8 manieren om verkoudheid te lijf te gaan

Een simpele verkoudheid kan bij ons sporters een groot effect hebben. Vlak voor de marathon kan het maanden van training terugbrengen naar een waardeloze run. Sporters hebben een hekel aan ziek worden. Daarom een paar manieren om het te voorkomen en om sneller beter te worden.

Normaal gesproken word ik pas ziek aan het einde van de winter. Dan heb ik het een paar weken flink te pakken en kan er daarna weer tegen aan. Meestal is dat in maart. Dit jaar is het anders, vorige maand was ik al een week flink ziek en heb ik daarna nog anderhalve week last van benauwdheid gehad. En nu komt er weer eentje aan, mijn neus zit al weer dicht. Je begrijpt dat ik het niet zie zitten om dit de hele winter zo te hebben. Daarom ga ik de strijd met de verkoudheid aan. Maar wat kan je precies tegen zo’n verkoudheid doen? En nog beter… hoe voorkom je het?

 

Blijf weg bij snotneuzen

Verkoudheid en griepjes komen altijd in golven. Dat is niet zo gek, want we steken elkaar aan. Op ons werk, in de tram of bij de supermarkt. Overal waar veel mensen komen, lopen we het risico ziek te worden. Nu is het niet zo dat ik jullie smetvrees of iets dergelijks aan wil praten, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Van een oud wielrenner hoorde ik ooit een keer dat hij in aanloop naar de Tour dit soort mensenmassa’s liever vermeed. Hij had geen zin om ziek te worden zo vlak voor het sportieve hoogtepunt van het jaar. En dat is iets waar wij sportvrouwen best van kunnen leren. Als je traint voor een belangrijke wedstrijd is het niet onverstandig om zieke mensen te vermijden. En in de 24 uur na een wedstrijd of hele zware training ook. Onze weerstand is dan lager, dat komt door de inspanning die we geleverd hebben.

 

Zink

Als we verkouden zijn en naar de dokter gaan, krijgen we vaak te horen dat we gewoon uit moeten zieken. Niet bepaald de boodschap waar ik meestal op zit te wachten. Ik wil beter zijn en als het even kan gisteren. Nu schijnt het dat we wel iets kunnen doen. Zink slikken namelijk. Hoewel onderzoek naar zink tegen verkoudheid verschillende resultaten laat zien, wordt er aangenomen dat het spulletje helpt tegen verkoudheid. Maar dan moet je het wel binnen 24 uur nadat de symptomen van de verkoudheid begonnen zijn, nemen. Het schijnt overigens ook dat preventief zink slikken werkt. Zink voorkomt niet dat je ziek wordt, maar schijnt de duur van je verkoudheid wel te kunnen verkorten.

 

Stomen

Lekker ouderwets met je hoofd boven een bak heet water hangen. Door te stomen maak je het slijm in je neus en holtes een beetje los. Het effect hiervan is tijdelijk, maar het kan wel verlichting geven. Voordat je gaat slapen bijvoorbeeld, dan zorgt het ervoordat je – doordat je door je neus kan ademen – net wat lekkerder in slaap valt. Maar dat stomen schijnt meer te doen. Het maakt je dan wel niet beter, het helpt wel om erger te voorkomen. Tenminste, dat zeggen ze. Als je verkouden bent zit het snot en slijm in je neus en holtes bomvol bacterieen en die beesten vinden het een fijne plek om zichzelf te vermenigvuldigen. Stomen maakt het vastzittende slijm los en ruimt zodoende de boel op. Zo verklein je het risico op nog een infectie.

 

Massage

Bij deze het excuus om je in de winter vaak te laten masseren. Door een massage neemt de circulatie van cellen die virussen doden toe, heb ik gehoord. Daar komt bij dat het stresshormoon in je lijf ook minder wordt. En door de aanraking krijg je weer meer van oxytocine – het knuffelhormoon – en ook dat schijnt weer heel goed te zijn. Of de sportmasseur hier ook onder valt weet ik eigenlijk niet, maar een ontspannende massage wel.

