Hee zwangere sportvrouw, wat weet jij over diastase en sporten?

terugkomen na een zwangerschap

Een van de grootste angsten tijdens Lizanne’s zwangerschap, was diastase. Diawattes? Nou, als je buikspieren als gevolg van een zwangerschap volledig opgerekt worden. Een ingrijpende ervaring waar je als zwangere vrouw maar weinig informatie over krijgt. Lizanne dook voor ons in de materie.

“Psst, zou zij zwanger zijn?” “Hee, ja, zou goed kunnen ziet er wel zo uit.” Een welbekend gesprekje dat zich toevallig onlangs tijdens een training afspeelde. De vrouw om wie het ging had inderdaad een zwanger buikje, maar bij navraag bleek ze al drie jaar zwanger-af te zijn. Oeps!

Maar wat was er dan aan de hand? Dat bolle buikje bleek het gevolg van een diastase dankzij een enórme buik tijdens twee zwangerschappen en ze ging even op haar rug liggen om te demonstreren wat er was gebeurd met haar buikspieren. Ze stak zo haar vingers tussen de buikspieren door en vertelde doodleuk over voorbijdrijvende drollen tijdens het bankhangen thuis! Oh boy, ik schrok me wild. Die hand die zo naar binnen ging, brr!

 

Diastase en sporten

Toen ik zelf zwanger was en bleef sporten, was diastase een van de dingen waar ik heel bang voor was. In bovenstaand verhaal was het onvermijdelijk, maar sommige diastases ontstaan ook door bijvoorbeeld verkeerd trainen. Gelukkig train ik onder goede begeleiding en waren bepaalde bewegingen al snel uit den boze. Maar ik vond het verbazingwekkend hoe weinig er verteld wordt over diastase en sporten tijdens je zwangerschap. Met een beetje pech heb je er als zwangere of jonge moeder zelfs helemaal nooit van gehoord.

 

Wat is diastase?

Een korte uitleg. Je rechte buikspieren zitten aan een peesplaat bevestigd die vanaf je borstbeen tot je schaambeen loopt. Wanneer je zwanger bent, wordt het bindweefsel in je hele lijf een beetje zachter zodat de gewrichten in je bekken een beetje meer ruimte hebben tijdens de bevalling. Maar ook de peesplaat wordt zachter en daarbij neemt de druk van je steeds groter wordende buik toe. Het gevolg is dat je buikspieren naar de zijkanten wijken zodat de baby ruimte krijgt. Waar je normaal ongeveer één centimeter ruimte hebt tussen de spieren, kan dat ineens oplopen tot wel vijf centimeter.

 

Diastase en verkeerd sporten

Ik vroeg mijn ‘pufjuf’ Ellen Aalpoel, beweegprofessional en mede-initiatiefneemster van www.diastase.info, naar het hoe en waarom van diastase en sporten. Zij vertelde dat de ruimte tussen buikspieren per persoon verschilt, maar dat verkeerd trainen tijdens zwangerschap en daarna inderdaad problemen kan geven. Daarnaast zijn er meer oorzaken aan te wijzen. “Fors overgewicht bijvoorbeeld”, zegt Ellen. “Maar ook vaak en veel buikdruk, bijvoorbeeld door zware krachttraining met een inadequate techniek.”

 

Welke spieren zijn het probleem? 

Als je eenmaal bevallen bent, herstelt zo’n diastase zich vaak vanzelf weer, maar dat kan best even duren! Geef het de tijd en zorg voor deskundige begeleiding voor de hersteltraining na je zwangerschap. Er wordt aangeraden vrij snel weer te gaan bewegen, maar wel met een professional die je bijstaat.

Ik dacht zelf altijd dat alleen de rechte buikspieren het probleem zijn, maar dat blijkt achterhaald volgens Ellen. “Het kan echt van alles zijn: de schuine buikspieren, een onjuiste ademhaling, foute houding. Bij iedere vrouw moet gekeken worden naar verschillende factoren om een goed trainingsprogramma samen te kunnen stellen. Een diastase op zichzelf is niet erg, maar je kunt er erg vervelende klachten aan overhouden zoals dat bolle buikje of nare rugpijn. Maar ook bekkenbodemklachten, obstipatie en een navelbreuk.”

 

Check jezelf

Je kunt zelf checken of je een diastase hebt. Ga op je rug liggen met je handen langs je lichaam en je voeten plat op de grond. Til nu je kin naar je borst en kijk of je een tuutje ziet op de lijn die dwars door je navel heen loopt. Als dat zo is, moet je even een deskundige raadplegen, want het kan zijn dat je core niet goed functioneert. Voel je alleen een gleufje zonder dat je een bolling ziet en heb je geen klachten, dan is dit gewoon je lichaamsbouw. Iedereen zit anatomisch anders in elkaar.

 

Sporten en diastase gaan niet altijd

Bij mij is het gelukkig goed gegaan. Ik heb tot en met 32 weken getraind en nam dan ook gewoon de schuine buikspieren mee. Door ander gedoe ben ik pas vier maanden na de bevalling weer gaan trainen, toen lagen mijn buikspieren gelukkig weer aardig goed. Maar ik heb het wel besproken met een aantal professionals en er de eerste paar trainingen goed op gelet of de boel allemaal werkte zoals het hoort.

In het geval van zo’n enorme diastase dat mensen zich af gaan vragen of je weer zwanger bent, heeft onder begeleiding trainen en de tijd nemen nog steeds nut. Pas als uit een echo blijkt dat er echt forse schade is, ben je de sjaak. Het enige dat dan nog helpt is een heftige operatie.

Lizanne Wesselink

Lizanne pakt haar leven en dus ook het sporten weer op na een periode vol medische perikelen rondom haar zwangerschap. Ze is getrouwd, moeder van baby Floris en baasje van hond Lola. Ze werkt als freelance tekstschrijfster en heeft de afgelopen jaren haar weg in het leven met een niet-aangeboren hersenletsel goed gevonden.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.