Astrid viel 10 kilo af, zonder dieet

Ze was niet bezig met haar gewicht. Ze deed geen dieet en ging zelfs niet meer sporten. Sterker nog, ze is veel minder gaan doen. Toch viel ze in een jaar tijd 10 kilo af. Astrid is anders gaan leven.

“Ik heb het vermoeden dat ontspanning een enorm effect op mijn leven heeft gehad, maar zeker weten doe ik het niet. Het was gek dat ik ik in de periode waarin ik trainde voor mijn zwaarste sportuitdaging alleen maar dikker werd. Wel weet ik dat  je met ontspanning en ademhalingsoefeningen kunt afvallen. Vooral buikvet schijnt stressgerelateerd te zijn en buikvet was precies waar ik heel veel van had.” Astrid zit aan de grote tafel van de Bagels and Beans. Voor haar een latte en een stukje carrot cake. We praten over haar leven en lichaam wat in de afgelopen tijd zo enorm veranderd is.

 

Spelen in plaats van sporten

Anderhalf jaar geleden lag haar hele leven overhoop. Astrid was niet gelukkig met haar baan, trainde voor de triathlon, maar dat ging voor geen meter. Haar spieren deden pijn en haar prestaties werden minder. Hoewel ze haar hele leven al op atletiek zat, ging hardlopen voor geen meter. “Het doel waar ik voor trainde stond op de tocht. Ik stond er slecht voor en was niet zeker meer of ik wel naar Noorwegen zou gaan.  Hardlopen was eigenlijk kramperig wandelen geworden. Ik loop al hard sinds ik klein was. Na het halen van mijn zwemdiploma’s ging ik op atletiek. Ik leerde hardlopen door met andere kinderen mee te doen met de spelletjes die de trainer bedacht. Het was lekker fysiek, buiten en gezellig. Daarom ging ik er ook altijd met plezier naar toe. Ik wilde mee met elk kamp, stond met alle wedstrijdjes op de baan en verheugde me op het clubkampioenschap.”

Ze sloot zich aan bij het zaterdaggroepje in Deventer en kreeg training van mij. Met beginners, die nog aan minutenblokjes deden. Astrid deed ze keurig mee en na de training gingen we wandelen met mijn hond. Vaak een uur lang. In de buitenlucht, langs de rivier.
“Zo’n verschil met de periode daarvoor, met het trainen wat ik deed. Ik had een schema gebaseerd op mijn hartslagzones en deed al mijn trainingen alleen. Precies zoals het schema voorschreef. Nu trainde ik met beginners en deed alles met ze mee. Hoewel ik normaal gezien fysiek veel meer dan ze kon, voelden deze trainingen als thuiskomen. In mijn lichaam, maar ook sociaal. Het was fijn sociaal contact. En de wandelingen deden mij ook goed. Bewegen om te genieten, in plaats van bewegen om te presteren. Dat had ik al een hele tijd niet meer gedaan. En de meer ik op deze manier bezig was, de minder spanning ik voelde in mijn lijf.”

 

Niks doen en lekker eten

Rondom onze weekenden met hardlopen, wandelen en buiten zijn in de natuur ontdekten Astrid en ik ook iets anders: chillen. Met een grote beker thee hangen op de bank en een beetje lezen terwijl er een grote pan eten op het vuur staat te pruttelen voor later op de dag. Allebei werden we daar heel vrolijk van, maar bij Astrid deed het meer. Ze kreeg meer energie, sliep beter en ervoer meer vrijheid en creativiteit in de dingen die ze deed voor de site en ook haar werk. “Maar er veranderde nog meer. Mijn broeken gingen los zitten en mijn gezicht veranderde. Eerst dacht ik dat dat kwam doordat ik mijn haar in een staartje was gaan dragen, maar dan had ik die afzakbroeken nog niet verklaard. Ik kocht een nieuwe broek, een mooie zwarte skinny en dacht er verder niet over na. Totdat steeds meer mensen aan me vroegen of ik afgevallen was. In de periode waarin ik trainde voor de triathlon hield ik mijn gewicht altijd een beetje bij en nu stapte ik voor het eerst sinds tijden weer op de weegschaal. Ik was kilo’s lichter!”