 

Slaap

Dat slaap goed is, hoef je ons sporters niet uit te leggen. In bed herstellen onze spieren na inspanning en rust is net zo belangrijk als de training zelf. Zo ook als we ziek zijn. Uit onderoek is gebleken dat mensne die niet voldoende slapen, sneller ziek worden. Slaap is heel belangrijk voor je weerstand. En een nacht van acht uur is niet overbodig. Wist je dat sporters die naar een doel toe trainen soms zo getraind zijn dat ze net wat minder lekker slapen? Dit is vaak ook het moment waarop ze ziek worden. Merk je in aanloop van je marathon dat je kwaliteit van slaap minder wordt? Dan is het verstandig om even rustig aan te doen. Helemaal als je weet dat je met minder slaap vatbaarder bent voor koutjes.

 

Echinacea

Het plantje met geneeskracht, zo staat het bekend. Van deze plant – die in het Nederlands Rode Zonnehoed heet – wordt gezegd dat het de productie van witte bloedcellen stimuleert. Dat zorgt er weer voor dat je lichaam de strijd met virussen beter aan kan. Echinacea kan je in tabletvorm krijgen, maar ook als thee. Over de werkelijke effecten van deze plant zijn de onderzoekers het helemaal niet eens. Wel wordt het aangeraden om in combinatie met sommige medicijnen voorzichtig te zijn. Dat laatste is wel goed om te weten toch?

 

Kippensoep

Toen ik het voor het eerst hoorde geloofde ik er niets van. Kan je van kippensoep beter worden? Ik dacht dat het grootmoeders onzin was, maar wat blijkt? Als je te weinig eiwit eet, krijgt je weerstand daar last van. Dat gaat op voor gewone mensne, maar voor ons sporters nog iets meer. Juist door onze inspanning hebben we meer eiwit nodig. Het helpt ons bij ons herstel. Dus tijdens de winter doen wij er misschien goed aan om braaf ons kippensoepje te drinken. Is nog lekker verwarmend ook. Overigens heb ik het dan niet over kippenbouillon van een blokje hè? Dat is niet veel meer dan een dot smaak wat in een vormpje is geperst. Echte kippenbouillon met wat lekkere groente en stukjes kip. Ideaal voor in het weekend en lekker na een training.

 

Wandelen

Tot slot het beste wapen tegen verkoudheid: beweging. Mensen die elke dag even lekker gaan bewegen schijnen minder snel ziek te worden. En dan heb ik het niet over een duurtraining of intervallen, maar gewoon een wandeling in de frisse buitenlucht of op de fiets naar je werk. Om die reden maak ik in de winter elke dag een lange wandeling en Astrid en Rhodé doen het ook. Tijdens hun lunchpauze en het schijnt dat ze steeds vaker collega’s meenemen.

Dus als je me zoekt deze winter wandel ik waarschijnlijk met een kommetje kippensoep en een flesje echinaceathee naar de masseur. Ben je ziek of ga je het worden? Lees dan even het blogje over wanneer je wel en wanneer je absoluut niet trainen kunt. En beterschap hè.

xox Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

4 Comments
  1. Goede punten! En er zijn er natuurlijk nog veel meer, zoals stress verminderen, je lijf af en toe aan kou blootstellen ( Wim Hof), etcetera ?. Bij de kippensoep wil ik graag opmerken: het gaat om zelf getrokken (biologisch) kippensoep, ja, met de botjes er nog in! Daar zitten namelijk die goede stofjes in. Maar die botjes moet je natuurlijk niet opeten?.
    Eet smakelijk! !

  2. hoi, zeker goeie tips! Probeer de Ink en echina op een natuurlijke wijze binnen te krijgen ?. Ik mis echter een hele belangrijke, verse gember. Onmisbaar voor iedereen maar zeker ook voor sporters. Je kan het verwerken tijdens het koken, ik gooi zelf altijd stukjes gemberwortel in een thermoskan kokend water wat ik dan gedurende dag drink. Fijne winter allemaal!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.