Beginnen met sporten als je ouder bent

vrouw maakt selfie met badmuts en zwembril van Speedo

Het spreekwoord zegt het al: je bent nooit te oud om te leren. En dat klopt ook. Kirsten – net 38 geworden – heeft in amper twee jaar tijd drie nieuwe sporten geleerd: hardlopen, fietsen en borstcrawlen. Zoveel mogelijk buiten en meestal met een hoop plezier. Maar ze heeft ook ervaren dat beginnen met sporten als je ouder bent wat risico’s met zich meebrengt.

Als je – zoals ik ruim negen jaar geleden – wilt beginnen met sporten als je ouder bent, dan is het heel verstandig om je een beetje te verdiepen in bewegingsleer, trainingstheorie en vooral ook het herkennen van de signalen die je lichaam geeft. Ik heb dat niet gedaan, toen ik me ruim negen jaar geleden inschreef bij de sportschool.

Pijn hoorde erbij, doordouwen werd gemotiveerd en opgeven was voor mietjes. Ik had geen idee, waande me sterk en stoer omdat ik steeds beter kon meekomen maar vergat gemakshalve dat ik met 0 sportervaring in de jaren ervoor roofbouw pleegde op m’n lichaam.

Goed, ik zal jullie niet vermoeien met alle gevolgen. Kort samengevat: permanent overbelast, altijd pijn en vermoeid, labeltje fibromyalgie opgeplakt gekregen en zoekende naar een manier waarop sporten wel een waardevolle bijdrage kon leveren aan mijn leven. Die manier heb ik de afgelopen twee jaar gevonden, dankzij Rose en het werk wat ik voor Stoere Vrouwen Sporten doe.

Gaat het nu dan altijd goed? Nee natuurlijk niet, die patronen zijn niet maar zo verdwenen. Maar met de kennis die ik nu heb, snap ik steeds beter wat er gebeurt en – belangrijker nog – hoe ik moet handelen for my own benefit. En die inzichten wil ik graag met jullie delen.

 

Voorzichtig beginnen met sporten

Het klinkt als een open deur maar in vredesnaam, loop niet te hard van stapel. Zeker als je wilt beginnen met sporten als je ouder bent, is het heel belangrijk dat je je realiseert dat je fysieke belastbaarheid minder is dan iemand die z’n hele leven al gesport heeft.

Natuurlijk verschilt dit per persoon maar hoe zonde is het als je moet afhaken omdat je je zelf hebt overbelast? Een training overslaan om je lichaam rust te geven, is heus geen slecht idee. En als je niet weet wat je in plaats daarvan moet doen, duik dan eens goed in onze site en lees een paar van de vele artikelen die wij geschreven hebben over onze sportervaringen. (lees verder onder afbeelding)

 

Trek je niets aan van anderen

Ik deed het best in m’n broek de eerste trainingen van de borstcrawl clinic. Met 0 ervaring werd ik toch ingedeeld in het middelste niveau. Daar lag ik dan, de slechtste en de langzaamste van de groep. Mentaal niet makkelijk voor me, maar de trainer gaf me iedere keer het vertrouwen dat ik echt wel op m’n plek was.

M’n zwemgenoten waren hartstikke geduldig en supportive. Langzaam ging de knop om bij mij en leerde ik op m’n eigen niveau te genieten van de progressie die ik boekte. Zoals iedereen dat deed, en dat deelden we dan weer met elkaar en de trainer. Precies dat proces zorgde voor een positieve energie en meer sportplezier. (lees verder onder afbeelding)

vrouw op racefiets

Luisteren naar je lichaam

Mijn sportplezier kwam even in het geding toen ik na een zwemtraining half kreupel het water uit strompelde. Ik voelde gelijk wat er aan de hand was: overbelasting van m’n iliopsoas, daar heb ik de laatste twee jaar vaker last van gehad. Eenmaal thuis gelijk coolpack erop, na het weekend gelijk naar de fysio en daarna een paar dagen rust.

