingen. Dit op muziek die in de hitlijsten van nu staan.

We sluiten af met een cooling down, die zowel Annemarie als ik erg nodig hebben omdat we onze spieren nu al voelen! Terug naar huis rijdend, merken we op dat het nodig is iets aan onze lenigheid te gaan doen en dat we de les met veel plezier en nostalgie hebben gevolgd.

Wil je ook de ballet-workout volgen of een andere variant zoals Barreconcept, dan kan dit tegenwoordig op veel plaatsen in Nederland. Maar thuis een leuke workout volgen is net zo makkelijk. Pak een stoel en je kunt aan de slag. Kijk hier maar eens.

Wij volgden de ballet-workout in Maassluis bij dans- en balletstudio Westside.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.