14996287_10154114136371687_1286546356_n

Het nadeel met dit soort dingen is dat je nooit zeker weet hoe het komt dat Astrid’s lichaam zo veranderd is, maar als je kijkt naar haar leven en hoe ze zich voelde, had ze in de periode van de triathlon veel stress. En hoewel sporten kan helpen om stress te doen verminderen, is hard presteren in training ook een vorm van stress. Door meer samen te doen, in een rustigere intensiteit te sporten en af en toe flink te presteren, meer te chillen, mooi en voedzaam te eten en meer te luisteren naar haar lichaam in plaats van een schema, heeft Astrid stress verminderd. De kans is groot dat haar lichaam daar op reageert, dat het nu veel meer in balans is zoals het vroeger ook was toen ze speelde op de atletiekbaan. “De grap is dat ik helemaal niet bezig was met afvallen. Natuurlijk wist ik wel dat ik wat te zwaar was en ik vond mezelf ook niet echt een lekker wijf, maar afvallen was geen thema in mijn hoofd. Genieten en maximaal leven het afgelopen jaar wel en dat ik daarvan zomaar afval is eigenlijk wel mooi meegenomen. Nu zie ik foto’s van mezelf en denk ik: wow, ik ben een lekker ding!”

 

Wat kan jij doen?

Bij Stoere Vrouwen Sporten schrijven we eigenlijk niet over afvallen, wel over genieten van sport en gezond leven. Negen van de tien keer wordt dat lichaam vanzelf wel sterker en energieker. Toch zien we best vaak vrouwen die net als Astrid erg hard hun best doen in hun sport en hun lichaam zodoende tegenwerken. Veel van hen zijn vrouwen die genieten van hun sport, maar ooit zijn begonnen om af te vallen. Wij geloven – mede door de ervaring van Astrid, maar ook door de vele boeken en artikelen die we hebben gelezen – dat er een moment komt waarop die vrouwen de teugels iets mogen laten vieren. Zo kunnen ze hun lichaam de tijd geven even te wennen en een balans te vinden. En hun geest mag dan genieten en ontspannen door het beoefenen van die leuke nieuwe sportieve levensstijl.
Tips om af te vallen zullen we nooit geven, maar tips om je lichaam in balans te brengen wel. Hier zijn ze:

Wees realistisch over je eigen lichaam – de vorm, de leeftijd en het talent. Als je eerlijk bent tegen jezelf over je eigen kunnen, kan je binnen die mogelijkheden presteren. Op die manier belast je je lichaam niet te veel, maar ook niet te weinig. Zo kan je jezelf stapje voor stapje verbeteren.

Doe je best, maar niet te veel – te weinig sporten levert stress op, maar te veel ook. Van presteren boven je eigen niveau is nog nooit iemand beter geworden. Dus ja geef jezelf soms een trap onder je kont, maar weet wanneer te stoppen. Weet wanneer je even niets hoeft te doen. En heb je een mindere dag? Probeer dan een keer een techniektraining in plaats van jezelf door je training te worstelen.

Focus op je algehele gezondheid – niet alleen je snelheid of je figuur. Een lichaam uit balans is geen gezond lichaam. Het raakt van slag en gestrest. Juist dan maakt het die stoffen aan waar we dik van worden. Goede voeding, sociale contacten, lekker bewegen zonder altijd te hoeven presteren, rust en slaap zorgen ervoor dat ons lijf stressprikkels aan kan. Oftewel, je bent geen Duracell konijn.

Afwisseling – altijd hetzelfde hardlooprondje of zelfs altijd dezelfde sport werkt niet heel goed. Niet voor je prestaties, niet voor je geest en niet voor je lichaam. Crosstraining is goed voor je. Dus naast je hoofdsport nog wat anders doen is heel okay. Zwemmen bijvoorbeeld, lekker fietsen of wandelen. Maar ook binnen je sport is afwisseling belangrijk. Het hele jaar hetzelfde trainingsritme werkt tegen je. Wissel af in je schema, doe een duurweek, een krachtweek en een tempo week. Train een keer voor een halve, maar ook voor een snellere tien.  En ga een maandje trailen zonder tijden of tempo’s in je hoofd.

Weet wat je eet – dit gaat op voor elke sporter. Er is zoveel wat over voeding geschreven wordt, maar eigenlijk hoeven we helemaal niet zo ingewikkeld te doen. Vul je eiwitten aan na een training, maar eet niet voor zes mensen als je dat niet verbrand hebt. Eet niet te veel, eet niet verkeerd, maar ook zeker niet te weinig. Weet je niet zeker wat je energie behoefte is? Vraag het dan eens aan een specialist. Zoals Yneke of Liesbeth, voeding is hun vak en in de chaos van foodblogs en trends geven zij eerlijke en onderbouwde duidelijkheid.

monique rotteveel online shop

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
  1. Hoe kan je in contact komen met yneke of liesbeth?
    Ik vind het altijd lastig te bepalen wat nou mijn energie behoefte is en welke macro’s het beste bij je passen. En om nou een mega duur trainingsschema/voedingsschema te laten ontwikkelen heb ik geen geld voor als studerende dame☺️

    Groet,

Leave a Reply to Cynthia Cancel reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.