Natuurlijk was ik wel wat chagrijnig maar dat kwam vooral door de pijn. Het is een consequentie van beginnen met sporten als je ouder bent: qua conditie en motivatie zit het wel goed, maar fysiek moet je soms even een stap terug doen om er uiteindelijk weer twee vooruit te kunnen zetten. Niet altijd even makkelijk, maar de mentale kant van een blessure maakt je ook sterker.

 

Leer je lichaam kennen

We weten allemaal dat bewegen gezond is, maar hoe weet je nou precies wat je lichaam aankan? Internet staat vol met allerlei schema’s die beloven dat je sterker en strakker wordt als je het maar volhoudt. Realiseer je je wel dat als je wilt beginnen met sporten als je ouder bent, je lichaam simpelweg nog niet gewend is aan die belastbaarheid?

Het is geen schande om te beginnen bij de basis. En als dat 5 seconden planken is of een half uur wandelen, dan is dat prima. Je doet altijd meer dan wat je deed, en gun jezelf de tijd om stapje voor stapje sterker te worden. Niet het doel maar het proces is wat sporten zo fijn maakt. Lees ook de uitleg van sportarts Guido Vroemen over hoe je fit kunt worden zonder blessures.

 

Houd je doelen klein

Niks is zo frustrerend als je jezelf een groot doel stelt dat niet haalbaar blijkt. Begin je net aan je allereerste start to run les, dan is het niet heel realistisch om een half jaar later een marathon te lopen. Probeer voor jezelf te ontdekken wat je motiveert binnen de fysieke en conditionele mogelijkheden die je hebt.

Stel je zelf een doel: deelname aan een evenement bijvoorbeeld, of simpelweg trainen met plezier en ontspanning. Voor mij werkt het eerste niet, ik voel dan een bepaalde druk die mijn trainingen negatief beïnvloeden. Heb jij die stok achter de deur wel nodig? Prima, maar staar je er niet blind op. Kleine doelen onderweg naar dat einddoel werken extra motiverend.

 

Geniet van wat je doet

Zeker wanneer je wilt beginnen met sporten als je ouder bent, is de kans zo goed als nul dat je nog in aanmerking komt voor de Olympische Spelen. En in een wereld waarin we al zoveel moeten en er zoveel van ons gevraagd wordt, is sporten juist een manier om even mindful naar onszelf te zijn. Voor wie maakt het wat uit of je 5 km rent in 40 of 20 minuten? Wat scheelt het of je op je racefiets 25 km/u wegtrapt of 20 km/u?

Soms is het wel eens lekker om heel erg diep te gaan en je hartslag even flink omhoog te jagen, maar juist de rustige trainingen dragen meer bij aan je algehele gezondheid. Het is nou eenmaal een feit dat we niet meer de jongste zijn en de trainingsachterstand misschien wel nooit meer inhalen. Maar dat betekent niet dat we er minder van hoeven te genieten.

Ben jij ook zo’n beginnende sporter ‘op leeftijd’? Sluit je dan aan bij onze Stoere Vrouwen Sporten Groep op facebook, waar je in een besloten omgeving heel veel andere sportende vrouwen treft. 

Heb je je al ingeschreven voor ons Run Your Mind Running Retreat? Dat is een heel weekend met clinics en trainingen gericht op mindful en bewust hardlopen. Inclusief yoga, een clinic van Martijn Mensink, masseurs en een duurloop met Bram Bakker!

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

2 Comments
  1. “Qua conditie en motivatie zit het wel goed, maar fysiek moet je soms even een stap terug doen om er uiteindelijk weer twee vooruit te kunnen zetten”. Dat is precies de ervaring die ik nu heb. Ik sport regelmatig sinds mijn 34ste, en ben enkele maanden geleden (op mijn 36ste) begonnen met hardlopen. Ik moet echt heel goed luisteren naar mijn lichaam, maar blijk na een rustperiode vaak meer progressie te hebben gemaakt. Leuke blog!

Leave a Reply

Your email address will not be published.