Blijf je van sporten langer jong?

Sporten houdt je jong, zeggen ze. Kijk eens om je heen naar je sportieve vrienden. Inderdaad ogen ze energiek en krachtig. Ze bewegen alsof ze de energie van de wereld hebben. En dat klopt, maar dat komt niet alleen door de spieren en hun conditie. Sport heeft op DNA-niveau effect op je gezondheid.

Als ik je vertel dat je door meer cardio te doen niet alleen aan je huidige gezondheid werkt, maar ook die van de toekomst. Dat voldoende beweging een positieve bijdrage levert aan gezond ouder worden. Dat de keuze die je nu maakt er voor kan zorgen dat je later langer actief en in goede doen kunt leven. Zou je dan vandaag nog een verandering in je beweegpatroon maken?

 

Hoeveel beweeg je dagelijks?

Sinds kort draag ik hem niet meer. Om de simpele reden dat ik niet altijd een sportief ogend bandje om mijn pols wil dragen. Maar mijn activitytracker is jarenlang mijn beste vriend geweest. Mijn hulpmiddel om inzicht te krijgen in mijn manier van bewegen. Maar ook mijn raadgever om gezonder te bewegen. Ik ben er mee begonnen toen ik een review schreef over de eerste Polar Loop. Dat was een armbandje wat mijn slaap, stappen en algemene beweging registreerde.

>>Runnersface – wordt je huid ouder van hardlopen?

Tegenwoordig is dat heel normaal. Je ziet steeds meer mensen er mee lopen. Ze doen dat – net als ik – om bewuster met beweging om te gaan. Belangrijk, want om gezond te blijven heb je een dagelijkse hoeveelheid beweging nodig die gelijk staat aan 10.000 stappen. Wil je je conditie verbeteren? Tel er dan gerust 4000 stappen bovenop. Maar wat blijkt? De gemiddelde Nederlander heeft tegenwoordig moeite de 5000 stappen te halen. Gelukkig zijn veel van ons zich daarvan bewust en lopen we met zo’n bandje om onze pols.

 

Is bewegen gedurende de dag wel genoeg?

Wat we nog niet wisten, was dat we er daarmee nog niet zijn. Natuurlijk is het goed om gedurende de dag zoveel mogelijk beweging in je leven te brengen. Je verzorgt je lijf goed als je de fiets pakt of ’s avonds een wandeling maakt. Maar uit recent onderzoek leren we dat we toch nog iets meer moeten doen. Namelijk sporten!

Want wat blijkt er uit het onderzoek? Intensieve cardio, ofwel beweging waarbij je hartslag verhoogd en je een beetje buiten adem raakt, houdt onze telomeren gezond. Een telomeer zit aan het uiteinde van je chromosoom en is dus onderdeel van je DNA. In het Grieks betekent telomeer ook: eindstuk. Het is een soort beschermend uiteinde van je chromosoom. Stel je voor dat een soort dopje is. En de meer dat slijt, de minder het beschermd.

>>Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

Dat slijten ontstond o.a. door celdeling. Hoe ouder je wordt, de korter en gerafelder het telomeer. Uiteindelijk kan een cel zich daardoor niet meer delen en sterft deze af. Je telomeren en de lengte ervan hebben dus invloed op de snelheid van veroudering. De beter je telomeren, de minder het verval zeg maar.

 

Van bewegen blijf je jong!

Dus wil je lekker jong blijven? Ga dan niet alleen voor rustige inspanning zoals wandelen. En ook niet alleen voor krachttraining voor een mooi lijf. Doe ook een vorm van cardio zodat je de telomeren sterk houdt. Fietsen, zwemmen en hardlopen zijn daar goede voorbeelden van. Bij deze sporten kun je zelf je intensiteit bepalen. Maar tijdens een avond dansen gaat je hartslag ook omhoog. Dus ben je niet zo’n enorme sporter, maar houd je wel van muziek? Dan is dansen een prachtige jonghouder.

>>6 redenen waarom beginnen met fietsen leuk en gezond is

Nu is het natuurlijk erg makkelijk om dit op een site gelezen te verkondigen die door sporters gelezen wordt. Preken voor eigen parochie noemt men dat. Maar ook voor mensen die niet sporten gaat het effect van beweging op. Alleen is je lijf als je nooit sport nog niet klaar voor alle intensieve cardio. Is dat bij jou het geval? Dan raad ik je aan om eerst te beginnen met zo’n activitytracker. In ieder geval een maand lang dagelijks voldoende bewegen. En bij voorkeur na die maand er mee door gaan. En als je een paar weken onderweg bent, kan je beginnen met verstevigende oefeningen. Die zorgen voor sterkere en meer stabiele benen. Dat is de basis die je nodig hebt om te beginnen met een sport.

>>Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

Beginnen met bewegen

Probeer mijn versterkende oefeningen voor hardlopers eens zoals ik ze in mijn video laat zien. En ga anders voor het trainingsschema wat ik eigenlijk maakte voor mensen met obesitas. Dat schema is voor iedereen die voor de eerste keer begint met sporten goed geschikt.

 

Sporten met obesitas

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.